ستاری در بیست‌وپنجمین نشست رئیسان بنیادهای نخبگان استان:مطرح کرد

زمان حصول ثروت از مغز است و نه از سخت‌افزار

کد: 13950729164015689

https://goo.gl/5JKUct

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس بنیاد ملی نخبگان، حمایت رهبر معظم‌انقلاب از بنیاد ملی نخبگان را مسؤولیتی تعهدآور توصیف کرد و افزود: گرچه این حمایت‌ها می‌تواند جایگاه بنیاد ملی نخبگان و به‌تبع آن بنیادهای نخبگان استانی را در نظام اداری کشور تثبیت کند اما باید دانست به همان اندازه نیز مسؤولیت‌آور است.

زمان حصول ثروت از مغز است و نه از سخت‌افزار

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛  سورنا ستاری؛ رئیس بنیاد ملی نخبگان در بیست‌وپنجمین نشست رئیسان بنیادهای نخبگان استانی، حمایت رهبر معظم‌انقلاب از بنیاد ملی نخبگان را مسؤولیتی تعهدآور توصیف کرد و افزود: گرچه این حمایت‌ها می‌تواند جایگاه بنیاد ملی نخبگان و به‌تبع آن بنیادهای نخبگان استانی را در نظام اداری کشور تثبیت کند اما باید دانست به همان اندازه نیز مسؤولیت‌آور است.

ستاری با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان یک مؤسسه مالی نیست، به لزوم تعریف پروژه‌های کاربردی در استان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: نگاه نفتی هنوز بر برخی استان‌ها حاکم است به‌طوری که بنیاد ملی نخبگان و یا معاونت علمی‌وفناوری را مرکز وام‌دهی و یا بانک می‌دانند.

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: احداث کارخانه سیمان و فولا و پتروشیمی نه‌تنها نمی‌تواند در اشتغال‌زایی نخبگانی نقش داشته باشد بلکه در زمینه اقتصادی نیز محکوم به شکست است. امروز زمان حصول ثروت از مغز است و نه از سخت‌افزار و فضای فیزیکی. بسیاری از پروژه‌هایی که با نگاه نفتی و با هدف تحول بومی و رسیدن به توسعه‌پایدار منطقه‌ای در استان‌ها عملیاتی شد، امروزه سخت‌افزارهای آنها در حال خاک خوردن هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: اگر این پروژه‌ها به جای سرمایه‌گذاری دولتی با هزینۀ بخش‌خصوصی انجام می‌شد قطعاً با ارتقاء فناوری و استفاده از ایده و تفکر نو به موفقیت‌های چشمیگری می‌رسیدند.

وی یادآور شد: مهمترین سرمایۀ هر استانی نیروی‌انسانی بومی است. به‌همین دلیل یکی از رسالت‌های بنیادهای نخبگان استانی حساس‌کردن سیستم اداری استان خاصه استانداری‌ها به این قشر از جامعه بومی است. به‌عبارت دیگر بنیادهای نخبگان استانی باید به‌گونه‌ای عمل کنند که کل استان متوجه اجتماع نخبگانی، نیازهای، توانایی‌ها و اهداف آنان باشد و حضور فعال در این فضا را در اولویت‌کاری خود قرار دهند.

ستاری با اشاره به لزوم حمایت از اجتماع نخبگانی بومی، خاطرنشان کرد: حمایت در کمک‌مالی محدود نمی‌شود بلکه بسیاری از مشکلات موجود با تعامل و همکاری بین‌دستگاهی قابل حل است. این مهم یکی از ارکان اقتصاد دانش‌بنیان نیز هست.

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: حضور فعال بخش‌خصوصی، ایجاد و گسترش تعامل بین‌دستگاهی در استان‌ها در کنار انگیزه، توان، اعتماد به‌نفس و پشتکار و صبر خود نخبگان و مستعدان‌برتر می‌تواند رونق اقتصادی استان را تضمین کند. باید دانست هیچ شرکت بزرگی در دنیا با اختصاص بودجه‌های دولتی به موفقیت و پویایی اقتصادی نرسیده است. خوشبختانه امروز در ایران شرکت‌هایی وجود دارند که با مبنای اقتصاد دانش‌بنیان خود را تطبیق داده و به درآمدهای بسیاری نیز رسیده‌اند، شرکت‌هایی که تا 5 سال پیش اصلاً وجود نداشتند اما امروز به درآمدهای میلیاردی در روز رسیده‌اند آن هم با مدیریت جوانان زیر 30 سال. این حرکت یعنی عملیاتی‌شدن مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در اقتصاد امروز دنیا، به جای فروش محصول، شرکت به فروش می‌رسد. به این معنا که شرکت خود را به‌عنوان سیستمی سودده و برندی معتبر در اقتصاد مطرح کرده و قیمت‌گذاری می‌شود.

ستاری تأکید کرد: علاوه بر حمایت از اجتماع نخبگانی، خودِ افراد این اجتماع نیز باید نگرش و فعالیت‌هایشان را با مفهوم دانش‌بنیان منطبق کرده و نگاه خود به اشتغال را تغییر دهند. با وام و پول صرف نمی‌توان به اشتغال رسید، از سوی دیگر اشتغال کارمندی نیز با تفکر نخبگانی مغایرت دارد.

وی افزود: مستعدبرتر باید خود را در قبال جامعه مسؤول بداند و بداند که در قبال برخورداری بهینه از امکانات و تسهیلات باید به جامعه بومی خدمت‌رسانی کند.

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ارتقاء و تثبیت جایگاه بنیادهای نخبگان استانی در سیستم اداری استان‌ها اشاره کرد و گفت: فعالیت و توان بنیادهای باید به‌گونه‌ای باشد که دستگاه‌های درون‌استانی خاصه استانداری‌ها به بنیاد نخبگان استان احساس نیاز کنند. اگر حرکت اینگونه باشد، نه‌تنها جایگاه بنیادهای نخبگان استانی تثبیت می‌شود بلکه این نهادها می‌توانند خود را به قطب مسئله‌شناسی و حل‌مسئله استان تبدیل کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان یادآور شد: برای تحقق اهداف تعیین‌شده لازم است همه نهادهای ذی‌ربط درون‌استانی در فعالیت‌های بنیادهای نخبگان استانی شرکت کنند. از سوی دیگر از ظرفیت بخش‌خصوصی و خیّرین نیز نباید غفلت کرد.

لازم به ذکر است، بیست‌وپنجمین نشست رئیسان بنیادهای نخبگان استانی در محل معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در حال برگزاری است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف