اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394112452894791

نقش تبلیغات در رشد اقتصادی

کد: 1394112452894791

https://goo.gl/faJu4B

، مشهد , (اخبار رسمی): امروزه تبلیغات به عنوان یک ضرورت در جامعه ایران مطرح است که به معرفی کالاها و تولیدات می‌پردازد و در خدمت برآورده کردن نیازهای ضروری زندگی انسان قرار دارد. تبلیغات باید در خدمت رونق بخشیدن به حرکت چرخ‌های اقتصادی یا شناساندن محصول و … باشد.

نقش تبلیغات در رشد اقتصادی

از مزایای تبلیغات تجاری، ایجاد رقابت بین تولید کنندگان است که به تبع آن کیفیت محصول بهبود می‌یابد در واقع تولیدکنندگان برای از دست ندادن بازار، همواره درصدد افزایش کیفیت محصول خود نسبت به شرکت رقیب هستند

تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب‌شده که به منظور شکل دادن به دریافت، دستکاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبان با نیت موردنظر مبلغ صورت می‌گیرد. توسعه اقتصادی، پیشرفت‌های صنعتی، سهولت ارتباطات بین‌المللی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی در سطح گسترده در قرن کنونی، تبلیغات و ضرورت توجه به آن را مطرح ساخته است. گرچه اولین اثر تبلیغاتی شناخته‌شده در جهان به سه هزار سال پیش تعلق دارد که در شهر طبس یونان به‌دست آمده و حاوی اعلان پاداش برای دستگیری برده‌ای بر روی کاغذ پاپیروس است، اما تبلیغات به مفهوم امروزی آن از قرن هفدهم و هجدهم زمانی که شهرنشینی همزمان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش تولید انبوه رایج شد، به عنوان یکی از ضرورت‌های ارتباطی در جهان مطرح شد.

امروزه تبلیغات به عنوان یک صنعت در دنیا شناخته شده است، این صنعت در دنیا به تولیدکننده انگیزه کاری می‌دهد و تبلیغات سالم می‌تواند بازار سالم ایجاد کند. به قول کارشناسان، اگر کالایی کیفیت خوبی نداشته باشد هر قدر هم که تبلیغات جذاب و خوبی داشته باشد نمی‌تواند به نتیجه برسد؛ یعنی شاید بتوان با تبلیغات یک بار خریدار را وادار به خرید کرد، ولی برای همیشه نمی‌توان این کار را کرد. این کیفیت است که تعیین‌کننده نهایی است.

درحقیقت زبان و وسیله ارتباط بنگاه اقتصادی و جامعه است و قطع تبلیغات به‌نوعی مرگ کالا محسوب می‌شود که اگر ناآگاهانه، تقلیدی، سفارشی و با دید غیرکارشناسی و غیرتخصصی باشد، چاهی است که کالا و صاحبش را در خود فرو می‌کشد، برعکس یک تبلیغ خوب ابتدا توجه مخاطب را جلب و سپس او را بدان محصول علاقه‌مند می‌کند.

تبلیغ گسترده و علمی باعث می‌شود که کالای ایرانی در برابر رقیب خارجی بازار بیشتری بیابد و به فروش برسد و کارخانه‌دار با شکست مواجه نشود و جامعه را نیز خیل عظیم بیکاران دربر نگیرد. نقش تبلیغات و آگهی در دنیای تجارت این است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک‌تر کرده و باعث ایجاد ارتباط شود، دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند که تبلیغات در بعضی مواقع تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در افزایش سطح زندگی مردم داشته است، زیرا تبلیغات در مردم انگیزه‌های فراوانی برای خرید کالا ایجاد می‌کند و تمایل به خرید کالا را در بسیاری از مردم تقویت کرده و این امر باعث می‌شود تا مردم برای به‌دست آوردن درآمد بیشتر میزان کار و تلاش خود را افزایش دهند تا بتوانند احتیاجات ضروری و نیمه‌ضروری خود را تأمین و حتی کالاهای لوکس و تجملی خریداری کنند که این امر باعث رونق کسب‌وکار و تجارت و اشتغال و کاهش بیکاری می‌شود.

تبلیغات به نوعی باعث بازگشت سرمایه و جاری شدن خون در رگ تولید و حیات اقتصادی کشور می‌شود، از تبلیغات می‌توان به خوبی برای اطلاع‌رسانی بازارگشایی و پاسخ دادن به نیازهای مصرف‌کنندگان استفاده کرد. اما در عین حال باید از مصرف‌زدگی و مصرف‌گرایی لجام‌گسیخته پرهیز کرد و از تبلیغات برای استقرار شرایط انسانی و عقلانی و ایجاد روابط منطقی بهره برد.

تبلیغ در مردم آگاهی ایجاد کرده و آنها را علاقه‌مند و تشویق به خرید می‌کند و مردم در خرید هوشیارتر عمل می‌کنند. تبلیغ و تبلیغات می‌تواند در بالا بردن توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه نقش بسزایی داشته باشد. نکته‌ای که باید در تبلیغات به آن توجه کنیم این است که تبلیغ یک منبع کسب اطلاعات و صرفه‌جویی در وقت برای مصرف‌کننده و راهی برای رسیدن به یک هدف نهایی پیام‌دهنده است. از طرف دیگر تبلیغ راهی برای رساندن پیام به دیگران از طریق ایجاد روابط منطقی به منظور تغییر دگرگونی در بینش، تفکر، خواسته‌ها و رفتار به شمار می‌آید. باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات صنعت و حرفه‌ای است که اگر صحیح به آن پرداخته شود می‌تواند ایجاد اشتغال بسیار بالایی داشته باشد و از سوی دیگر باعث رشد تولید و صنعت ملی و توسعه اقتصادی می‌شود و تولیدات غیرنفتی را بالا می‌برد، زیرا ایجاد رقابت صحیح را به دنبال دارد و خود این موضوع به امر صادرات به جهت بالا رفتن کیفیت نیز کمک کرده و مشاغل جدیدی را ایجاد می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس  http://bit.ly/20u9hg8 مراجعه کنند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رصد رسانه

سایت رصد رسانه با ارائه مقالات تخصصی، انتشار اخبار و رویدادها، بررسی انواع خلاقیت ها در این صنعت تلاش می کند سطح دانش و اطلاعات فعالین حوزه تبلیغات و علاقمندان به این رشته را ارتقاء دهد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی