کد: 13961212285518313

رژیم غذایی در دیابت نوع 1

کد: 13961212285518313

https://goo.gl/vUrvnZ

، مشهد , (اخبار رسمی): هنگامی که شما به دیابت نوع 1 مبتلا هستید، رعایت یک رژیم غذایی سالم اهمیت دارد، رژیم غذایی خاصی برای مبتلایان به بیماری دیابت نوع 1 وجود ندارد اما رعایت موارد تغذیه‌ای از لحظه خرید موادغذایی و توجه به برچسب آن‌ها تا زمان پخت و پز و نحوه مصرف آن‌ها برای کنترل قند خون حائز اهمیت است.

رژیم غذایی در دیابت نوع 1
رژیم غذایی در دیابت نوع 1

با رعایت رژیم غذایی به راحتی وزن را می‌توان کاهش داد و یا از بیماری‌ها جلوگیری کرد

کارشناسان توصیه کرده‌اند که محدوده قند خون در طول روز باید بین 80 تا 120 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد. سطح قندخون قبل از خواب بین 100 تا 140 میلی‌گرم در دسی‌لیتر مناسب است. افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید غذا را در وعده‌های بیشتر و حجم کمتر مصرف کنند و به جای 3 وعده غذا از 6 وعده استفاده کنند. مصرف نان سبوسدار را جایگزین نان سفید کنند. نان‌های ساندویچی و باگت باعث افزایش قندخون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می‌شوند. در پخت غذاها نیز از آرد سبوسدار یا آرد نخود باید استفاده کنند .مصرف سبزی‌های سبز (سبزی خوردن، کاهو، شوید و..) و سالاد خام به مقدار زیاد در برنامه‌ غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 توصیه شده است.

 اضافه وزن مانع از کنترل مناسب قند خون می‌شود

برای کاهش وزن، کاهش چربی‌های غذاها لازم است. به این منظور مصرف زرده تخم‌مرغ، گوشت پرچرب، خامه، کره, شیر پرچرب، مغز، دل، جگر، کله‌پاچه و.. باید کاهش یابد. چربی‌های قابل دید از گوشت نیز جدا شود و تا حد ممکن از غذاهای سرخ شده کمتر استفاده شود.

مصرف ماهی را باید افزایش داد ولی آن‌را در روغن سرخ نکنید. برای پخت ماهی بهتر است ماهی را از قبل در انواع ادویه و آبلیمو قرار داده و سپس در حرارت ملایم بدون افزودن آب بپزید و فقط 1 تا 2 قاشق مربا خوری روغن زیتون یا مایع به آن اضافه کرد.

به جای مصرف تنقلات بی‌ارزش باید از تخم کدو یا آفتابگردان بدون نمک، نخود برشته کم‌نمک و یا ذرت بوداده استفاده کرد.

شایان ذکر است ساکارز، فروکتوز، مالتوز، گلوکز، عسل، سمنو، شیره‌مالت و شربت‌ذرت همگی با عناوین مختلف همان اثرات “شکر“ را دارند.

پر کردن معده با سبزیجات و ایجاد احساس سیری بهترین روش برای جلوگیری از مصرف زیاد موادغذایی پرچرب و پرنشاسته  است. باید سعی شود سالادهای رنگارنگ و سبزی‌هایی مثل گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، خیار، تربچه، کاهو، کلم و … را به صورت خام و یا در صورت داشتن ناراحتی معده به صورت  کمی پخته شده مصرف کرد و سبزی‌ها را در پخت غذا به مقدار بیشتری اضافه کرد.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید همواره سطح کلسترول خون خود را برای کم کردن خطر بیماری‌های قلبی عروقی کنترل کنند. رژیم کم‌چرب، کم‌نمک و سرشار از سبزیجات در  پیشگیری از افزایش فشارخون و چربی‌های خون کمک بسیاری می‌کند.

باید توجه داشت که افزایش استرس و اضطراب برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به افراد غیردیابتی اثر مضرتری  دارد و از این رو باید در زندگی آرامش داشته باشند.

در بین موادگیاهی تخم شنبلیله، دارچین، ریحان، چای سبز، جعفری، بامیه،  بیشترین اثر را در کاهش قند خون دارند.

پیاز، کنگر، جوانه گندم، ماهی، فلفل قرمز، سبزی‌های برگ‌دار مثل کلم،گل کلم و گردو نیز به کنترل قند خون کمک می‌کند.

دانه‌های کدو تنبل و دانه‌های روغنی مانند بادام،  فندق، گردو، کنجد و انواع تخمه‌ها  به مقدار کم و خام مفید هستند.

استفاده از توت‌خشک،کشمش سبز، کشمش قرمز و خرمای زرد زاهدی به مقدار کم با چای، مناسب‌تر از خرمای مضافتی بم و یا کشمش زرد است.

برای جلوگیری از افزایش فشار خون غذاهای با نمک زیاد و نیز غذاهای کنسروی را  نباید مصرف شود.

غذاهایی که لازم است محدود شوند عبارتند از: قند، شکر شیرینی پزی، قند حبه، عسل، نبات، شکلات، مربا با شکر زیاد، کیک، کلوچه، دسرهای تهیه شده ار آرد و شکر تصفیه شده، کمپوت میوه یا شربت، بستنی، نوشیدنی شیرین، کولا، نوشابه گازدار شیرین

مصرف میوه با پوست برای دیابتی‌ها بهتر از  آبمیوه است. آبمیوه دارای مقدار بیشتری قند است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رژیم با ما - rejimbama

رژیم با ما مشاور تغذیه ای شماست

منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی