اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950705137925791

سازمان غذا و دارو هشدار داد

مکمل های ورزشی بی خطر نیستند

کد: 13950705137925791

https://goo.gl/QQhQAc

، (اخبار رسمی): برای هیچ دارو و مکملی در دنیا نمی توان تبلیغ کرد، تبلیغات دارویی در رسانه های عمومی منع قانونی دارد. تبلیغات دارو و مکمل ها در شبکه های ماهواره ای فقط با هدف سودجویی و کسب درآمد می باشد.

مکمل های ورزشی بی خطر نیستند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو ،صفورا محبی ،معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا با اعلام این خبر گفت: والدین نباید تصور کنند که مکمل های ورزشی بی خطر هستند.

او با اشاره به اینکه تنها پزشک است که صلاحیت تجویز مکمل ها را دارد. هیچگاه صلاح نیست که افراد غیر مسئول و غیرمتخصص از جمله دوستان و آشنایان و مربیان ورزشی اقدام به نگارش و توصیه رژیم غذایی نمایند افزود:کسی که صلاحیت تجویز دارو و مکمل را دارد پاسخگوی عوارض جانبی پیش آمده است و مسئولیت عواقب تجویز داروها و مکمل ها را بر عهده دارد.

وی  همچنین ادامه داد: از لحاظ قانونی فقط داروخانه صلاحیت فروش داروها و مکمل های ورزشی را دارد.تهیه مکمل در هر جایی غیر از داروخانه مجاز نمی باشد.در حال حاضر مکمل های ورزشی قاچاق و تقلبی به صورت غیر مجاز در خارج از داروخانه عرضه می شود.

محبی عنوان کرد:مکمل های ورزشی که به صورت غیر مجاز و قاچاق وارد کشور می شوند به دلیل اینکه بر روند انتقال و توزیع آنها نظارت نمی شود اطلاعات دقیقی درخصوص محل تولید،نحوه تولید،کشور سازنده،فرمولاسیون،شرایط نگهداری و نقل و انتقال آن ،تاریخ مصرف و ... را به مصرف کننده نمی دهد و هیچ کس مسئولیت عواقب پیش آمده توسط محصول را بر عهده نمی گیرد.در روند توزیع قاچاق از آنجا که معمولا شرایط نگهداری درست مکمل ها از نظر رطوبت و دما رعایت نمی شود حتی چنانچه این محصول اصل هم باشد باز هم قابل اعتماد نیست و مصرف آن خطرات جدی به دنبال دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا تاکید کرد: برای هیچ دارو و مکملی در دنیا نمی توان تبلیغ کرد و تبلیغات دارویی در رسانه های عمومی منع قانونی دارد. تبلیغات دارو و مکمل ها در شبکه های ماهواره ای فقط با هدف سودجویی و کسب درآمد می باشد. مردم نمی توانند خودشان دارو و مکمل را انتخاب کنند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با بیان اینکه عوارض مکمل ها و داروهای ماهواره ای به صورت مزمن خود را نشان می دهد.مکملی که اثربخشی خوبی دارد لزوما ماده مناسب و سالمی نیست تصریح کرد:به دلیل آلودگی این فرآورده ها با داروهای هورمونی برای افزایش اثر کاذب، درج اطلاعات نادرست و تبلیغات دروغین و احتمال آلودگی به مواد شیمیایی همچون باقی مانده سموم دفع آفات نباتی،مواد رادیواکتیو،سموم ناشی از رشد قارچ ها و کپک های ناشی از حمل و نقل و نگهداری نامناسب به دلیل عدم نظارت بر تولید ، حمل و نگهداری آنها ممکن است عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند و سلامت مصرف کننده را تهدید کند.

وی درپایان خاطر نشان کرد: هورمون ها و پیش سازهورمون ها شایعترین موادی هستند که به مکمل های ورزشی اضافه می شوند ولی نام آنها در روی مکمل ها ثبت نمی شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو ایران در 15اسفند 1389 در شورای عالی اداری تصویب و تشکیل شد.مسئولیت این سازمان بر عهدهٔ معاون غذاو داروی وزارت بهداشت است. شیوه‌های حمایت از سلامت مردم درمواجهه با فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و نیز مواد غذایی فرایند شده و راهکارهای کاهش انگیزه‌های قاچاق، و جلوگیری از قاچاق با پیگرد جعل آرم وزارت بهداشت روی لوازم بهداشتی و آرایشی،از سوی سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی