اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395050671965499

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران:

استقراض به صنعت داخلی آسیب می زند

کد: 1395050671965499

http://goo.gl/IRHqFS

، تهران , (اخبار رسمی): بحث سرمایه گذاری مستقیم خارجی به معنای ایجاد نمایندگی یک شرکت خارجی و مدیریت توام با حضور آنها در داخل بنگاه های اقتصادی ایران است بنابراین بحث فاینانس و استقراض از خارج با سرمایه گذاری، متفاوت است.

استقراض به صنعت داخلی آسیب می زند

به گزارش اخباررسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، علیرضا کلاهی صمدی رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران درباره جذب سرمایه خارجی در پسابرجام گفت: به نظر می رسد در این مورد دچار خلط مبحث شده ایم زیرا  بحث سرمایه گذاری مستقیم خارجی یا FDI  به این معنی است که یک شرکت خارجی در کشور با ایجاد شرکت و حضور در مدیریت یک بنگاه اقتصادی در ایران فعالیت کند و بحث فاینانس و استقراض از خارج با سرمایه گذاری به این معنی متفاوت است.

کلاهی با اشاره به اینکه اولویت ایران سرمایه گذاری مستقیم خارجی است نه استقراض و فاینانس گفت: برخی از دستگاه های دولتی اسم استقراض را سرمایه گذاری می گذارند. برای مثال وزارت نیرو قصد دارد تجهیزات از شرکت های خارجی خریداری کند و این خرید را در قالب فاینانس چهار و پنج ساله انجام می دهد که این سرمایه گذاری نیست و استقراض است. دولت باید در نظر داشته باشد که استقراض به این شکل به طور قطع ظرفیت های تولید داخل و صنایع ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.  به طور معمول چنین فاینانس هایی برای تشویق صادرکنندگان خارجی توسط اگزیم بانک های کشور ها با نرخ بهره های پایین تر از نرخ های تجاری واقعی تسهیل می شود و شرکت های ایرانی که از چنین امکانی برخوردار نیستند، از گردونه رقابت خارج  می شوند. این در حالی است که اگر سرمایه گذاری خارجی در کشور داشته باشیم، علاوه بر انتقال سرمایه و از آن مهم تر انتقال دانش مدیریت، ورود شرکت های ایرانی به زنجیره تولید کشورهای جهان به توسعه رقابت پذیری و  بهبود صادرات ایران می رسیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره عملکرد دولت یازدهم در جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: سیاست های کلی دولت را در جذب سرمایه خارجی تایید می کنم. دولت یازدهم در صدد جذب سرمایه خارجی است و در تمامی سفرهای خارجی رییس جمهور این پیام به کشورهای دیگر داده شده است که دوره فروش کالا به ایران سر آمده و باید در ایران سرمایه گذاری کنید، هم بازار داخلی را تامین کنید و هم محصول را صادر کنید  با این وجود اما برخی از وزارت خانه ها در حوزه جذب سرمایه خارجی بیشتر به استقراض تمایل دارند.

کلاهی با تاکید بر اینکه برخی وزارت خانه ها برای خرید مدت دار کالا با استقراض از خارج به تولید داخل آسیب می زنند ادامه داد: این اقدام برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و برخلاف قانون استفاده حداکثری از ظرفیت های داخل است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید