اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951001204855500

دولت از تک‌نرخی کردن ارز عدول کرده است

کد: 13951001204855500

https://goo.gl/uSLSC9

، تهران , (اخبار رسمی): 3300 تومان قیمتی بوده که دولت برای لایحه بودجه 96 در نظر گرفته است. البته که به گفته فعالان اقتصادی این رقم خیلی مطلوب نیست و دلار هم باید به سمت تک‌نرخی شدن و واقعی شدن برود. اما گویا دولت یازدهم در سال آخر دوره‌اش قصد اجرایی کردن چنین سیاست پرریسکی را ندارد.

دولت از تک‌نرخی کردن ارز عدول کرده است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد حدود 4 هزار تومان است. به‌این‌ترتیب اگر سال آینده قیمت دلار در بازار آزاد همین مقدار باشد، تقریباً فاصله 700 تومانی بین نرخ ارز در بازار آزاد و دولتی برقرار خواهد بود.

پدرام سلطانی، نایب‌رییس اتاق ایران درباره نرخ پیشنهادی دلار در بودجه 96 بیان کرد: رویکرد دولت در تعیین این نرخ را نمی‌دانم و البته هم اعلام‌نشده است. اما شاید بشود استنباط کرد که معادل نرخ تورم رشد کرده باشد و نسبت به آن نرخ ارزی که در بودجه سال 95 گذاشته‌شده بود تعدیل‌شده است. در بودجه 95، قیمت دلار 2998 تومان بود و احتمالاً این نرخ با افزایش تورم به این رقم پیشنهادی 3300 تومان رسیده است. به‌این‌ترتیب حدود 10 درصد افزایش داده‌شده است.

سلطانی ادامه داد: اما اگر تنها به این دلیل باشد، یک تصمیم‌گیری جامع نیست. به این دلیل که دولت قول داده بود که ارز را تک‌نرخی کند. در تک‌نرخی کردن آنچه مهم است همگرایی بین نرخ اعلامی توسط دولت و نرخ بازار آزاد است تا این ارقام باید به یکدیگر نزدیک شوند. اما حالا با این نرخ طبیعتاً این اتفاق نمی‌افتد.

سلطانی همچنین تأکید کرد: اعلام نرخ ارز در بودجه بیشتر یک سازوکار حسابداری است. برای اینکه درآمد دولت وابسته به فروش نفت و یک درآمد ارزی است و کشور دیگر به‌غیراز کشورهای نفتی این‌گونه نیستند. چون این درآمد ارزی است دولت باید برای حسابداری یک عددی را قرار دهد. اما این اعداد خواه یا ناخواه به بازار و اقتصاد سیگنال پخش می‌کند. بنابراین این قسمت از ماجرا طبیعتاً باعث می‌شود که عدم تناسب ایجاد شود و از کارکرد حسابداری خودش خارج شود.

سلطانی همچنین گفت: به‌هرحال به نظر می‌رسد که دولت از تصمیم خود برای تک‌نرخی کردن ارز عدول کرده است و به این بسنده کرده که تقریباً معادل مابه‌التفاوت تورم، نرخ ارز را تعدیل کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]