اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950815176625632

از معماری تا جادو

نگاهی به زندگی کریستوفر شِلدِرِیک

کد: 13950815176625632

https://goo.gl/gNinWF

، تهران , (اخبار رسمی): نگاهی جامع به زندگی cristopher sheld ,و عطر های این بزرگمرد عرصه عطر داریم.

نگاهی به زندگی کریستوفر شِلدِرِیک

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از لوکس بایر: در شارابوت به کمک عطرسازان مؤسسه کمی انگلیسی آموختم و در آن روز ها عطار بازنشسته ای آموزش هایی مقدماتی در رابطه با عطر به من داد. حدود سه ماه بعد او به من گفت: به نظرم تو باید یک عطار شوی؛ آیا تمایل داری بمانی؟ پس من سه ماه دیگر ماندم؛ سپس شش ماه دیگر؛ پس از آن دو سال و پس از آن سه سال در آنجا تحت تعلیم قرار گرفتم. بدین ترتیب معماری به فراموشی سپرده شد."

این داستان ورود "کریستوفر شِلدِرِیک" به جهان عطر از زبان خود اوست. "کریستوفر شِلدِرِیک" که متولد هندوستان است؛ پس از پشت سر گذاشتن تحصیلات مقدماتی در ریاضیات، فیزیک و هنر؛ تصمیم می گیرد تا تحصیلات خود را در رشته معماری ادامه دهد. به همین منظور و به پیشنهاد پدرش؛ قبل از مشغول شدن به تحصیل در این رشته؛ جهت یادگیری زبان انگلیسی یا فرانسوی کریستوفر شلد راهی فرانسه می شود و در یک دوره کار آموزی سه ماهه در شرکت عطر سازی "شارابوت" مشغول به کار می شود. همین دوره سه ماهه است که یکی از بزرگترین هنرمندان معاصر را به جهان عطر معرفی می کند. شلدرِیک که در کمپانی با سابقه و بزرگ "روبرتت" نیز سابقه فعالیت دارد؛ سه سال طلایی را در دیگر کمپانی بزرگ عطر سازی یعنی "کوئست" پشت سر می گذارد. ماحصل این حضور؛ ساخت شامپوی بسیار موفق "لوکس سوپر ریچ" برای "یونی لیوِر" بود. رایحه با طراوت این محصول؛ ترکیب رز بو و میوه ای ویژه ای بود که بعد ها در عطر های مختلفی مورد استفاده قرار گرفت و به لطف این رایحه جادویی؛ "لوکس سوپر ریچ" به پرفروشترین محصول معطر کوئست تبدیل می شود. هرچند دوران حضور شلدریک در این سه کمپانی بزرگ همراه با کسب تجاربی ارزشمند است؛ اما نبوغ و خلاقیت وی در همین دوران توجه بسیاری از خانه ها و عطرسازان بزرگ را به وی جلب می کند. این توانایی های ویژه موجب می شود تا وی بیش از بیست سال در سِمت عطار کمپانی کوئست فعالیت کند.

به موازات فعالیت در کوئست؛ حضور کریستوفر شلدریک در سطح اول عطر سازی؛ در اواخر دهه هشتاد میلادی رقم می خورد و با دعوت "ژاک پولژ"؛ عطار وقت خانه شانل؛ شلدِریک بعنوان مسئول تحقیق و توسعه بخش عطرسازی مشغول به کار می شود. کریستوفر شلدریک در این سِمت؛ بعنوان مشاور پولژ در ساخت ترکیبات با وی همکاری می کند و نتیجه این دیدگاه پولژ که "دو دماغ بهتر از یکی کار می کند"؛ خلق مجموعه ای از دنباله های ارزشمند و زیبا بر آثار جاودانه شانل بود که ماحصل هم فکری هنرمندی بزرگ بنام ژاک پولژ با عطاری خلاق و مبتکر بنام کریستوفر شلدریک است.

فعالیت در "روبرتت" و "کوئست"، همکاری با پولژ در ساخت عطر های شانل و نیز همکاری با برندهای مطرحی نظیر "شیسِیدو"، "خسوس دل پوزو" و "روشاس" در دهه نود میلادی؛ بخشی از فعالیت های  کریستوفر شلدریک در جهان عطر است که با ورود به این دهه افزایش چشم گیری پیدا میکند. اما حاصل تمام فعالیت های شلدریک در این سال ها با آنچه که وی در همکاری با خانه ی بلند پایه ی "سِرژ لوتِنز" خلق می کند؛ قابل قیاس نیست!

شاهکار آفرینی کریستوفر شلدریک در قالب آثار سرژ لوتِنز؛ از سال 1991 آغاز شد. نخستین عطری که کریستوفر برای لوتنز می آفریند؛ یک جادوی چوبی-ادویه ای بی مانند است که تصویر بی همتایی از یک ترکیب ادویه ای ناب ارائه می کند. "سانتال دی مایسو" عطری است که ترکیبی ساده از ادویه ها، چوب صندل و صمغ ها دارد؛ اما اثری عمیق از آمیزش فضاهای تاریک و روشن، پودری و دودی بجای می گذارد و نخستین گام شلدریک در ساخت عطر های ویژه؛ پرشی بلند و موفقیت آمیز است. پس از این تجربه زیبا؛ سال 1992 دامنه ی فعالیت های شلدریک گسترش می یابد و او در این سال چهار عطر با محوریت آکورد چوبی و در فضاهای مختلف عرضه می کند. نخستین عطر این مجموعه "بو آ اِت مسک"؛ عطری گرم و غنی با ترکیبی فاخر از همراهی سدر و مشک در بستری گل بو و لطیف است که به نحوی در نقطه مقابل رایحه شاداب، تازه، لطیف و با شکوه چوبی-بنفشه ای "بو آ اِت وایولت" قرار می گیرد. همچنین رایحه میوه ای انجیر و آلوی آمیخته با چوب سدر در "بو آ اِت فروت" به سان تلطیف کننده ای برای همراهی سرسخت و عصیانگر سدر و آکورد ادویه ای و حیوانی در "بو آ اورینتال" عمل می کند.

هرچند  کریستوفر شلدریک در این سال ها همکاری هایی با دیگر برندها و تولید کنندگان دارد و در سال 1992 عطر باشکوه "فمینایت دو بو آ" را در همکاری با عطار بزرگ "پیِر بوردِن" ارائه می کند؛ اما شاهکار های او در قالب همکاری با سرژ لوتنز خلق می شوند. شلدریک و لوتنز در سال 1994 با عطر چوبی-صمغی "آن بو آ سپیا" باز می گردند و در سال 1995 ترکیب پیچیده و چند وجهی "لا مِر" را معرفی می کنند که در فضایی خاص و اسرار آمیز از همراهی مر، مرکبات و آکورد ادویه ای است که با نوت عسل شیرین و حیوانی جلوه می کند و در بستری گل بو و چوبی جریان می یابد.

سال 1996 عطر منحصربفرد "انسنس لاونده" با همراهی نوت های آروماتیک و گل بو در فضای شرقی سراسر بخور، ادویه وصمغ ارائه می شود. اما شاهکار کریستوفر شلدریک در این سال؛ بی تردید عطر چرمی و حیوانی "کویغ مورسک" است که با استفاده از دوز بالای ادویه ها و همراهی روغن یاس؛ فضای مدرن و شرقی بی نظیری را ارائه می کند. این شاهکار آفرینی های شلدریک و لوتنز در دهه نود با معرفی عطر مشک منحصر بفرد "مسک کوبلایی کان" در سال 1998 به اوج خود می رسد. "مسک کوبلایی کان" یک ترکیب سرکش و رام نشدنی از مشک حیوانی و کثیف است که با آکورد های گل بو و کهربا؛ شیرین و تلطیف گشته است؛ اما شخصیت منحصر بفرد و بزرگ خود را در فضایی با شکوه و مهار نشدنی به نمایش می گذارد تا همگان را مسحور و شیفته این اثر جاودانه کند. عطری که بی تردید یکی از مراجع عطرهای مشک در تاریخ عطرسازی خواهد بود.

در سال 1999  کریستوفر شلدریک به همکاری با "نیکی کِنِیرد" می پردازد و به منظور گنجاندن ایده های مد نظر نیکی در رابطه با به اشتراک گذاشتن زیبایی های ناب و کمیاب؛ عطرهای "اِن کِی اِسپِیس" در این سال متولد می شوند. مجموعه ای که با عطر مفرح و درخشان "لافته" شروع شده و با شاهکار "ملو دراما" در سال 2005 به اوج کمال می رسد. ترکیبی هیجان انگیز از آکوردهای آروماتیک و درخشان با قلبی گل بو که شخصیت متمایز خود را در پایه ای از پچولی و خزه بلوطی شکل می دهد؛ همگان را به تحسین واداشته و شلدریک از این عطر بعنوان یکی از ساخته های محبوب خود یاد می کند.

اگر چه آثار  کریستوفر شلدریک در دهه نود؛ آثاری درخشان و برجسته قلمداد می شوند و شاهکارهایی که او با عطرهای سرژ لوتنز در این دهه به یادگار گذاشت؛ از خاطر هیچ علاقمندی نخواهد رفت؛ اما دوران درخشش و بلوغ عطرسازی شلدریک را باید دهه نخست قرن بیست و یکم دانست. او سال 2000 را با سه عطر بزرگ برای سرژ لوتنز آغاز می کند. عطرهایی با تم شرقی قدرتمند که برای بسیاری از علاقمندان؛ سنگ محک آثار شرقی و عطرهای عربی و ادویه ای به حساب می آیند. سر آمد این آثار "آمبر سلطان" است. ترکیب با شکوهی از صمغ و چوب های جنگلی که وجه مدرن عطر را شکل می دهند و در بستری ادویه ای؛ فضای شرقی خود را عرضه می کند تا در پوششی فاخر، مجلل و لذیذ از کهربای گرم، شیرین و پودری؛ شکوه و عظمت یک شاهکار بی همتا را به خود بگیرد. در کنار این عطر نباید از ترکیب سنگین، غلیظ و شیرین عطر "عربی" که با دوز بالایی از میخک، صمغ و نوت میوه ای شکل گرفته است غافل شد. همچنین ترکیب با طراوت و پیچیده "لا نویت" که از فضایی درخشان و تازه به قلب فاخر و گران قیمتی از یاس می رسد تا با عسل و بنزویین عمیق و غنی شود؛ دیگر عطر بزرگ کارنامه شلدریک است که سال 2000 را به سالی فراموش نشدنی برای لوتنز و مخاطبان این خانه تبدیل می کند. آثار ارزشمند شلدریک و لوتنز در این سال ها یکی پس از دیگری ارائه می شوند و جهان عطر را مسحور خود می کنند. در سال 2002 شلدریک عطر بزرگ "دوس آمه" را معرفی میکند. عطری پیچیده و شهوانی از همراهی گل های سفید با نوت دارچین در بستری سبز و عمیق که به اعتقاد شلدریک چالش انگیز ترین عطری است که وی برای سرژ لوتنز آفریده است. دیگر عطر برجسته ی این سال های لوتنز که توسط شلدریک ساخته می شود؛ عطر چوبی منحصر بفرد "شِنه 2004" است. شنه عطری متفاوت و بیاد ماندنی است که در فضایی چوبی، تاریک، راز آلود و غنی جریان دارد و برگ زرین دیگری به کارنامه ی شلدریک اضافه کرد تا وی دست نیافتنی تر از همیشه شود.

سال 2005؛ سال ویژه ای برای کریستوفر شلدریک است. او در این سال به 22 سال همکاری با کمپانی کوئست خاتمه می دهد  و بار دیگر به عنوان مسئول بخش توسعه و تحقیق عطر سازی شانل با ژاک پولژ به همکاری می پردازد. نتیجه این همکاری قابل پیش بینی است و باز هم آثاری نفیس و بیاد ماندنی را برای عطرسازی شانل به ارمغان می آورد. عطرهایی نظیر "سیکامو 2008"، "شانل 19 پودر 2011" و "کوکو نو آ 2012"؛ نمونه ای از این عطرهای فاخر و باشکوه هستند.

در همین سال شلدریک باز هم سه عطر منحصربفرد و ممتاز برای سرژ لوتنز معرفی می کند. "شِرگی"؛ عطر تنباکویی لذیذ و پیچیده لوتنز که همگان را شیفته خود ساخت؛ در این سال توسط شلدریک عرضه می گردد. نوت تنباکوی برجسته در فضایی دودی که با گیاهان خشک، کهربا و عسل همراهی می شود؛ ترکیب گرم، غنی و دلپسندی را ارائه کرد که همچنان الهام بخش بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ در ساخت چنین عطرهایی به شمار می رود. مریم شیرین و شهوانی "سدره" که در فضایی چوبی-ادویه ای به نمایش در آمده است دیگر عطر شلدریک است که در این سال برای لوتنز موفقیت بزرگی به همراه دارد و ترکیب نامتعارف اما بی نظیر پچولی-کاکائو در فضای صمغی و ادویه ای "بورنئو 1834" دیگر شاهکار شلدریک در این سال است.

همکاری  کریستوفر شلدریک با شانل و سرژ لوتنز در سال های بعد نیز ادامه یافته است و او هم زمان که به خلق آثار ارزشمند و بدیع خود برای لوتنز ادامه می دهد؛ هنرمندان خانه شانل را نیز از تجارب و دیدگاه های خود بهره مند می کند. آنچه که شلدریک در قالب عطرهای سرژ لوتنز به جهان عطر ارزانی نموده؛ ستودنی است. شاهکارهایی بی همتا که دریچه های تازه ای به روی عطرسازی معاصر گشوده اند و از میان آثار وی در سال های بعد می توان به عطر چوبی، سبز و صمغی "فیلِن آیگیلِس" محصول 2009 سرژ لوتنز اشاره کرد. عطری که همچون مسک کوبلایی کان، آمبر سلطان، شرگی و لا نویت به مرجعی بزرگ برای ساخت یا انتخاب آثار مختلف در سبک خود تبدیل شد.

داستان جذاب و متفاوت دانشجوی جوانی که در پی تحصیل در معماری؛ به جهان عطر وارد شد؛ سرگذشت هنرمندی تاریخ ساز و عالی مرتبه است که با آفرینش های بی همتای خود؛ جهان عطر را تحت تأثیر قرار داد و همچنان با عشق و بدون توقف در این مسیر پیش میرود و با تکیه بر ذوق و قریحه ای بی پایان؛ همگان را از هنرنمایی جادو مانند خویش بهره مند می کند.

"مردم و مناطق مختلف؛ الهام بخش من هستند. هر عطر؛ دنیایی از احساس را در خود جای داده است و وقتی که تأثیر یک عطر را بر افراد مختلف مشاهده می کنم؛ شگفت زده می شوم. آن ها از بوییدن یک عطر می خندند، چشمان خود را می بندند، به نقطه ای خیره می شوند و در فکر فرو می روند و باز هم می بویند. ممکن است خاطره ای را به یاد آورند، غمگین شوند و یا از آن عطر لذت نبرند. این ها اموری هستند که مرا به فکر وا می دارند تا با حضور در نقاط مختلف؛ بینش و درک عمیق تری به دست آورده و ترکیباتی خلق نمایم تا به بهترین شکل بیانگر احساسات و ایده ها باشند. ممکن است که یک عطر برای بسیاری از افراد مطلوب نباشد؛ اما همواره افرادی هستند که احساسات مشترکی را تجربه کرده اند و با همین عطر ارتباط برقرار می کنند. احساسات مختلف؛ تفکرات مختلف و ترکیبات مختلف! این دلیلی است که موجب می شود تا آثار من هیچ شباهتی به یکدیگر نداشته باشند و تنها با رشته ای نامرئی به هم مرتبط شوند."

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مد و لباس