اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951019217286119

بیمار به مثابه یک مشتری

چگونگی هماهنگی حوزه بهداشت با تحولات «بیگ‌دیتا»

کد: 13951019217286119

https://goo.gl/7zwTUn

، تهران , (اخبار رسمی): بسیاری از پیشرفت‌های امروز حوزه پزشکی در کتاب‌های علمی تخیلی گذشته مانند پرینت بافت‌های بدن انسان گرفته تا منجمد کردن اعضای بدن افرادی که مورد اصابت گلوله قرارگرفته، پیش‌بینی شده بود.

چگونه حوزه بهداشت، با تحولات بیگ دیتا همگام میشود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از آی‌اوتی‌تی iott، مهم‌ترین سوالی که پیرامون آینده حوزه بهداشت و درمان به ذهن می‌آید آن است که آیا تصور این آینده شبیه به آن چیزی است که فیلم‌های علمی و تخیلی پیش‌بینی کرده‌اند؛ دکتر برتالان مسکو، اینگونه فکر می‌کند زیرا او کسی است که تمام زندگی خود را در این زمینه وقف کرده است. 

بسیاری از پیشرفت‌های امروز حوزه پزشکی در کتاب‌های علمی تخیلی گذشته مانند پرینت بافت‌های بدن انسان گرفته تا منجمد کردن اعضای بدن افرادی که مورد اصابت گلوله قرارگرفته، پیش‌بینی شده بود.
هیچ فکر می‌کردید روزی به‌توان به‌راحتی باکتری‌های دستگاه گوارش را آنالیز و یا تنها با نصب یک سنسور در دستشویی و آزمایش ادرار وضعیت سلامت را بررسی کرد. 

اینترنت اشیا و انقلاب بیگ دیتا

با بهره‌گیری از IoT (اینترنت اشیا) تقریبا می‌توانیم بر تمام اتفاقاتی که درون بدن ما رخ می‌دهد، نظارت داشته باشیم و به‌زودی متخصصان اطلاعاتی را در مورد وضعیت سلامت بیمار خود به دست خواهند آورد که در باور نمی‌گنجد.

حال سوال این است که چگونه می‌توان از طریق مجموعه‌ای از سوابق و اطلاعات بیمار، در رابطه با روش درمان تصمیم‌گیری کرد؛ در مراسمی که اخیرا با موضوع «علوم بهداشتی، تحول دیجیتالی نسخه‌های درمانی شما» برگزار شد، شرکت SAP به شرکت‌های Accenture، BackOffice Associates، Deloitte و Capgemini ملحق شد تا به بحث و مذاکره درباره آینده بهداشت و درمان در طول تحول بیگ دیتا بپردازند. 

بیمار به‌عنوان مشتری

پرفسور جف التون، مدیرعامل شرکت «اکسنچر» در این خصوص گفت: دیگر چیزی به‌عنوان «بیمار» معنا ندارد زیرا افراد، در حقیقت «مشتریان» حوزه بهداشت و درمان‌اند و لذا به‌منظور مشتری مداری، حمایت و پشتیبانی از سوابق و اطلاعات موجود و رو به افزایش بیمار، اینترنت اشیا، سوابق پزشکی الکترونیکی (EMR)، تغییر در سیاست‌گذاری و از همه مهم‌تر مراقبت مبتنی بر بازده، می‌بایست اکوسیستم بهداشت و درمان متحول شود. 

با روی کار آمدن ترامپ، ایالات‌متحده شاهد چه تغییراتی در این حوزه خواهد بود، التون پیش‌بینی کرد که ممکن است به‌زودی شاهد کاهش سازمان‌های بزرگ خدمات درمانی و در عوض ظهور سازمان‌های پرداخت‌کننده کوچک‌تر باشیم که در سطح جهانی و منطقه‌ای با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت؛ تمرکز اصلی این سازمان‌ها روی مصرف‌کننده بوده، ارزش بر مبنای بازدهی سنجیده شده و IT، نیروی محرک نوآوری و بهره‌وری هزینه خواهد بود. 
بر اساس پیش‌بینی التون، بهداشت و درمان از مدل کمیت محوری به سمت مدل کیفیت محوری پیش خواهد رفت. 

نیمی از داستان، بیرون از مطب پزشکان رخ می‌دهد

به‌عنوان‌مثال می‌توان به تکنولوژی تراشه‌های بلعیدنی و فعالیت‌هایی ازجمله بازی‌درمانی‌های ADHD که برای تسکین ذهن بیماران به‌کار می‌رود اشاره کرد. سازمان‌های بیمه و خدمات درمانی نیز در این میان از برنامه‌های تشویقی مرتبط با معافیت‌های مالی حمایت می‌کنند.

این سازمان‌ها تشویق، تخفیف و معافیت‌هایی را برای افراد غیر سیگاری‌ها، افرادی که به سالن‌های ورزشی می‌روند و یا افرادی که از گجت‌های پوشیدنی استفاده می‌کنند در نظر می‌گیرند. 
جو مایلز از شرکت SAP در همین راستا گفت: سلامتی و تندرستی فقط مصرف دارو نیست بلکه تندرستی ناشی از تغذیه صحیح، ورزش و اتخاذ سبک زندگی سالم است. 
بررسی میزان موفقیت مدل مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر کیفیت، به تبعیت بیمار از روش‌های درمانی بستگی دارد. به‌طورمعمول پزشکان هیچ کنترلی بر سبک زندگی بیماران ندارند. این‌که آیا بیماران نسخه خود را تهیه‌کرده یا طبق دستورالعمل‌های داده‌شده عمل کرده‌اند؛ آیا تمرینات ورزشی خود را انجام داده و یا از تغذیه سالم برخوردار هستند، هیچ راهی برای پاسخ به این سؤالات وجود ندارد. 
اما حالا پزشکان با بهره‌گیری از پلتفرم‌های IoT و تکنولوژی، می‌توانند وضعیت بیماران خود را پس از ترک مطب نیز پیگیری کرده و بدین ترتیب از مراجعه مجدد آن‌ها به مطب جلوگیری کنند. 

درمان دقیق و هدفمند بر اساس وضعیت بیماری (فراگیر ساختن طب فرا دقیق) 

مسکو در همین ارتباط افزود: سیستمی که قابلیت سنجش اطلاعات را ندارد، دقت لازم را هم ندارد؛ مبنای مراقبت‌های بهداشتی باید اطلاعات و راهکارهای تکنولوژی باشد.

بنا بر توضیحات «نایتین می‌تال» از شرکت Deloitte، اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سبک زندگی بیماران از طریق تراشه‌های بلعیدنی و پوشیدنی، ۹۰ درصد از تأثیر ایجادشده در precision medicine (پزشکی فرا دقیق) را تشکیل می‌دهد. 

او گفت: موضوع طب فرا دقیق بیشتر در ارتباط با ژنتیک است که فقط یکی از جنبه‌های این روش به شمار می‌رود اما عوامل محیطی می‌تواند طب فرا دقیق پیشگیرانه را (همان‌طور که در انکولوژی، پیشگام در بهره‌مندی از طب فرا دقیق می‌بینیم.) برخلاف روش مراقبت دقیق انفعالی تحت تأثیر قرار دهد. 

غلبه بر موانع

جهت اتخاذ کامل طب فرا دقیق، اعضای هیئت مشاوران در موارد زیر به توافق رسیده‌اند. 
- هدایت و رهبری آینده بازار باید به دست مشتریان بهداشت و درمان انجام گیرد. همان‌طور که دکتر مسکو عقیده دارد، در حال حاضر بیماران دریافت‌کنندگان مراقبت‌های بهداشت و درمان بشمار می‌روند اما تا دو یا سه سال آینده همه قادر خواهند بود به اطلاعاتی که در اختیار متخصصین است، دسترسی پیدا کنند. بیماران دیگر فقط نظاره‌گر نخواهند بود. آن‌ها درباره سلامتی و تندرستی خود تصمیم‌گیری خواهند کرد. درواقع آینده بهداشت و درمان بر اساس نیازهای بیمار ایجاد خواهد شد. 
- بیماران باید به‌جای مراجعه به بیمارستان‌های دولتی-محلی، از سیستم‌های بهداشتی درمانی گسترده‌تری بهره‌مند شوند، چراکه بسیاری از پزشکان از درک و استنباط کلیه اطلاعاتی که بیماران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند برخوردار نیستند. برخی از پزشکان حتی نمی‌دانند چه اقداماتی باید در رابطه با توالی‌های ژنوم بیمار یا به‌عبارت‌دیگر نسخه کامل ژنتیکی هر فرد انجام داد. 
- ازآنجایی‌که تحول تکنولوژیکی به‌مراتب سریع‌تر از تحولات سازمانی انجام می‌گیرد، سازمان‌های بیمه و خدمات درمانی موظف هستند زمان و توجه خود را به تفهیم، مدیریت و پویایی بیشتر اعضای بخش خود اختصاص دهند

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]