اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970822327689461

اصلاح ضریب توان به کمک خازن

کد: 13970822327689461

https://goo.gl/nsi6hK

، اصفهان , (اخبار رسمی):  یکی از وسایلی که در روش اصلاح ضریب توان به کمک خازن استفاده می‌شود، رگولاتور ولتاژ است. این وسیله با اندازه‌گیری ضریب توان بار، به مقدار مورد نیاز به صورت پله‌ای) خازن وارد مدار می‌کنند.

اصلاح ضریب توان به کمک خازن
اصلاح ضریب توان به کمک خازن

 یکی از وسایلی که در روش اصلاح ضریب توان به کمک خازن استفاده می‌شود، رگولاتور ولتاژ است. این وسیله با اندازه گیری ضریب توان بار، به مقدار مورد نیاز (به صورت پله ای) خازن واردمدار می کنند.

اصلاح ضریب توان به کمک خازن

جریان در خازن متصل به برق متناوب، بر خلاف سلف، ۹۰ درجه تقدم فاز دارد ولذا ضمن خنثی کردن اثر سلفی مصرف‌کننده، هیچ‌گونه توان حقیقی نیز از شبکه دریافت نمی‌کند.

یکی از وسایلی که در روش اصلاح ضریب توان به کمک خازن استفاده می‌شود، رگولاتور ولتاژ است. این وسیله با اندازه‌گیری ضریب توان بار، به مقدار مورد نیاز (به صورت پله‌ای) خازن وارد مدار می‌کنند. به عبارت دیگر، با اندازه گیری ولتاژ و جریان مصرف‌کننده، مقدار ضریب توان محاسبه شده و با توجه به ضریب توان موردنظر (معمولاً 0.9) میزان توان راکتیو مورد نیاز محاسبه شده و خروجی رگولاتور، متناسب با این مقدار توان راکتیو، پله‌های مناسبی را وارد (و یا از مدار خارج) می‌کند. 

اگر کل بار راکتیو خازنی برابر Q باشد، می‌توان آن را به پله‌های کوچک q تقسیم کرد. البته افزایش پله‌ها به دقت نتیجه کمک می‌کنند اما تعداد کنتاکتورها و دیگر تجهیزات، افزایش یافته و موجب بالا رفتن هزینه می‌شود.

از تجهیزات مهم دیگری که در این روش از اصلاح ضریب توان‌ می‌توان نام برد، کنتاکتور خازنی است. با توجه به جریان بسیار زیاد خازن‌ها (در هنگام وصل) لذا در صورت استفاده از کنتاکتور‌های معمولی باعث از بین رفتن کنتاکت‌ها در مدت زمان کمتر از طول عمر مفید آنها می‌شود.

1- اصلاح ضریب توان انفرادی: جبران‌سازی انفرادی توان راکتیو برای ترانسفورماتورها، تجهیزات جوشکاری، موتورهای کم بار یا با کابل طولانی و موتورهای بزرگ که به طور مداوم درحال کار هستند، اقتصادی‌تر است. در این حالت خازن‌ها به طور مستقیم یا به وسیله سوئیچگیرها به بار متصل هستند. حذف توان راکتیو از شبکه داخلی از مزایای این روش به حساب می‌آید. اما تعداد بیشتر خازن برای یک مجموعه به دلیل عدم داشتن ضریب همزمانی و لذا هزینه بیشتر از معایب این روش محسوب می‌شود.

2- اصلاح ضریب توان مرکزی (متمرکز): زمانی که تعداد زیادی بارهای کوچک و متوسط که دائم در مدار نباشند نیاز به اصلاح داشته باشند، خازن‌ها به طور مرکزی در شین اصلی وصل می‌شوند که به صورت دستی یا اتوماتیک کنترل می‌شوند. این روش مشابه جبران‌سازی انفرادی، ولی اقتصادی‌تر از آن است؛ همچنین برای تمام ولتاژها قابل استفاده است. اما در خطوط توزیع، بین شین و نقاط مصرف سیستم حفاظتی در مقابل جریان اتصال کوتاه وجود دارد، هر خازن نیاز به یک فیوز HRC دارد. همچنین در ترانسفورماتورهای ولتاژ با اتصال مثلث باز، تخلیه خازن‌ها پس از هر بار قطع ضروری است.

3- اصلاح ضریب توان گروهی: درتأسیسات بزرگ مثل کارخانه‌های صنعتی که دارای موتورخانه مرکزی هستند، خازن‌ها را به صورت گروهی، نزدیک به پست برق یا تابلوی اصلی نصب می‌کنند که کنترل آنها توسط رگولاتورهای اصلاح ضریب توان صورت می‌گیرد. مزایای این روش، سیستم کنترل ساده استفاده مفید از خازن‌های نصب شده و توجه به ضریب همزمانی هستند. 

تحمل هزینه اضافی مانند نصب رگولاتور، از معایب این سیستم گروهی است. در برخی موارد بنابه دلایل اقتصادی ممکن است از هر سه روش فوق استفاده شود که به آن اصلاح ضریب توان به روش مختلط گویند.

شرکت مهندسی الیکا الکتریک با اتکا به تجربه‌ی فنی و بازرگانی کارشناسان خود قادر است در خصوص تأمین قطعات، مشاوره، طراحی و ارائه اطلاعات فنی و نحوه انتخاب و راه‌اندازی محصولات الکتریکال نیاز صنایع مختلف کشور را بر طرف کند. علاقه‌مندان برای ارتباط با متخصصان این شرکت می‌توانند از طریق وب‌سایت elicaelectric.com اقدام کنند.                      

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی الیکا الکتریک

لزوم پیشرفت در کار صنعتی آگاهی از چگونگی یک انتخاب درست است. الیکا الکتریک پس از سال‌ها تلاش و تجربه در زمینۀ فروش و توزیع محصولات صنعتی، پاسخگوی نیاز مشتریان در خصوص مصرف قطعات و ارائۀ راهکارهای فنی است و از این رو می تواند مشاور خوبی برای انتخاب های صنعتی مشتریان باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید