اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970130291795632

عطر، آدم­‌ها و خاطرات ماندگار

کد: 13970130291795632

https://goo.gl/qWdetX

، تهران , (اخبار رسمی): عطرها خاطره انگیز هستند؛ این حرف نه تنها شاعرانه، بلکه علمی نیز است.

عطر، آدم­ها و خاطرات ماندگار
عطر، آدم­‌ها و خاطرات ماندگار

به گزارش لوکس بایر، عطرها خاطره‌انگیز هستند؛ این حرف نه تنها شاعرانه، بلکه علمی نیز است. عطرها و خاطرات، برای همیشه در هم آمیخته‌­اند. باغ تابستانی، بیشه‌های گرمسیریِ مملو از طراوت، نسیم ساحل، کیک سیب و آتشکده­ای دنج، بوی چوب در حال سوختن، عطر گندم زار، بوی باران و ... خاطرات گذشته و شادی آن دوران را برای‌مان زنده می­‌کنند. مطالعات مدرن انجام شده بر روی رفتار انسان نشان داده‌­اند که روایح، بیشتر از تصاویر خاطره انگیز هستند. عطر، احساسی می‌­سازد که مستقیما شخص را به خاطره­ای در گذشته پرتاب می‌­کند.

شکل­‌گیری خاطرات منفی

ما به واسطه روایح، خاطراتی از لحظات تلخ و منفی زندگی را هم به یاد می‌آوریم. روایحِ مرتبط با رخدادهای آسیب­‌زا می‌توانند واکنش­‌های منفی را در ما برانگیزانند. دو محقق به نام‌­های ورمتن و برمنر در دهه قبل، سه مطالعه موضوعی بالینی بر افراد مبتلا به اختلال اضطراب پس از سانحه انجام دادند. نتایج نشان داد که یکی از بیماران شدیدا با بوی یک موتور دیزل برآشفته و مضطرب می­‌شد؛ به همین دلیل او از موقعیت­‌هایی که ممکن بود پشت کامیون­‌ها قرار گیرد و این بو را استشمام کند، اجتناب می­‌کرد. این بو او را به دهه­‌ها قبل، هنگامی‌که در جنگ ویتنام بود، می‌­برد، ماشینی در حال سوختن میان دود؛ فرار از ترس و احساس اندوه و گناه از سوختن سربازانی که دوستان او بودند در آتش.

تفاوت حس بویایی با دیگر حواس پنجگانه

این تفاوت در آناتومی مغز نهفته است. حباب بویایی درون بینی است و سیگنال­‌های بویایی از طریق آن به مغز وارد می‌شوند تا پردازش اولیه بو انجام شود. این حباب مستقیما به آمیگدال و هیپوکامپ مغز متصل است و این دو ناحیه از مغز با عواطف و شکل­گیری خاطرات مرتبط هستند. اطلاعات لمسی، بصری و شنوایی به این دو ناحیه منتقل نمی‌­شوند؛ به همین دلیل است که حس بویایی بیش از سایر حس‌­ها موجب واکنش­های عاطفی و به یاد آوردن خاطرات می‌­شود.

آمار فروش رایحه

آمریکای شمالی بزرگ­ترین بازار فروشِ انواع محصولات عطری است. در ایالات متحده و در سال 2015، عطرِ زنانه Elizabeth Taylor’s White Diamonds بسیار موفق بود و 23.2 میلیون دلار آمریکا از این عطر به فروش رسید. تخمین زده می­‌شود که تا سال 2022، بازار جهانی عطر، حدود 51 بیلیون دلار آمریکا درآمد داشته باشد. انتظار می‌­رود که این افزایش درآمد، در نتیجه افزایش استفاده افراد از عطرها و محصولات شخصی بهداشتی و رشد آگاهی از ارزش درمانی عطرها و تاثیر آن­‌ها بر سلامت روانی، حاصل شود. به علاوه، این افزایش درآمد، در نتیجه رشدِ محبوبیت برندهای عطری فاخر و نیش و نیاز شرکت‌­ها و افراد به داشتن رایحه­ای منحصر به فرد که مختص خود آن‌­ها است، حاصل می­‌شود.

چه رایحه‌­ای برای چه محصولی مناسب است؟

هدف نهایی تمامی تولیدکنندگان محصولات عطری، ایجاد پیوندی میان یک رایحه قابل تشخیص و مطلوب و یک محصول یا مکان خاص و در امتداد آن ایجاد پیوندی روانی است. دستیابی به چنین هدفی راحت نیست و به مهارت نیاز دارد؛ مهارت در تشخیص اینکه چه رایحه‌­ای، برای چه مکان یا محصولی مناسب­تر است. اما این واقعیت نیز وجود دارد که عطر باید با طبیعت بدنِ مصرف­‌کننده سازگار باشد و هیچ تولیدکننده‌­ای نمی‌تواند انتخاب مصرف­ کننده را پیش‌­بینی کند. به عنوان مثال، رایحه شامپو نباید با رایحه یک مرطوب­‌کننده بدن که توسط همان شرکت تولید‌شده است، در تعارض باشد. هدف نهایی خلق رایحه و احساسی خوشایند است.

در بازار عطر، هنری دقیق و زییا نهفته است و این هنر بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می­‌رسد. تمامی افراد با هم تفاوت داشته و می‌­توانند طیف گسترده‌­ای از واکنش‌­های عاطفی نسبت به ترکیبات شیمیایی عطرها داشته باشند. به عنوان مثال، روایح گلی، میوه‌ه­ای، شاداب، فانتزی و روایحی که حس پاکیزگی را منتقل می­‌کنند، کاربرد رایجی برای یک طبقه‌‌بندی خاص از محصولات مراقبت شخصی دارند؛ مثل روایح گلی برای صابون‌­ها. به طور کلی برای شامپوها رایحه اسطخودوس، هویج و رزماری با انواع مختلف مو، سازگار است. تولیدکنندگان همیشه به این نکته توجه می­‌کنند که انعطاف پذیری، کلید موفقیت در انتخاب رایحه برای محصولات آرایشی یا مراقبت شخصی است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مد و لباس