اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950802166305500

عضو هیات رییسه اتاق تهران:

نرخ 11 درصد برای تسهیلات صادراتی زیاد است

کد: 13950802166305500

https://goo.gl/369KZU

، تهران , (اخبار رسمی): نرخ تسهیلات صادراتی از سوی صندوق توسعه ملی 11 درصد تعیین شده است اما به گفته سیده فاطمه مقیمی نرخ مناسب تسهیلات ریالی صادرات زیر 10 درصد است.

نرخ 11 درصد برای تسهیلات صادراتی زیاد است

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، هیئت عامل صندوق توسعه ملی نرخ تسهیلات این صندوق برای صادرات را به منظور جهش صادرات غیرنفتی 11 درصد اعلام کرده است.

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت رییسه اتاق تهران در این باره گفت: کاهش نرخ تسهیلات صادراتی ریالی و نه ارزی یک امتیاز مثبت برای بخش صادرات است. ثابت نبودن نرخ ارز و نوسانات غیرقابل پیش بینی آن و اثرگذاری این نوسانات بر قیمت تمام شده کالا یکی از مهم ترین آسیب ها در مسئله تسهیلات صادراتی است که با کاهش نرخ تسهیلات ریالی می توان بر آن فائق آمد و این شرایط بهتری را برای تسهیلات گیرندگان از صندوق توسعه ملی  فراهم می کند.

عضو هیئت رییسه اتاق تهران با طرح این پرسش که 11 درصد نرخ برای تسهیلات صادراتی چگونه تعیین شده است گفت: می توان نرخ های دیگری مثل 12 درصد و 10 درصد را هم برای تسهیلات صادراتی  پیشنهاد کرد اما مصوبان نرخ 11 درصد باید درباره مبنای محاسباتی این نرخ توضیح دهند.

مقیمی گفت: قضاوت در مورد نرخ تعیین شده به تحلیل شرایط بازار باز می گردد. خوب و بد بودن نرخ 11 درصد برای تسهیلات صادراتی را باید با در نظر گرفتن دیگر شاخص های اقتصادی و شرایط بازار تفسیر و تحلیل کرد. صندوق توسعه ملی با کدام کار کارشناسی به این نتیجه رسیده است که 11 درصد نرخ مناسبی برای تسهیلات صادراتی این صندوق است؟  اگر کار کارشناسی و توجیه اقتصادی نرخ 11 درصد منتشر شود، این نرخ قابلیت اجرای بیشتری پیدا می کند.

این کار آفرین نمونه در ادامه با اشاره به تک رقمی شدن تورم گفت: تورم به زیر 10 درصد رسیده و دیگر نرخ ها تابعی از تورم است و باید نرخ تسهیلات صادراتی هم با تورم همخوانی داشته باشد. بهتر است دوستان در صندوق توسعه ملی توجیه نرخ 11 درصد را اعلام کنند تا بتوان بهتر نرخ در نظر گرفته شده را نقد یا تایید کرد.

مقیمی در ادامه گفت: از نظر من نرخ 11 درصد برای تسهیلات صادراتی هم چنان نرخ بالایی است. در تعیین نرخ تسهیلات صادراتی نباید به این فکر کرد که این تسهیلات با چه نرخی پیش از این به دست صادرکننده می رسیده است بلکه باید شرایط بازار، بحران های پشت سر گذاشته شده و چالش های پیش روی صادرات غیرنفتی و شاخص تورم را در نظر گرفت. از نظر من نرخ مناسب تسهیلات صادراتی نرخ زیر 10 درصد است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]