اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950802165795500

نرخ ارز واقعی، مهم ترین کمک دولت به صادرکنندگان

کد: 13950802165795500

https://goo.gl/YElwQv

، تهران , (اخبار رسمی): مهم ترین اقدام دولت در فرصت باقی مانده واقعی کردن نرخ ارز است.

نرخ ارز واقعی، مهم ترین کمک دولت به صادرکنندگان

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، ناصر ریاحی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره تناسب نرخ تسهیلات صادراتی صندوق توسعه ملی با تورم تک رقمی فعلی گفت: قاعدتا 11 درصد با توجه به نرخ تورم نرخ مناسبی برای تسهیلات صادراتی نیست اما با توجه به امکانات دولت و بانک ها نرخ مناسبی به نظر می رسد. بانک ها در حال حاضر 16 درصد بهره به سپرده ها می پردازند در نتیجه قادر به کاهش نرخ تسهیلات نیستند. تسهیلات با نرخ 11 درصد می تواند موثر باشد. تسهیلات با نرخ اسمی 18 درصد اما با به طور واقعی بالای 20 درصد به دست تسهیلات گیرندگان می رسد و نرخ 11 درصد در مقایسه با نرخ های دیگر در شرایط فعلی مناسب ارزیابی می شود.

ریاحی در این باره که تلاش های دولت یازدهم در یک سال آخر تصدی گری اش چه تغییراتی را در اقتصاد ایجاد می کند گفت: بارها در رسانه ها مطرح کردیم که اقدامات دیگر دولت در حوزه بازرگانی بدون واقعی کردن نرخ ارز اثرگذار نیست. مهم ترین کاری که دولت می تواند در فرصت باقی مانده انجام دهد، واقعی کردن نرخ ارز است. در شرایط فعلی به واردات یارانه می دهیم و امکان رقابت را برای صادرکنندگان به ویژه واحدهای صنعتی از بین برده ایم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: در حال حاضر ارزان ترین نیروی کار در ایران ماهانه 500 دلار هزینه برای کارفرما دارد و از طریق مرخصی، بیمه و دیگر مسائل هزینه های دیگری هم به کارفرما تحمیل می شود. ما در این شرایط با کشورهایی رقابت می کنیم که ماهانه 100 تا 200 دلار دستمزد به نیروی کار می پردازند. اگر نرخ ارز را واقعی کنیم همان دستمزد را می پردازیم در حالیکه قیمت تمام شده محصول هم قابل رقابت با تولیدات دیگر کشورهاست.

ریاحی با اشاره به اینکه باید شرایط تجارت را تسهیل کرد گفت: در مورد مالیات علی الحساب واردات هم بازرگانان به دلیل اخذ این مالیات پیشتر از پرداخت مالیات نهایی معترض هستند. 4 درصد مالیات علی الحساب واردات در نهایت از مالیات نهایی واردکننده کم می شود و این در حالی است که پس گرفتن این مالیات در شرایط کنونی سخت به نظر می رسد و اخذ این مالیات به عنوان اعتبار واردکننده در مالیات نهایی یک مزاحمت است و کمکی به بازرگانی کشور نمی کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]