اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960118245596119

تا سه سال آینده ۵۰ میلیارد دستگاه متصل به شبکه یا ۲۱ میلیارد؟

پیش‌بینی آینده اینترنت اشیا: خوش‌بینانه، بدبینانه، واقع‌بینانه

کد: 13960118245596119

https://goo.gl/4WRNAl

، تهران , (اخبار رسمی): پیش‌بینی آینده کار آسانی نیست. همیشه عوامل مختلفی در تحقق یا تحقق‌نیافتن پیش‌بینی‌ها دخیل است. سال ۲۰۱۱ سیسکو در گزارشی پیش‌بینی کرد تا سال ۲۰۲۰ چیزی حدود ۵۰ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت وجود خواهد داشت.

پیش‌بینی آینده اینترنت اشیا

این است که بستر پذیرش اینترنت اشیا مهیا است، به شرطی که چالش‌های آن به‌درستی پاسخ داده شود.

iott.ir : شاید پیش‌بینی سیسکو کمی خوش‌بینانه و اغراق‌آمیز بود. زیرا در گزارش دیگری که مجموعه ABI Research منتشر کرد، تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۱ میلیارد تخمین زده شد.

آنچه در ادامه می‌آید چهار علت برای تحقق پیش‌بینی ۵۰ میلیاردی سیسکو و دو علت برای تحقق‌نیافتن آن است.

به کمک این چهار عامل وعده سیسکو محقق می‌شود:

 

موفقیت فناوری ابری cloud

بستر کلاود، زیرساخت پیشرفته و پیچیده‌ای را برای ذخیره‌سازی، تبادل پیام، ارتباطات محتوایی و امنیت فراهم آورده است. به لطف سرویس‌هایی مانند فیس‌بوک، یوتیوب، دراپ باکس، گوگل درایو، اسپاتیفای و … مردم اکنون به‌راحتی و بدون آنکه متوجه باشند از شیوه‌های سنتی فاصله گرفته‌اند و ذخیره‌سازی و تبادل اطلاعات خود را از طریق فضای ابری کلاود انجام می‌دهند. این پیشرفت خود به معنای هموار شدن مسیر به‌سوی استفاده از دستگاه‌های IOT متصل به کلاود است.

 

همگانی شدن شبکه اینترنت همراه

شبکه اینترنت همراه حالا بیش از هر زمان دیگری در سراسر دنیا رواج پیداکرده‌اند. کمتر کاربری را می‌توان یافت که به اینترنت وای‌فای و دیتای همراه دسترسی نداشته باشد. این به معنای آن است که چه در محیط کار و چه در محیط زندگی امکان اتصال به اینترنت و در نتیجه امکان استفاده از دستگاه‌های IOT وجود دارد.

 

رواج گوشی‌های هوشمند 

گوشی‌های هوشمند در بسیاری از موارد رابط کاربری و یا امکان کنترل و مدیریت دستگاه IOT را فراهم می‌سازند. اکنون‌که تقریباً همه از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، دیگر مانعی برای نصب اپلیکیشن ها و رابط‌های کاربری IOT وجود ندارد.

 

پروتکل TCP-IP

اکنون اینترنت بیش از هر زمان دیگری این زیرساخت را مهیا کرده است. می‌توان گفت به‌جز پروتکل‌های شبکه کم انرژی مانند زیگبی و Z-Wave تقریباً TCP-IP در همه‌جا وجود دارد.

دو عاملی که می‌توانند مانع از تحقق وعده سیسکو باشند در زیر آمده است:

 

امنیت و حریم اینترنت اشیا

تا به امروز سوءاستفاده‌های زیادی در بستر IOT گزارش داده‌شده است. دیده‌شده که اطلاعات دستگاه‌های زیادی از ترموستات‌ها گرفته تا حتی دوربین‌های امنیتی درز کرده‌اند. دستگاه‌های اینترنت اشیا موجود در بازار اغلب یک رمز عبور پیش‌فرض دارند که متأسفانه در بسیاری از موارد توسط کاربر تغییر داده نمی‌شود. اگرچه تلاش‌های زیادی از سوی مؤسسات امنیتی و تولیدکنندگان دستگاه صورت می‌گیرد، اما هنوز شیوه امنیتی مشخصی که بتواند به یک استاندارد صنعتی تبدیل شود، تنظیم‌ نشده است.

 

انرژی

طبق برآوردهای انجام‌شده، مصرف انرژی هرسال به نسبت سال قبل ۷درصد افزایش پیدا می‌کند. بخش زیادی از این رشد به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از تلویزیون‌ها، وسایل سرگرمی، کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند و تبلت ها است. به‌تناسب افزایش استفاده از بستر کلاود، نیاز به تأمین انرژی دیتاسنترها نیز افزایش پیدا می‌کند. حجم داده بارگذاری شده در شبکه هرسال به نسبت سال قبل ۲۲ درصد افزایش می‌یابد و دیتاسنترهای ابری هرسال ۱۵ درصد رشد می‌کنند.

انتظار می‌رود دستگاه‌های IOT مصرف انرژی کمی داشته باشند اما این را هم در نظر بگیریم که تعداد ۵۰ میلیارد دستگاهی که سیسکو برای سه سال آینده پیش‌بینی کرده است بسیار بیشتر از تعداد دستگاه‌های کنونی هوشمند دنیا است. اگر انرژی موردنیاز این تعداد دستگاه و انرژی موردنیاز برای تأمین بستر ابری و شبکه ارتباطی آن‌ها را در نظر بگیریم، رقم سرسام‌آوری خواهد بود.

 متأسفانه در بسیاری از پیش‌بینی‌ها این دو مانع دست‌کم گرفته‌شده‌اند. آنچه از بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای یادشده نتیجه می‌شود این است که بستر پذیرش اینترنت اشیا مهیا است، به شرطی که چالش‌های آن به‌درستی پاسخ داده شود.

 

مقالات بیشتر هر روز در iott.ir

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]