اطلاعات تماس
  • 021442*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140307108149323827
در دسترس نیست

بایدها و نبایدهای تغذیه ای بعد از پر کردن دندان

چه غذاهایی به دندان های تازه پر شده آسیب می زنند؟

کد: 140307108149323827

، تهران , (اخبار رسمی): غذاهای مناسب برای دندان های پر شده یکی از مواردی است که می‌تواند در افزایش دوام درمان اثرگذار باشد. به همین علت دندانپزشکان اکثرا پس از درمان‌های ترمیمی در انتخاب رژیم غذایی مناسب تاکید دارند. مسلما بیمارانی که از مواد غذایی مضر برای دندان‌ها استفاده کنند، ترمیم‌شان پس از مدتی آسیب خواهد دید.

چه غذاهایی به دندان های تازه پر شده آسیب می زنند؟
بعد از پر کردن دندان چه خوراکی ها را نباید بخوریم

بعد از ترمیم دندان چه باید بخوریم؟

اما چه غذاهایی برای دندان های تازه پر شده آسیب‌زا است؟ آیا باید به طور کامل چنین مواد غذایی را از برنامه خود حذف کنید یا می‌توان مقدار آن را کم کرد؟ چه رژیم غذایی برای دوران پس از ترمیم پیشنهاد می‌شود؟ در ادامه به تمامی این موارد خواهیم پرداخت.

چه غذاهایی به دندان های تازه پر شده آسیب می زنند؟ اینکه غذاهای مناسب برای دندان های پر شده را انتخاب کنید، از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که شما یک‌سری مواد غذایی آسیب‌زا به دندان ترمیم شده را انتخاب می‌کنید، نباید انتظار دوام زیادی از آن داشته باشید. در ادامه برخی از ترکیبات مضر پس از ترمیم دندان را بررسی می‌کنیم:

مواد غذایی سفت نکته بسیار مهمی که بیماران پس از ترمیم باید به آن توجه کنند، ساختار ضعیف‌تر دندان نسبت به حالت سالم است. در حقیقت زمانی که دندان پوسیده می‌شود، بخشی از ساختار آن دچار تخریب و در نتیجه کل دندان تضعیف خواهد شد. زمانی که دندانپزشک به ترمیم دندان می‌پردازد، مسلما استحکام آن کمی افزایش می‌یابد.

با این حال باید توجه کنید که استحکام آن نسبت به یک دندان سالم کم‎‌‌تر است. با این تفاسیر اگر پس از ترمیم از مواد غذایی سفت استفاده شود، ممکن است با ایجاد ترک و شکستگی همراه شود. از این رو باید نسبت به عدم مصرف چنین موادی دقت کنید.

مواد غذایی حاوی کربوهیدرات فراوان مسلما مواد حاوی قند فراوان در دسته غذاهای مناسب برای دندان های ترمیم شده قرار نمی‌گیرد. چنین ترکیباتی در دراز مدت سبب خواهد شد تا ساختارهای باقی مانده دندان مجددا با پوسیدگی مواجه شود. از این رو باید پس از ترمیم دندان، مصرف این مواد را تا حد امکان کاهش دهید.

مواد غذایی رنگی از دیگر مواردی که باید در مصرف آن‌ها پس از انجام ترمیم مراعات کنید، ترکیبات رنگی است. به ویژه زمانی که دندانپزشک برای دندان شما از مواد سفید و همرنگ دندان کمک می‌گیرد، مصرف این ترکیبات ممکن است در دراز مدت به زیبایی آن آسیب وارد کند.

همچنین نباید تا چند ساعت ابتدایی پس از درمان، از مواد رنگی استفاده کنید. این موضوع زمانی که دندان جلویی شما تحت درمان قرار می‌گیرد، بیشتر به چشم خواهد آمد.

غذاهای مناسب برای دندان های پر شده پس از اینکه دندانپزشک نسبت به ترمیم دندان شما اقدام کند، به طور معمول مواد غذایی مناسب را به شما پیشنهاد خواهد داد. توجه کنید که اکثر مواد غذایی را می‌توانید مصرف کنید. با این حال ترکیباتی که مقدار قند آن‌ها کم باشد، یک گزینه مناسب پس از درمان خواهد بود.

همچنین سعی کنید از مواد غذایی طبیعی به جای نمونه‌های مصنوعی استفاده کنید. به عنوان مثال، مصرف میوه‌های مختلف علی‌رغم داشتن مقداری کربوهیدرات، مشکلی برای دندان ایجاد نخواهد کرد. این در حالی است مصرف آب‌ میوه‌های صنعتی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

آیا خوردن مواد غذایی سرد به دندان ترمیم شده آسیب می‌زند؟ دقت کنید که مواد با درجه حرارت پایین آسیب قابل توجه به ترمیم وارد نمی‌کند. با این حال ممکن است پس از درمان و به ویژه زمانی که از موادی نظیر آمالگام استفاده می‌شود، بیمار با حساسیت و درد مواجه خواهد شد.

جمع بندی

غذاهای مناسب بعد از ترمیم دندان شامل انواع ترکیبات حاوی مقدار کم کربوهیدرات است. در صورتی که در انتخاب رژیم غذایی خود پس از درمان دقت کنید، مسلما می‌توان طول عمر آن را به مقدار زیادی افزایش داد. با این حال اگر چنین موضوعی را رعایت نکنید، ممکن است حتی چند ماه پس از درمان با مشکل مواجه شوید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اخبار تخصصی دندانپزشکی و ارتودنسی

تمامی اطلاعات و دانستنی‌های تخصصی در زمینه دندانپزشکی ارائه می‌شود. اطلاعاتی مفید در زمینه انواع درمان‌های دندانپزشکی از جمله ایمپلنت دندان، کشیدن دندان، درمان ریشه و خدماتی از این حوزه ارائه خواهد شد.

اطلاعات تماس
  • 021442*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان