توسعه فناوری استان‌ها به کمک ظرفیت‌های بومی

کد: 13951010210305689

https://goo.gl/Wm2raz

، تهران , (اخبار رسمی): باید زمینه‌ای فراهم شود تا استعداد و توانمندی نیروی انسانی متخصص استان ها در مسیر حل مشکلات استان خود قرار گیرد و بتوان بدون احداث کارخانه‌های سیمان و فولاد و صرف بی‌رویه منابع آبی از تخصص و استعداد نیروی انسانی برای رشد و توسعه استان ها اقدام کرد.

توسعه فناوری استان‌ها به کمک ظرفیت‌های بومی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی در آیین افتتاح پایلوت تصفیه خانه فاضلاب پرشیان، پیشرفته ترین سیستم تصفیه هوازی با فناوری زیست توده گرانولی این طرح فناورانه را جلوه پیشرفت و توسعه به کمک فناوری و با تکیه به توانمندی بومی دانست و افزود: استان اصفهان دارای توانمندی‌ها و استعدادهای فراوانی است و در تمامی شرایط از جمله دوران دفاع مقدس کارآمدی و استعدادهای خود را به خوبی در معرض نمایش قرار داده است و با تحقق این طرح توانمندی خود را در توسعه و حل مشکلات به کمک توانمندی نیروی انسانی به نمایش گذاشته است.

وطنی با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت نیروی انسانی بومی به منظور رفع نیازهای هر استان،به آمادگی معاونت علمی و فناوری در حمایت از طرح‌های فناورانه مبتنی بر توانمندی‌های نیروی انسانی متخصص بومی اشاره کرد و گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود تا استعداد و توانمندی نیروی انسانی متخصص استان ها در مسیر حل مشکلات استان خود قرار گیرد و بتوان بدون احداث کارخانه‌های سیمان و فولاد و صرف بی‌رویه منابع آبی از تخصص و استعداد نیروی انسانی برای رشد و توسعه استان ها اقدام کرد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با بیان این‌که دیگر زمان بهره‌کشی از منابع زیرزمینی و ایجاد کارخانه‌های آلاینده برای توسعه استان به سرآمده است، اظهار کرد: ما موظف و ناچار هستیم برای پیشرفت از فناوری‌های نوین استفاده کنیم و در راه حرکت به سوی پیشرفت، استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای خدادادی امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: روا نیست که ظرفیت‌های سرشار بومی یعنی نیروی انسانی مورد استفاده قرار نگیرند و همچنان به منابع محدود زیرزمینی چشم بدوزیم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی ظرفیت‌های فکری و استعدادهای نیروی انسانی کشورمان را فرصتی برای توسعه کشور بدون اتلاف منابع، آلودگی‌های زیست محیطی، صرف هزینه و وابستگی عنوان کرد و افزود: در صورت ضرورت شناختن بهره‌مندی از فناوری برای توسعه کشورمان است که بیش از 4 میلیون و هشتصد دانشجوی فارغ‌التحصیل نه تنها تهدید نیستند بلکه فرصتی ارزشمند برای کشور هستند.

وطنی به حمایت معاونت علمی و فناوری از شکوفایی ظرفیت‌های استانی به کمک ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی اشاره کرد و گفت: ظرفیت بسیار بالای کشور در حوزه های گوناگون فناوری‌های راهبردی بستر مناسبی است تا اولویت‌های نقشه جامع راهبردی کشور به کمک ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی پیگیری شود که زیست‌فناوری قطعاً یکی از این ظرفیت‌های ارزشمند به شمار می‌رود.

معاون توسعه فناوری ادامه داد: زیست‌فناوری از معدود رشته‌های دانشگاهی است بعد از رشته‌های پزشکی به صورت مستقیم دانشجوی مقطع دکتری تربیت می‌کند و علاوه بر این‌که سال گذشته رتبه نخست کنکور این رشته را برای تحصیل انتخاب کرد، بسیاری از استعدادهای برتر و نخبگان ایرانی مقیم کشورهای خارجی در این حوزه فعال هستند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری تقاضا، عرضه و زیست بوم فناوری را زمینه‌های اصلی توسعه فناوری و رشد دانست و افزود: تا زمانی که این زیست بوم شکل نگیرد، رسانه‌های دیداری و شنیداری به آن نپردازند و جوانان اعتماد لازم برای کار خلاقانه و فناورانه را پیدا نکنند، توسعه فناوری و رشد کشور محقق نمی‌شود.

زیست‌فناوری فرصتی ارزشمند برای حل مشکلات صنایع

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به حل مشکلات صنعتی کشور به مدد توانمندی‌های فناورانه کشور گفت: حوزه زیست فناوری یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند برای بسیاری از چالش‌های جدی که صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند راهکارهای پایدار و سازگار با محیط زیست ارائه کرده و به حل این مشکلات بپردازد.

وی افزود: زمانی بود که برای هر ویال فاکتور 7 انعقادی باید هزینه‌های گزافی‌پرداخت می شد اما امروزه یک باکتری مخمر تولید این فرآورده حیاتی دارویی را محقق کرده است، همچنین درمان هپاتیت ب به کمک داروهای تولید شده در عرصه زیست‌فناوری تسهیل شده است، البته چالش‌های پرشمار دیگری هستند که زیست فناوری می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند .

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، عمده مشکلات گریبان‌گیر بشر را عدم شناخت نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویزه زیست‌فناوری دانست و افزود: زیست فناوری می‌تواند به کمک بیش از 15هزار فارغ‌التحصیل رشته زیست‌فناوری که کشورمان را در در زمره کشورهای پیشرفته  جهان در این حوزه فناوری قرار داده‌اند، مشکلات اساسی جامعه از جمله صنایع گوناگون را حل کند.

وی افزود: با تکیه به دانش و فناوری هیچ پدیده‌ای مضر نیست و بالقوه می‌تواند به  یک فرصت ارزشمند بدل شود، مانند ایجاد تصفیه خانه زیستی  فاضلاب و پساب های صنعتی را از یک تهدید به ماده ای ارزشمند تبدیل کرده است.

قانعی، با اشاره به ظرفیت زیست فناوری در رشد و توسعه کشور با کمک دیگر حوزه‌های فناوری اظهار کرد: زیست فناوری می‌تواند با فناوری‌های راهبردی دیگری چون نانو، سلول‌های بنیادین، اطلاعات و ارتباطات و نیز علوم شناختی ترکیب شود و با دستاوردهای خاص خود ایران را به قله فناوری و نوآوری جهان برساند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، توجه صنایع بزرگ دنیا به این حوزه را از نشانه‌های ظرفیت آن برای حل چالش‌های جهانی با حداقل هزینه و حدآکثر صرفه‌جویی، بازدهی و ایجاد اشتغال  پایدار عنوان کرد و افزود: ستاد توسعه زیست فناوری آمادگی دارد در حوزه‌هایی که صنایع بتوانند از توانمندی زیست فناوری برای رشد و توسعه و نیز اشتغال پایدار بهره ببرد از طرح‌های پایلوت و ریسک این طرح‌ها حمایت کرده تا با حمایت و همراهی صاحبان صنایع، شاهد باشیم که رشد و توسعه کشور با پاسخ این فناوری راهبردی به نیازهای اساسی کشور حل می‌شود.

در ادامه این مراسم با حضور معاون توسعه فناوری معاونت علمی ، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ،  رییس سازمان آب و فاضلاب اصفهان، رییس سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان ومعاون وزیر نیرو از فعالان اجرایی این طرح فناورانه تقدیر شد.

همچنین در ادامه با حضور در سایت تصفیه خانه «طرح پایلوت ملی تصفیه‌خانه فاضلاب پرشیان» رونمایی شد.

در این طرح با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی و نیروگاه شهید منتظری، پیشرفته ترین سامانه سیستم تصفیه هوازی با استفاده از زیست توده گرانولی به صورت پایلوت به بهره برداری رسید.

این تصفیه خانه که به کمک توانمندی فناوران کشور در حوزه زیست فناوری ایجاد شده است، توانایی تصفیه فاضلاب خام به میزان 300مترمکعب در روز را داراست.

از ویژگی‌های این تصفیه خانه نسبت به طرح‌های پیشین تصفیه می‌توان به قابلیت انجام تمامی مراحل تصفیه در یک تانک با حذف همزمان و کامل مواد آلی، نیتروژن و فسفریت‌ها اشاره کرد .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف