کد: 13950810173605689

ستاری در دوازدهمین همایش بنادر، سواحل و سازه‌های دریایی تاکید کرد

ظرفیت های مغفول مانده واستعدادهایی که باید کشف شود

کد: 13950810173605689

https://goo.gl/kXLEuN

، تهران , (اخبار رسمی): معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: کشورمان در عرصه سواحل، بنادر و حوزه دریا دارای ظرفیت‌های خارق‌العاده‌ای است که شکوفا شدن این ظرفیت‌های مغفول مانده نیازمند شناخت درست از ظرفیت استعدادهای جوان کشورمان است.

ظرفیت های مغفول مانده واستعدادهایی که باید کشف شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در گشایش دوازدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادرو سازه‌های دریایی نیروی انسانی جوان کشورمان را موهبتی ارزشمند و زمینه‌ساز توسعه کشوردر تمامی عرصه‌ها دانست و افزود: درحالی‌که از حیث تربیت فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی و مهندسی پنجمین جایگاه جهانی را به خود اختصاص داده‌ایم و کشور از موهبت بیش از چهار و نیم میلیون دانشجو بهره می‌برد اما همچنان خلأ بزرگی در فعال ساختن و ارتباط دانشجویان با حوزه‌های راهبردی و مهمی چون دریا وجود دارد. 

وی ادامه داد: این در حالی است که توانمندی‌های کشورمان در حوزه دریایی همپای دیگر حوزه‌های فناوری قابل‌اعتنا است و در سطح بین‌المللی حرف‌های جدی برای گفتن دارد.
معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که توانمندی کشور در این حوزه می‌تواند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا شکوفا شود، بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های فناور می‌توانند بر پایه‌ی ایده‌های نوآورانه و خلاقانه‌ی دانشجویان مستعد کشور گام‌های بزرگی را در عرصه دریایی بردارند.

توجه ویژه معاونت علمی به مشتری داشتن طرح های کلان ملی فناوری

وی یکی از رویدادهای مهم و اثرگذار محقق شده در بحث طرح های کلان ملی معاونت علمی را پروژه پایش و پیش‌بینی دریایی کشور عنوان کرد و افزود: معاونت علمی توجه ویژه ای به مشتری داشتن طرح های کلان ملی فناوری داشته و یکی از ویژگی‌های برجسته این طرح کلان ملی حضور مشتری در فرآیند اجرایی آن بوده است. به طوری که با نظارت بر بخش‌های گوناگون این پروژه رضایت خود را نسبت به عملکرد آن ابراز داشته‌اند. 
ستاری ادامه داد: ارتباط یک طرح پژوهشی و فناورانه با نیاز صنعت ضرورتی اجتناب ناپذیر است و نمی‌توان جامه‌ای در دانشگاه دوخت که متناسب با اندام صنعت نباشد.
رییس بنیاد ملی نخبگان فعالیت بیش از هزار استارتاپ فناور را نویدبخش تحول جدی در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان کشور دانست و گفت: این استارتاپ ها که توسط آینده سازان کشور فعالیت می‌کنند با نوآوری و اعتماد به نفسی که به جامعه تزریق می‌کنند، می‌توانند زمینه‌ساز پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان کشور باشند. اما از سوی دیگر باید بخش‌هایی که در عرصه نوآوری این استارتاپ ها فعال هستند پذیرای ایده‌ها و نوآوری آنان باشند.

وی در ادامه بیان کرد: جوانان مستعد و خارق‌العاده‌ای که در این استارتاپ ها فعالیت می‌کنند اگر به درستی راهبری شوند می‌توانند با شکل دادن طرح‌های عظیم تحولات جدی را رقم بزنند به طوری که هم اکنون نیز برخی از این استارتاپ ها همه ساله رشد ده برابری را تجربه می‌کنند که تعداد آنها کم نیست. 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضرورت سرمایه گذاری جدی در پژوهش‌های مرز دانش، ورود سرمایه داران به عرصه فناوری، توسعه سرمایه گذاری خطرپذیر و ارتباط صنایع بزرگ با شرکت‌های فناور را لازمه‌های اساسی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و افزود: یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند به طور جدی گسترش اقتصاد دانش‌بنیان را به ارمغان بیاورد دریا است و در ورود این عرصه به جریان نوآوری و فناوری دارای عقب‌ماندگی‌های تاریخی فراوانی هستیم که اگرچه گام‌های بزرگی برداشته شده است اما کافی نبوده و عظم جدی برای ورود فناوری به این عرصه را نیازمند هستیم.

افزایش حمایت های معاونت علمی از پژوهش های مرز دانش

وی با بیان اینکه حمایت های معاونت علمی از پژوهش های مرز دانش افزایش یافته است اما تا سهم یک و نیم درصدی GDP فاصله وجود دارد گفت :ما از نظر تعداد انتشار مقاله در حوزه دریایی حائز رتبه نهم جهانی هستیم اما در عرصه فناوریضعف هایی داریم بر همین اساس معاونت علمی به طور کامل آمادگی دارد تا ضمن حمایت از پروژه های فناورانه و مرز دانش دریایی رشد شرکت های دانش بنیان این حوزه را سرعت بخشد .
ستاری در پایان گشایش پروژه‌های فناورانه عرصه فناوری را ماحصل نگرش صحیح توانمندی استعدادهای دانشگاهی و ایجاد فضای مناسب برای آنان دانست و گفت: بزرگ‌ترین حمایت و خدمتی که می‌توان به این شرکت‌های نوپا برای رشد آنان ارائه داد  فراهم کردن زمینه مناسب ارائه خدمات و در اختیار قرار دادن بازار به آنها است. 
در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعید نژاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی، محمود شیخ زین الدین معاون تجاری سازی و نوآوری معاونت علمی و پیمان صالحی رییس مرکز طرح های کلان ملی معاونت علمی،مدرس هاشمی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان «طرح کلان ملی فناوری شبکه پایش و پیش‌بینی دریایی کشور» با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی همکاری که با سازمان بنادر صورت گرفته است، رونمایی شد و به بهره‌برداری رسید.

با راه‌اندازی این طرح کلان ملی بویه‌های ساخته‌شده توسط فناوران کشور بر اساس فناوری داخلی در نقاط مختلف خلیج فارس و دریای خزر اطلاعات ژئوفیزیکی پهنه‌های آبی کشور را ارسال کرده و پژوهشگران می‌توانند از این اطلاعات به صورت تمام وقت و برخط استفاده کنند. 
همچنین تمبر یادبود این رویداد ممهور و توشیح شد و اطلس تاریخ بنادر دریانوردی ایران با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی کشور و دانشگاه تهران رونمایی شد که این اطلس شامل اطلاعات دریاها و بنادر کشور از هزاره سوم قبل از میلاد تا 1390 هجری شمسی است. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان