اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140306138026626160
در دسترس نیست

خلیج فارس قربانی آلودگی های نفتی

کد: 140306138026626160

، (اخبار رسمی): خلیج فارس یکی از گذرگاه های اصلی انتقال نفت و گاز است. از این رو این خلیج در معرض آلودگی های نفتی قرار دارد. این آلودگی های زیست بوم دریایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

خلیج فارس قربانی آلودگی های نفتی
مقابله با آلودگی نفتی

  راه‌یابی نفت و فرآورده های نفتی به محیط زیست می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را به بار بیاورد. مشکلاتی از قبیل آلودگی هوای منطقه، ماندن قسمت های سنگین‌تر ترکیبات نفتی برای طولانی مدت در محیط زیست، آلودگی خاک و منابع آبی، از بین رفتن زیست بوم دریا و...که بعضا جبران ناپذیرند. اما چگونه می‌توان به این خلیج زیبا کمک کرد؟ چه تجهیزاتی لازم است؟

منشا آلودگی خلیج فارس یکی از عواملی که نام خلیج فارس برای همگان آشناست، منابع نفت و گاز است. از آنجایی که میزان بسیاری از نفت جهان در مسیر خلیج فارس منتقل می‌شود؛ آلودگی نفتی در آن اجتناب ناپذیر است. این امر محیط زیست این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

خلیج فارس با آلودگی های محیط زیستی از جمله نشت نفت، زباله های صنعتی، زباله های دریایی و تخلیه فاضلاب مواجه است. این آلاینده ها موجب اثرات مضری بر زندگی و اکوسیستم دریایی  صخره های مرجانی دارند. همچنین بر سلامت پستانداران دریایی مانند دلفین ها و نهنگ ها تأثیر گذاشته است. علاوه بر این، آلودگی بر معیشت جوامع محلی که به ماهیگیری و گردشگری متکی هستند تأثیر گذاشته است.

طبق گزارشات اخیر افزایش جمعیت، گسترش صنایع، استفاده نادرست از منابع طبیعی و تاسیسات دریایی و خطوط لوله‌ نفتی دریایی موجب تشدید آلودگی های زیست محیطی شده است.این عوامل توانسته اکوسیستم خلیج فارس را تا حد زیادی آلوده کند و آبزایان و سایر موجودات را با خطر نابودی مواجه سازد. کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر و امارات متحده عربی از عاملان اصلی این آلودگی هستند.

لوله های انتقال فرسوده، خسارات جبران ناپذیری را از خود به جامی‌گذارند. قراردادن سکوهای نفتی و وسایل حفاری باعث تخریب محیط زیست و بافت زیستی می‌گردد. در بسیاری از مناطق، سکو حفاری مستقر بوده و عمده ترین انتشار و نشت نفت از طریق همین لوله های انتقال از بستر دریا هست. این نشت ها عمدتا به علت فرسودگی لوله های انتقال است.

راهکار مقابله با آلودگی های نفتی راهکارهای گوناگونی برای کاهش این آلودگی ها وجود دارد یکی از این روش ها استفاده از جاذب های نفتی است که به 3 مورد از کاربردی ترین آن ها می‌پردازیم.

پد جاذب نفتی

ساختار پد جاذب نفتی از یک لایه الیاف رشد یافته و ریز است. این جاذب ها بعد از اشباع کامل روی سطح آب شناور می‌مانند. این پد های جاذب مواد شیمیایی انواع مختلف و کاربرد های گوناگونی دارند که در “انواع پد جاذب نفتی” به آن پرداخته‌ایم.

بوم جاذب نفتی

بوم جاذب نفتی عموما در تصادفات نفتی به کار می‌رود. بوم ها باعث جلوگیری از انتشار گسترده آلودگی های نفتی می‌گردند. این محصولات ساختار ویژه ای دارند به گونه ای که با قرارگیری بر سطح دریاها، شناور می‌مانند. در این جاذب ها موادی به کار رفته که خاصیت آّبگریزی داشته و قادر به جدا سازی و جذب نفت و سایر هیدروکربن ها از آب است. این بوم ها با جذب حداکثری نیز غرق نمی‌شوند برخی از این بوم ها دارای نخ شب رنگ هستند تا قابل شناسایی باشند.

بالشتک جاذب نفتی

بالشتک های جاذب دارای الیاف خاصی بوده و از مواد غیر سمی مناسب برای محیط دریایی و خشکی، در سایز های گوناگون تولید می‌شوند. این جاذب گسترش آلودگی نفتی را محدود کرده و از انتشار آن جلوگیری می‌نماید.

جهت آشنایی بیشتر با جاذب های نفتی کلیک کنید.

پس بهتر است جهت کاهش آلودگی ها همه دستگاه‌ها و شرکت‌های مسئول، در کنترل آلودگی و پاکسازی و اقدامات پیشگیرانه تسریع کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید