اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394090349814677

کتاب را همراه با خانواده خود بخوانیم

کد: 1394090349814677

https://goo.gl/UjavBY

، مشهد , (اخبار رسمی): مطالعه، یک فرآیند فعال ذهنی است که متاسفانه‌ در ایران شوق‌ و رغبتی نسبت‌ به‌ کتاب‌ و مطالعه‌ دیده نمی‌شود و یک‌ حرکت‌ یا برنامه‌ مشخصی‌ برای‌ مطالعه‌ نداریم. امروزه‌ مطالعه‌ در کشور ما مسأله‌ای حاشیه‌ای‌ و پیش‌‌پا تلقی‌ می‌شود که همین‌ بی‌توجهی‌ باعث‌ نزول‌ سطح‌ مطالعه‌ در بین‌ مردم شده است.

کتاب را با خانواده بخوانیم

آمارهای جدید درباره‌ میزان‌ مطالعه‌ در ایران‌ و سایر کشورها آماری‌ متاثرکننده‌ است. این‌ آمار نشان می‌دهد که‌ بیشتر افراد در کشور ما دقایق‌ محدودی‌ را به‌ مطالعه‌ اختصاص‌ می‌دهند، در حالی که‌ در برخی‌ از کشورها به طور متوسط‌ 4 ساعت‌ مطالعه‌ در روز صورت می‌گیرد.

انسان موجودی کمال گراست و با سکون و سکوت سازگاری ندارد. او همیشه به دنبال راهی است که یک قدم پیش بگذارد و گرهی از مشکلات خود بگشاید، بنابراین او برای پیشرفت در عرصه‌های زندگی، احتیاج به شناخت نسبتا کاملی از خود و جامعه دارد و باید با گذشته و آینده ارتباط برقرار کند.

تبلیغات محیطی همیشه برای تبلیغ یک کالا یا برند نیست. گاهی می‌توان با تبلیغ کردن یک موضوع به ترویج یک فرهنگ در سطح جامعه کمک کرد و گام موثری برای پیشرفت و فرهنگ‌سازی برداشت. به همین منظور به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی شهرداری مشهد اقدام به یکسری تبلیغات محیطی برای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب در سطح شهر کرده است.

این تبلیغات به چند شکل متفاوت ولی با یک پیام واحد در چند نقطه شهر مشهد به چشم می‌خورد که این پیام‌ها یک هدف مشخص را دنبال می‌کند. در یکی از این تابلوهای تبلیغاتی متنی با عنوان «کتاب را با خانواده بخوانیم» به تصویر کشیده شده است. پیام این تابلو این است که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید توسط خانواده و در دوران کودکی آغاز شود. خانواده به عنوان یک ستون محکم برای تربیت فرزندان به شمار می‌رود که می‌تواند گام موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه بردارد.

گفتنی است که در بسیاری از خانواده‌ها با وجود اینکه والدین مطالعه زیادی در طول روز دارند، اما به فرزندان خود نمی‌آموزند که مطالعه می‌تواند سطح آگاهی را افزایش دهد. اگر قرار باشد تغییری‌ در الگوهای‌ رفتاری‌ افراد صورت‌ گیرد، باید این‌ کار از محیط‌ خانواده‌ آغاز شود و این تابلوی تبلیغاتی نیز به این موضوع اشاره دارد که کتابخوانی را از خانواده شروع کنیم.

از جمله تابلوهای تبلیغاتی دیگر که در سطح شهر مشهد وجود دارد می‌توان به «فرزندم را با …. تربیت می‌کنم» اشاره کرد که در قسمت پایین تابلو این مطلب به چشم می‌خورد: «جای خالی را با کتاب مناسب پر کنید». پیامی که از این تابلوی تبلیغاتی استنباط می‌شود این است که خانواده به عنوان یک الگو نقش بسزایی در شخصیت‌سازی و تربیت فرزندان دارد. والدین با مطالعه کتاب می‌توانند فرزندان بهتری را تربیت کرده و به جامعه تحویل دهند.

شایان ذکر است که امروزه در اکثر خانواده‌ها به جای اینکه فرزندان خود را به سمت کتاب خواندن سوق دهند، از ابزارهای دیگری مانند تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای و … برای گذراندن اوقات فراغت و تربیت کودکان خود استفاده می‌کنند، این در حالی است که فرزندان باید از کودکی با فرهنگ مطالعه آشنا شوند و مطالعه کتاب برای آنها جزو امور ضروری روزانه محسوب شود.

از سوی دیگر، خرید کتاب یکی از مسائلی است که اکثر خانواده‌های ایرانی به آن اهمیت نمی‌دهند، در صورتی که خرید کتاب باید جزو اقلام اصلی خرید هر خانواده ایرانی باشد تا افراد خانواده برای مطالعه کتاب مشکلی نداشته باشند و کتاب همیشه در دسترس افراد خانواده باشد.

 

وضعیت مطالعه کتاب در ایران

این روزها به دلیل حضور در شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت و مواجه شدن با اطلاعات حداقلی و پیامکی، افراد جامعه بیشتر از هر زمانی خود را بی‌نیاز از مطالعه می‌بینند.

آمارهای جدید درباره‌ میزان‌ مطالعه‌ در ایران‌ و سایر کشورها آماری‌ متاثرکننده‌ است. این‌ آمار نشان می‌دهد که‌ بیشتر افراد در کشور ما دقایق‌ محدودی‌ را به‌ مطالعه‌ اختصاص‌ می‌دهند، در حالی که‌ در برخی‌ از کشورها به طور متوسط‌ 4 ساعت‌ مطالعه‌ در روز صورت می‌گیرد.

جامعه‌ جهانی‌ هر روز در پرتو تحولات‌ جدید، تکنولوژی‌ مدرن‌ و روزآمدی‌ را به‌ جامعه‌ ارائه‌ می‌دهد و در این‌ میان‌ اگر کسی‌ از دانش‌ و فن‌ و تکنیک‌ روز عقب‌ بماند، دیگر‌ فرصت‌ جبرانی‌ برای‌ سال‌های‌ از دست‌‌رفته‌ ندارد و در نتیجه‌ در اغلب مسائل‌ همگام‌ و هماهنگ‌ با دیگر افراد جامعه‌ نخواهد بود.

بسیاری‌ از افراد جامعه‌ با آن‌ دقت‌ و وضوح‌ لازم‌ این‌ عوامل‌ را متوجه‌ نشده‌اند و اگر بخواهیم‌ جامعه‌ای‌ پیشرو داشته‌ باشیم‌ و هر روز فاصله‌ ما از نظر تمدن‌ و تکنولوژی‌ با جوامع‌ پیشرفته‌ بیشتر نشود و همچنین‌ اگر بخواهیم‌ از نظر فرهنگی‌ جامعه‌ای‌ بهنجار داشته‌ باشیم، یعنی‌ جامعه‌ای‌ که‌ بتواند از یک‌ تاریخ‌ و فرهنگ‌ غنی‌ و عظیم‌ حمایت‌ کند و حامی‌ و نماینده‌ آن‌ در بین‌ کشورهای‌ دیگر باشد، باید ‌ اهمیت‌ زیادی‌ به‌ کتاب‌ و مطالعه‌ در زمینه‌های مختلف بدهیم، زیرا ما چه‌ بخواهیم‌ چه‌ نخواهیم‌ تکنیک‌ و دانش‌ و فناوری‌ روز به‌ ما دیکته‌ خواهد شد پس‌ افراد جامعه‌ باید از طریق مطالعه، وسایل‌ ارتقا و زمینه‌های‌ ایجاد دانش‌ را فراهم‌ کنند.

این‌ روندی‌ است‌ که‌ ممکن‌ است‌ یک‌ یا دو نسل‌ به‌ طول‌ انجامد، یعنی‌ نمی‌توان‌ توقع‌ داشت‌ که‌ جامعه‌ ما در کمتر از دو یا سه‌ نسل‌ بتواند رفتارهای‌ خود را تغییر و میزان مطالعه کتاب را افزایش دهد. برای‌ آگاه‌‌سازی‌ افراد و ترویج‌ فرهنگ‌ مطالعه‌ باید بسترسازی‌هایی‌ از سوی ‌کانون‌ خانواده‌‌ها، مسئولان‌ و خصوصا وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ صورت‌ گیرد تا نسل‌‌های آینده‌ ما نسل‌‌هایی کتابخوان‌ باشند و به همین منظور نیز شهرداری مشهد با اینگونه تبلیغات محیطی کتاب و کتابخوانی، گام موثری در ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه برداشته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجله محیطی دات کام

وب سایت محیطی دات کام، پایگاه اطلاع رسانی تبلیغات محیطی در ایران می باشد. که ضمن ارائه آخرین اخبار، اطلاعات در این حوزه تمامی تلاش خود را برای ارتقاء سطح کیفی تبلیغات محیطی در کشور عزیزمان ایران دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

نشریات و کتاب | سرگرمی و تفریح