اطلاعات تماس
  • 021266*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140307118150525604
در دسترس نیست

مشکلات رایج بعد از عمل اسلیو معده

زندگی عادی و راحت بعد از اسلیو معده

کد: 140307118150525604

، تهران , (اخبار رسمی): زمانی که معده در اثر عمل اسلیو معده کوچک می‌شود، تغییراتی در سیستم عصبی این عضو رخ می‌دهد. یکی از عوارض شایع عمل جراحی اسلیو معده، یبوست است. در این مقاله به دلایل یبوست بعد از اسلیو معده و نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

زندگی عادی و راحت بعد از اسلیو معده
علت یبوست بعد از جراحی لاغری

درباره چالش های اسلیو معده چه می دانید؟!

یبوست بعد از اسلیو معده چیست؟ یبوست از عوارض شایع بعد از جراحی اسلیو است. این مشکل در روزها و ماه‌های اول جراحی اسلیو اتفاق می‌افتد. داروهای جراحی مانند داروی بیهوشی و مسکن‌ها می توانند باعث یبوست ‌شوند. معمولاً بعد از عمل اسلیو هم حجم غذایی که می‌توانید مصرف کنید کم است و هم نمی‌توانید آب و مایعات زیادی بنوشید. مصرف غذاهای فیبر دار نیز چنانچه کم شود می‌تواند باعث یبوست شود. مشکل یبوست بعد از عمل جراحی اسلیو معمولاً بعد از یک الی شش ماه ماه از بین می‌رود.

دلایل ایجاد یبوست بعد از اسلیو معده

یکی از سوالات متداول بیماران این است که چرا بعد از اسلیو معده یبوست می‌گیرم؟

چنانچه هفته‌ای یک بار شکم کار کند، مدفوع سفت و خشک باشد، خروج مدفوع با فشار باشد، احساس گرفتگی و نفخ در شکم داشته باشید و... شما دچار یبوست شده‌اید.

به طور کلی کاهش حرکات روده باعث سفت شدن مدفوع می‌شود. همچنین علت اصلی یبوست بعد از اسلیو معده، کم شدن حجم غذا و مایعات بعد از کوچک شدن حجم معده است.

از دلایل اصلی یبوست بعد از اسلیو به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • کاهش حرکت روده
  • کاهش فعالیت بدنی
  • استفاده از ملین‌ها
  • ضعیف بودن عضلات شکم
  • عدم مصرف مواد غذایی حاوی فیبر
  • داروهای مسکن بعد از جراحی
  • داروهای بیهوشی
  • عمل اسلیو

رفع یبوست بعد از اسلیو معده

برای داشتن زندگی عادی و راحت با استفاده از اقدامات زیر می‌توانید از یبوست بعد از اسلیو معده جلوگیری کنید:

نوشیدن آب کافی یکی از بهترین راه‌های جلوگیری کننده از یبوست بعد از اسلیو معده، نوشیدن آب به میزان بالا است. آب و مایعات مدفوع را نرم تر می‌کند تا راحت تر از مسیر روده عبور کند. بعد از عمل خوردن آب زیاد کمی سخت است، بنابراین برای نوشیدن آب به تدریج میزان آن را افزایش دهید تا اذیت نشوید.

رعایت رژیم مناسب

غذایی خوردن روزانه مواد غذایی حاوی فیبر می‌تواند از ابتلا به یبوست بعد از اسلیو جلوگیری کند. مصرف موادی مانند فلفل دلمه‌ای، کدو، سبزی‌های برگ سبز، انواع کلم و غیره که فیبر زیادی دارد علاوه بر تند کردن حرکات روده، آب رسانی را نیز بالا می‌برند. رساندن آب بیشتر به روده نیز خشکی مدفوع را کم می‌کند. توجه داشته باشد که مصرف مواد غذایی مانند موز، بادام و...که باعث یبوست و سفت شدن مدفوع می‌شوند، می توانند سبب یبوست بعد از اسلیو معده ‌شوند. در نتیجه مصرف این مواد را در این دوران کم کنید.

تحرک و پیاده روی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از دلایل مبتلا شدن به یبوست، کم تحرکی و ورزش نکردن است. داشتن یک برنامه ورزشی روتین مانند پیاده روی حرکات روده را افزایش داده و از سفت شدن مدفوع جلوگیری می‌کند. تحرک و پیاده روی، عملیات هضم غذا را سرعت می‌دهد و از یبوست جلوگیری می‌کند.

دارو درمانی

مصرف برخی داروها می‌تواند یبوست را درمان کند. این داروها توسط پزشک تجویز خواهد شد و باعث روان تر کردن حرکات روده می‌شود. دقت داشته باشید که نباید خود را وابسته به داروها کنید و حتماً باید در کنار آن از روش‌های قبلی استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف برخی داروها و مکمل‌ها مانند آهن و کلسیم نیز یبوست را افزایش می‌دهد و با دستور پزشت باید مصرف شوند.

نتیجه گیری

یکی از عوارض رایج بعد از عمل اسلیو، یبوست است. این عارضه به دلایل مختلفی مانند کم آبی، عدم تحرک، مصرف نکردن فیبر کافی و غیره به وجود می‌آید. خوشبختانه یبوست بعد از اسلیو معده عوارضی گذرا است. با استفاده از راه کارهایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، زیر نظر پزشک متخصص می‌توانید از این عارضه گذر کنید و بعد از اسلیو معده زندگی راحت و عادی داشته باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اخبار تخصصی جراحی های درمانی داخلی

تمامی اطلاعات و دانستنی‌های تخصصی در زمینه جراحی‌های معده و عروق ارائه می‌شود. از جمله این جراحی‌ها می‌توان به انواع عمل‌های معده و لاغری مانند اسلیو معده و بای پس معده و انواع جراحی‌های عروق و واریس اشاره کرد.

اطلاعات تماس
  • 021266*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان