اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970227296085632

عطرهایی که شما را خوشحال می­‌کنند!

کد: 13970227296085632

https://goo.gl/mnKvNM

، تهران , (اخبار رسمی): از لحاظ علمی اثبات شده که برخی عطرها فرد را خوشحال می­‌کنند. وقتی صحبت از رایحه ­درمانی یا تغییرِ خلق‌و خو با استفاده از روایح می­‌شود، برخی افراد بدبین هستند و آن را با تاثیرِ داروها مقایسه می­‌کنند.

عطرهایی که شما را خوشحال می­کنند!
عطرهایی که شما را خوشحال می­‌کنند!

به گزارش لوکس بایر از لحاظ علمی اثبات شده که برخی عطرها انسان را خوشحال می­‌کنند. وقتی صحبت از رایحه ­درمانی یا تغییرِ خلق و خو با استفاده از روایح می­‌شود، برخی افراد بدبین هستند، و آن را با تاثیرِ داروها مقایسه می­‌کنند. با این حال، پژوهش‌­های اخیر، توضیحات حقیقی و علمی از تاثیر روایحِ مختلف بر عواطف و هیجانات ارائه و آن­ را اثبات کرده است.

نقشه‌برداری از خلق و خو و شناخت روایح

یک گروه پژوهشی از IFF روایح و ارتباط آن­ها با تغییر خلق و خو را مورد بررسی قرار دادند و در این پژوهش، روشی بنام "نقشه ­برداری از خلق و خو" طراحی کردند که بوسیله رأی دادن به احساسی که یک رایحه در فرد به وجود می­‌آورد، میزانِ قابل ­اعتمادِ ارتباط روایح با خلق و خو را مورد توجه قرار می‌­داد.

طیِ نقشه ­برداری از خلق و خو، روایح مرکبات و وانیل به مشارکت­ کنندگان داده شد و از آن­ها خواسته شد تا به نوعِ احساسی که در نتیجه استشمام این دو رایحه در آن­ها ایجاد می‌شود، رأی دهند. این پژوهش نشان داد که رایحه مرکبات، احساسِ خوشحالی و انرژی در آ­ن­ها ایجاد می‌کنند؛ در حالیکه وانیل احساسِ لذت همراه با آرامش در آن­ها ایجاد می‌کرد.

اما این پژوهش علمی نشان داد فقط روایحی که از منابع طبیعی به دست می‌آیند، مثل دانه‌­های واقعی وانیل و میوه‌­های مرکباتی، احساساتِ مذکور را در افراد ایجاد می‌کنند و از روایح سینتتیک پاسخی مشابه دریافت نمی‌شود.

روایح مرتبط با تاثیر اولیه

پژوهش انجام شده توسط نیکول هاویس و ترزا وایت از کالج لومن در شهر سیراکوس واقع در نیویورک، نشان دهنده ارتباط میان روایح و تاثیر اولیه است. در این پژوهش، به مشارکت‌کنندگان شیشه‌های­ کوچکی از عصاره‌های مرکبات و پیاز داده شد. ظاهرِ این شیشه ها از لحاظ ماهیت محتوا مشابه بود و از آن­ها خواسته شد تا اولین تاثیری که این دو رایحه بر آن­ها می‌گذارد را انتخاب نمایند. نتیجه پژوهش نشان می‌­داد که مشارکت­‌کنندگان بیشتر مایل­ هستند رایحه پیاز را، رایح‌ه­ای مردانه ادراک کنند؛ درحالی که رایحه مرکباتی را زنانه‌تر، پاک­‌تر و خوشایندتر درک می­‌کردند.

عطرهای گلی می­‌توانند بر رفتار تاثیرگذار باشند

پژوهشی به سرپرستی جانت هاویلاند-جونز، تاثیراتِ روایح گل­‌های غیرقابل تشخیص را بر رفتار انسان نشان می­‌دهد. در این پژوهش محققان اتاقی را با عطر گل­‌های کلاسیک آغشته کردند و از شرکت‌کنندگان خواستند تا وقایع زندگی‌شان را بنویسند: یکی از گذشته، یکی از حال و اتفاقی که ممکن است در آینده رخ دهد.

از گروهِ دیگر شرکت­‌کنندگان خواسته شد تا در اتاقی مملو از رایحه پودرِ بچه، و از یک گروه دیگر خواسته شد که در اتاقی بدونِ رایحه، درمورد مطالب مذکور بنویسند. ارزیابی مطالب نوشته شده بوسیله تعداد واژه‌­های مثبت و منفی به کار گرفته شده بود؛ نتایج حاکی از آن بود که در مطالب نوشته شده در اتاقی با رایحه گل­‌های کلاسیک، 300 درصد واژه‌های مثبت بیشتری نسبت به مطالبِ نوشته شده در دو اتاق دیگر وجود داشت.

در دومین بخش پژوهش، از افراد حاضر خواسته شده بود تا ژست‌­های یک فرد که به عنوان مدل انتخاب شده بود را طوری هدایت کنند تا بیانگر خاطره­ای از دوران کودکی‌شان باشد. حدود 74 درصد از شرکت‌کنندگان در اتاقی با رایحه گل، مدلِ مورد نظر را لمس کردند؛ در حالیکه تنها 15 درصد از افراد حاضر در دو اتاق دیگر، مدلِ مورد نظر را لمس کردند.

نتایج این پژوهش ارتباطِ روایح گلی با تاثیر آن در ارتقاءِ افکارِ مثبت، تقابلات اجتماعی و بهبود رفتارهای اجتماعی را نشان می­‌داد.

تفاسیرِ بیولوژیک از تغییر خلق و خو به واسطه روایح

ارتباط میانِ ارتقاءِ حالات خلق و خو و محرک بویایی، ارتباطی با پیش زمینه علمی است. هنگامیکه عصاره لیمو (مرکبات یا همان سیتروس) استشمام می­‌شود، مولکول‌­های عصاره لیمو با ماده مخاطی در اپیتیلیوم بویایی که در قسمتِ سقفِ حفره بینی قرار داد، حل می­‌شود.

گیرنده­‌های بویایی، بوسیله مولکول­‌هایی که به نورون­‌های حسی بویایی می‌رسند، تحریک می­‌شوند؛ سپس نورون­‌ها سیگنال­‌های موجود را به حباب بویایی، جایی‌که محرکِ یک رایحه خاص مثل لیمو قرار دارد، می­‌رسانند. سپس سلول­‌هایی تحت عنوان سلول‌­های میترال، سیگنال­‌های خارجی را از آنجا به کورتکس بویایی درون مغز می­‌رسانند. این فرآیند برای‌مان این امکان را فراهم می‌­آورد تا رایحه آشنای لیمو را پردازش و شناسایی کنیم.

بخشی از سیستم لیمبیک آمیگدالا نام دارد که مسئول اولیه ترشحِ هورمون‌­ها، واکنش‌­های عاطفی و خاطرات است. آمیدگدالا در کنار هیپوکامپ قرار دارد (برآمدگی کوچکی که مسئولِ ذخیره‌سازی بلند مدتِ خاطرات و بازگرداندن آن است). تمامی این موارد توضیح می‌­دهند که چرا برخی روایح، ما را به یاد برخی خاطرات می­‌اندازند. پاتریشیا ویلسون، پژوهشگرِ دانشگاهِ لاسال می‌­گوید: "هنگامی‌که خلق و خوی بهتری دارید، مغزتان خاطرات شیرین‌­تری را به شما یادآوری می­‌کند که متناسب با احساسات شما در آن لحظات است."

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مد و لباس