معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی رئیس جمهوری خبر داد

آغازهمکاری 426 متخصص ایرانی غیرمقیم بامراکز فناوری

کد: 13951011211405689

https://goo.gl/k7nS5Y

، تهران , (اخبار رسمی): معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: 426 نفر از متخصصان و محققان ایرانی خارج از کشور تا امروز در قالب این طرح در انواع مدل‌های همکاری به کشور بازگشته و شروع به کار کرده اند.

آغازهمکاری 426 متخصص ایرانی غیرمقیم بامراکز فناوری

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی‌مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی، در چهارمین هم‌اندیشی دانشجویان ایرانی خارج از کشور در پارک فناوری پردیس معاونت علمی گفت: یکی از ماموریت های اصلی دفتر امور بین الملل بنیاد نخبگان ایجاد مکانیزمی جهت استفاده از ظرفیت متخصصان و محققان ایرانی غیرمقیم و تعریف چگونگی همکاری و تعامل برای افرادی است که سال‌ها با امکانات و خدمات مناسبی در خارج از کشور به تحصیل و کار مشغول بوده‌اند. خوشبختانه ظرف یکسال و نیم گذشته بیش از 1900نفر در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از400سخنرانی و سمینار در کشور توسط متخصصان و محققان ایرانی غیرمقیم در مراکز مختلف علمی و تحقیقاتی کشور برگزار شده است.

وی افزود: با روی‏کار آمدن دولت تدبیر و امید و با دستور معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد نخبگان بخش جدیدی در بنیاد ملی نخبگان با رویکرد توجه به متخصصان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری برتر دنیا ایجاد شد که این موضوع تا آن زمان کمتر مورد توجه  قرار گرفته بود. مطالعاتی در این خصوص آغاز شد و نهایتاً در اسفند 93 طرح  همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم بر اساس نیازها و بازخوردهای محققان ایرنی غیرمقیم و همچنین نیازها و اولویت های کشور اجرا شد.

بیرنگ با اشاره به بالا بودن سرعت تحولات علم و فناوری در کشور بیان کرد: با توجه به توسعه و پیشرفت فناوری های نوین همچون نانوتکنولوژی، بیو تکنولوژی، تجهیزات پزشکی و سلول های بنیادی در 15 سال گذشته در کشور و عدم آشنایی محققان و متخصصان ایرانی که  سالها در خارج از کشور مشغول به تحصیل و فعالیت بوده اند با این دستاوردها و همچنین نیاز به طی نمودن فرآیندهای زمان‏بر همچون برقرای ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، آشنایی با فضای کسب و کار در حوزه تخصصی ، تأیید مدارک، اقدام برای جذب به عنوان هیات علمی و ... تا حدودی فضای تعامل و همکاری را غیر شفاف نموده و منجر به ایجاد نوعی عدم قطعیت تصمیم گیری در متخصصان ایرانی غیرمقیم شده بود که در این طرح سعی شده است با ایجاد مکانیزم مشخص و شفافی تاحدودی از این مشکلات و دغدغه ها کاسته شود.

وی ادامه داد: این طرح به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور با کمک مراکز پژوهشی برگزیده کشور اجرا می‌شود تا در قالب حمایت از انجام دوره‌های علمی و پژوهشی، تعریف پروژه‌های فناوری کوتاه مدت و بلندمدت و انجام سخنرانی‌ها و برگزاری کارگاه‌های تخصصی به ارتباط مؤثر دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم و مراکز پژوهشی برگزیده کشور کمک کند.
معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی اضافه کرد: هفت مدل همکاری بر اساس ظرفیت‌ها و امکاناتی که در کشور وجود دارد تدوین شد و ما در این طرح برنامه داشتیم این شکاف و ابهام پر شود به شکلی که قبل از بازگشت به کشور فرد خود را معرفی کرده تا در جای درست و با اعلام نیاز آن مرکز شروع به کار کند.

وی در انتهای سخنان خود به ایجاد کسب و کار و راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان توسط متخصصان و محققان ایرانی غیرمقیم اشاره کرد و گفت: اینکه این محققان صرفا پس از بازگشت به کشور به دنبال جذب به‏عنوان هیأت علمی و یا انجام فعالیت های تحقیقاتی باشند با ارزش و مفید خواهد بود، اما رویکرد معاونت در سوق دادن این افراد به سمت فعالیت های فناورانه و ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان میباشد، چرا که اینگونه فعالیت‌ها مولد بوده و قطعاً کمک فزاینده‌ای به بحث تحقق اقتصاد دانش‏بنیان در کشور خواهد کرد.

این هم‌اندیشی در پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خارج از کشور برای چهارمین سال متوالی با حمایت بنیاد ملی نخبگان و به دعوت نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای بهره‌گیری از ذخایر علمی دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم برگزار شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف