اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950707141665518

خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد

542 واحد مشاوره در شهرک‌های صنعتی

کد: 13950707141665518

https://goo.gl/9e7wBP

، تهران , (اخبار رسمی): هر سرمایه‌گذار به مثابه یک کارآفرین تعریف می‌شود که در شهرک‌های صنعتی به دارندگان دانش یا سرمایه‌دار تفکیک می‌شود؛ از این‌رو کارشناسان ایجاد رابطه مناسب بین این دو را مهم‌ترین عامل در تکمیل چرخه کارآفرینی در صنعت دانسته‌اند که با استقرار مشاوران در کلینیک‌ها و مراکز کسب و کار تلاش دارند.

542 واحد مشاوره در شهرک‌های صنعتی

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران، مراکز توسعه کسب‌وکار در شهرک‌های فناوری یا شهرک‌های صنعتی بزرگ به منظور ایجاد امکانات مناسب برای استقرار ارائه‌کنندگان خدمات کسب‌وکار در زمینه‌های مختلف مانند فنی و مهندسی، فناوری، مدیریتی، مالی و حقوقی، بازاریابی، آموزشی و… احداث می‌شود.

در این مراکز علاوه‌بر بهره‌مندی مشاوران از فضای فیزیکی مناسب برای دفتر کار، استفاده از امکانات مشترک مانند سالن کنفرانس و جلسات، کلاس‌های آموزشی، کتابخانه و… وجود دارد. احداث این مراکز از سال 87 به‌صورت جدی دنبال شده و تاکنون 32 مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار دائم در کشور به بهره‌برداری رسیده و 9 مرکز در دست ساخت و یک مرکز در حال مطالعه است. در این مراکز 542 واحد مشاوره فعال با اشتغال 1596 نفر مستقر هستند.

محمدجواد بگی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان، هر سرمایه‌گذاری را که وارد بخش صنعت شده است یک کارآفرین دانسته و اظهار کرد: حمایت از کارآفرینان در صنایع کوچک و متوسط محدود به شهرک‌های صنعتی نبوده و صنعتگران خارج از شهرک‌ها نیز می‌توانند برای بهره‌مندی از خدمات مراکز فن‌بازار و کسب‌وکار در شهرک‌های صنعتی مراجعه کنند. وی با اشاره به خدمات کلینیک کسب‌وکار به کارآفرینان ادامه داد: این کلینیک‌ها به‌صورت ثابت در مراکز کسب‌وکار به عنوان مشاور ثابت وجود دارد و همچنین 12 نوبت کلینیک سیار با همراهی مشاوران خدمات کسب و کار برای ارائه 30 خدمت به شهرک‌های صنعتی مراجعه کرده است. مشاوره سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، مالیاتی، بیمه و سایر مواردی که یک کارآفرین به آن احتیاج دارد در این کلینیک‌ها ارائه می‌شود. بگی تاکید کرد: کارآفرینان درحقیقت ایجادکننده اشتغال و ارائه‌دهنده خدمات هستند اما در شهرک‌های صنعتی به دارندگان سرمایه یا دانش تفکیک می‌شوند که نیاز است ارتباط مناسب بین آنها ایجاد شود تا با به تولید رساندن ایده‌ها چرخه کارآفرینی را ادامه دهند.

هر چند مراکز کسب‌وکار در کشور در حال ساخت است و در برخی استان‌ها هنوز تکمیل نشده است اما دو مجتمع فناوری فنی و مهندسی و مرکز فناوری اطلاعات به‌دلیل ارتباط با واحدهای صنعتی خاص و متقاضیان بی‌شمار به صورت مستقل و در شهر اهواز خدمات می‌دهند. اخلاق محمدیان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در گفت‌وگو با صمت پشتیبانی از توسعه کارآفرینی و تامین منابع مالی را مهم‌ترین هدف راه‌اندازی مراکز کسب‌وکار دانست و افزود: این مراکز برای تحقق اهدافی مانند ارتقای بهره‌وری و کیفیت، بهبود روش‌های تولید، کاهش ضایعات، ارتقای فناوری واحدهای صنعتی کوچک، توسعه اطلاع‌رسانی تجارت الکترونیک، ایجاد پیوند مناسب بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ و… در سطح کشور راه‌اندازی شده است. به گفته محمدیان، مشاوران مستقر در مراکز کسب‌وکار به تمام واحدهای صنعتی خدمات می‌دهند اما صنایع کوچک به دلیل دراختیار نداشتن مراکز تحقیق و توسعه می‌توانند از خدمات مشاوران کسب‌وکار در توسعه فعالیت‌های خود بیشترین بهره را ببرند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان ادامه داد: این مراکز کسب‌وکار با هدف حمایت از توسعه فعالیت‌های صنایع کوچک و متوسط راه‌اندازی شده چراکه هزینه راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه برای صنایع کوچک بسیار هزینه‌بر است. محمدیان تصریح کرد: نقش‌آفرینی در توسعه واحدهای صنعتی برای افزایش تولید واحدهای صنعتی در زمینه‌های فناوری و بهینه‌سازی، نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات، تاثیرگذاری در بازارهای فروش، سرمایه‌گذاری مالی و حقوقی، مدیریت مناسب و آموزش‌های عمومی برای واحدهای صنعتی نمود می‌یابد.
حمایت از بانوان کارآفرین دیگر اقدامی است که در شهرک‌های صنعتی دنبال می‌شود به‌طوری‌که اخلاق محمدیان، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان در جلسه با بانوان کارآفرین خوزستان، توسعه نرم‌افزاری و فناوری در بخش صنعتی شهرک‌ها را یکی از دو وظیفه مهم شرکت شهرک‌های صنعتی برشمرده و حمایت مالی و معنوی، دوره‌های آموزشی، تورهای صنعتی شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان، شبکه‌سازی، حضور در نمایشگاه‌ها و… را از دیگر وظایف شهرک‌های صنعتی برشمرده است. محمدیان تصریح کرد: بانوانی که در شهرک‌ها و خارج از شهرک‌ها مشغول به کار هستند، زیر چتر حمایتی خوشه‌ای قرار دارند و در این مدت برنامه‌های ویژه چند سال‌های برای توسعه این نوع واحدها درنظر گرفته شده است. همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی آمادگی دارد که با همکاری بانوان کارآفرین مجتمع پوشاک با تمام امکانات ایجاد کند که این امر می‌تواند بستر مناسبی برای تولید پوشاک در استان باشد.

جایگاه بانوان در کارآفرینی

به گفته کارشناسان، حدود 100 واحد صنعتی از مجموع 3 هزار و 500 واحد صنعتی فعال در تهران دارای بانوان کارآفرین، سرمایه‌گذار یا شاغل است به طوری که دو شهرک صنعتی شمس‌آباد و عباس‌آباد با بیشترین مساحت دارای بیشترین آمار اشتغال بانوان در صنایع هستند. همچنین صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی، الکترونیک و نساجی از بین دیگر واحدهای صنعتی بیشترین آمار حضور زنان را دارند. اما استفاده از ظرفیت بانوان در مشاغل صنعتی نیازمند تدوین برنامه‌های عملیاتی در سطح ملی و فرهنگسازی برای تغییر نگاه جامعه است.
بنابراین، افزایش ظرفیت اشتغال بانوان در صنایع در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به تاکید مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در دستور کار قرار گرفته به‌طوری که ایجاد کارگاه‌های کوچک متمرکز با هدف کاهش هزینه‌های سربار تولید همسو با طرح توسعه خوشه‌های صنعتی در راس امور قرار داشته و برای همکاری با دستگاه‌های مرتبط با اشتغال و توسعه کسب و کار در کشور اعلام آمادگی شده است.
بهاره حاجی‌زاده، مشاور امور بانوان و خانواده شرکت شهرک‌های صنعتی تهران نیز در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: بیشترین آمار اشتغال بانوان را می‌توان از نظر کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و کارگری در صنایع کوچک و متوسط تقسیم‌بندی کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بخشی از ظرفیت مهم جامعه بانوان هستند که می‌توانند در کارآفرینی، ایده‌سازی، کارگری و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت نقش‌آفرینی کنند اما این ظرفیت خفته به دلیل مسائل فرهنگی و انتظار جامعه از حضور بانوان در مشاغل غیرصنعتی مانع از حضور آنها در صنعت شده است. از این‌رو، در تلاشیم سند راهبردی برای افزایش اشتغال بانوان در صنعت را تهیه کنیم اما عملیاتی کردن آن در سطح کشور به عزم جدی مسئولان کشوری نیاز دارد. بنابراین با شناسایی ظرفیت‌ها در معرفی واحدهای صنعتی و بانوان متقاضی پل ارتباطی برقرار خواهد شد. به گزارش صمت بند نخست ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مربوط به بکارگیری ظرفیت‌های استفاده نشده جامعه است که توجه به این سیاست‌ها می‌تواند در تحقق اهداف مربوط به توسعه ظرفیت اشتغال کارآفرینان در بخش صنعت، نقشه راه باشد. همچنین ایجاد مشاغل کوچک خانگی در روستاها می‌تواند زمینه حضور بانوان کارآفرین در شهرک‌های صنعتی اطراف را فراهم کند اما برای تحقق این اهداف باید اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی شود تا جامعه نیز پذیرای حضور بانوان شاغل در بخش صنعت باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

خانه صنعت و معدن و تجارت

در اجرای تبصره 41 قانون برنامه دوم توسعه و تصویب نامه شماره 16680/12/1 مورخ 77/10/12 شورای عالی اداری و به منظور زمینه سازی، تقویت و موثرسازی انجمن ها و فعالیت تشکل های تخصصی استان و کمک به تحقق اهداف مشترک آنها و وزارتخانه های ذیربط بخصوص وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سایر موسسات ، خانه صنعت معدن و تجارت استان تهران در تاریخ 1381/4/3 تاسیس گردید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | کارآفرینی و استارتاپ