اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804123821012020

جامعیت حسن‌آقا قهرمانی قوچانی در کتاب برهان مبین در جلوات رب العالمین

کد: 139804123821012020

http://bit.ly/2LOrUPh

، قم , (اخبار رسمی): در کتاب برهان مبین از مباحث هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و نیز سیر و سلوک گرفته تا برخی مباحث در فلسفۀ احکام و نیز مطالب تفسیری و علم‌الحدیث تا قواعد علم کیمیا و طبیعیات یافت می‌شود؛ البته هرکدام در همان ساختار مدّ نظر مصنف.

جامعیت حسن‌آقا قهرمانی قوچانی در کتاب برهان مبین در جلوات رب العالمین
از هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و سیر و سلوک گرفته تا فلسفۀ احکام و مطالب تفسیری و علم‌الحدیث بحث می‌کند.

حسن‌آقا قهرمانی قوچانی، روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۲۸۴ هجری شمسی در روستای آق‌چشمۀ قوچان دیده به جهان گشود. وی از شاگردان خاص مرحوم شیخ محمد علی شاه‌آبادی (ره) بوده است. او به دو لحاظ جامعیت داشته است:

۱. جامعیت بین معقول و منقول: از آن جهت که هم به واسطه سال‌ها تحصیل در حوزۀ علمیه دارای اجازه اجتهاد از مراجع بزرگ نجف اشرف نظیر مرحومین اصفهانی و عراقی بوده است و هم به واسطه علاقه به حکمت و فلسفه و کلام کتب اصلی این رشته را مطالعه کرده و از آن مهم‌تر خود در این باب به تفکر و اندیشه طولانی پرداخته است.

۲. جامعیت بین تعقل و کشف: چنان که خود در زندگی‌نامۀ خود نوشت و نیز همین کتاب آورده است، پس از زمان‌های طولانی ریاضت به فهم مطالب و معارفی نائل شده که گوشه‌ای از آن را در این اثر آمده است..

جامعیت مصنف در کتاب هویداست، به گونه‌ای که در این اثر از مباحث وجودشناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و نیز سیر و سلوک گرفته تا برخی مباحث در فلسفۀ احکام و نیز مطالب تفسیری و علم‌الحدیث تا قواعد علم کیمیا و طبیعیات یافت می‌شود؛ البته هرکدام در همان ساختار مدّ نظر مصنف.

مصنف طبع شعری خوبی نیز داشته است. در واقع این کتاب شرح یکی از قصاید عمیق او با عنوان شاهد و مشهود است که به اﻗﺘﻔﺎی قصیده مشهور میرفندرسکی سروده شده است. استناد به اشعار گوناگون معرفتی نیز در این کتاب از همین طبع شعری برخاسته است.

افزون بر جامعیت مباحث کتاب، عمق برخی مباحث کتاب و نوآوری آن و حسن تقریر پاره‌ای از مباحث آن، از دیگر امتیازات این اثر است.

توفیق او در تطبیق مباحث حکمی بر مصطلحات قرآنی و روایی و نیز ابتکاری بودن برخی مباحث که در تعلیقات به بخشی به آنها اشاره شده است و نیز پاسخ‌گویی به شبهات از دیگر وجوه قوت کتاب محسوب می‌شود. از آن جمله است تقریر جالب از معنی نسخ و بداء و لوح قضا و قدر، نیز قول خاص در عقول هائمه و کروبیان، مباحثی در اثبات رجعت و پاسخ به شبهات در مورد آن، تقسیم بندی ابتکاری در باب خلود، ازل و سرمدیت و در نهایت مباحث مختصر و مفیدی در آشنایی با علم کیمیا و قواعد آن که حکایت از تضلع مصنف در این علم دارد.

آثار دیگر مرحوم قهرمانی عبارت است از:

  • کتاب آئینه بینش (آفریدگار و آفرینش)
  • مثنوی معراج
  • کتاب سلطنت و روحانیت
  • قصیده شاهد و مشهور در شرح عوالم وجود
  • رساله الاقلیماء فی الکیمیاء (به عربی)
  • قصیده لوح محفوظ (در کیمیا)
  • دین و دانش قرآن و علوم جهان
  • تصحیح نظامی‌نامه

قهرمانی در تاریخ ۱۳۷۲/۰۳/۰۳ در تهران درگذشت و در قطعۀ ۷۹ بهشت زهرا (س) آرمید.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب برهان مبین در جلوات رب العالمین می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب