اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140109086846521947
در دسترس نیست

تامین آب میزبان جام جهانی 2022 قطر توسط دستگاه آب شیرین کن

کد: 140109086846521947

، تهران , (اخبار رسمی): کشور قطر میزبان جام جهانی 2022 علی رقم وجود مشکل کم آبی، عدم وجود رودخانه های طبیعی و بارش کم سالیانه توانسته است که با کمک دستگاه های تصفیه آب صنعتی بر مشکل تامین آب خود غلبه کند.

تامین آب میزبان جام جهانی 2022 قطر توسط دستگاه آب شیرین کن
تامین آب میزبان جام جهانی 2022 قطر توسط دستگاه آب شیرین کن
با شروع جام جهانی قطر برای هریک از زمین های فوتبال به حداقل 10000 لیتر آب در روز نیاز دارد. در منطقه ای که به آب شیرین دسترسی ندارد، به نمک زدایی متکی است. دستگاه های آب شیرین کن روشی است که آب شور را تصفیه می کند تا قابل شرب باشد.
 
در حالی که قطر رویا های بزرگی برای تیم ملی فوتبال خود دارد. آیا این جام جهانی می تواند خشک ترین جام جهانی سال های اخیر باشد؟
 
استفاده از آب شیرین کن در جام جهانی
 
قطر میزبان جام جهانی از دستگاه تصفیه آب صنعتی برای قابل مصرف شدن آب دریا استفاده می کند. امروزه قطر یکی از پر تنش ترین کشور ها در بحث آب شیرین است. جام جهانی 2022 تمرکز جهان را به کشور قطر معطوف خواهد کرد که با جمعیت 3 میلیون نفری خود رودخانه طبیعی ندارد و بارندگی آن 10 سانتیمتر در سال است. در عوض قطر به فرایند نمک زدایی وابسته است که در آن آب دریا را قابل شرب می کند تا آب آشامیدنی را برای شهروندانش فراهم کند.
 
قطر میزبان جام جهانی به شدت به آب شیرین شده خلیج فارس وابسته است. بر اساس اطلاعات در سال 2019 آب نمک زدایی شده حدود 60 درصد از کل عرضه و تقریبا کل آب خانگی کشور قطر را تامین می کند. آب های زیر زمینی حدود یک چهارم منابع آب کشور قطر را تشکیل می دهد که به دلیل پمپاژ بی رویه توسط مزرعه داران و کشاورزان در حال تخلیه است.
 
آبیاری استادیوم های فوتبال جام جهانی با آب شیرین کن
 
با توجه به احداث 8 استادیوم اصلی و بیش از 130 زمین تمرین درست در شرایط آب و هوای قطر، و همچنین شروع بازی ها در فصل پاییز به این معناست که باید شرایط زمستان بازسازی شود و این به معنای تامین 10000 لیتر آب شیرین شده برای هر زمین است. همچنین یک مخزن ذخیره 425000 متر مکعبی به اندازه 40 زمین فوتبال نیز در شمال دوحه احداث شده است.
 
آب شیرین کن های کشور قطر میزبان جام جهانی 2022
 
کشور قطر برای آماده شدن برای جام جهانی و رفع نیاز های مربوط به تهیه آب شیرین سه کارخانه آب شیرین کن اولیه دارد. یکی در راس ابوفونتاس در جنوب دوحه و دو کارخانه در راس لافان. کارخانه آب شیرین کن واقع شده در راس ابوفونتاس RAF ظرفیت تولید 160000 مترمکعب آب شیرین در روز را دارد.
 
سخنگوی شرکت آب و برق قطر اعلام کرد که در طول برگزاری جام جهانی این کشور 10 درصد ظرفیت تولید آب شیرین خود را افزایش می دهد. این آب برای پذیرایی از 1.2 میلیون هوادار مورد انتظار و هزاران هکتار زمین فوتبال و چمن احداث شده استفاده خواهد شد.
 
فرایند نمک زدایی چیست؟
 
آب اقیانوس مملو از یون های مختلف است که به آن طعم بسیار شوری می دهد و نوشیدن آن را غیر ممکن می کند. فراوان ترین ترکیبات موجود در آب دریا یون های سدیم و کلرید هستند که به عنوان نمک خوراکی شناخته می شوند. هر کیلوگرم آب اقیانوس 35 گرم یا 3.5 درصد شوری دارد.
 
نمک زدایی فرایندی است که در آن از آب دریا آب شیرین می سازد. کارخانه های آب شیرین کن توسط لوله های بزرگ آب را از دریا گرفته و سپس با استفاده از یک غشای RO که به آب اجازه عبور و به نمک ها اجازه عبور نمی دهد آب را تصفیه می کنند. این فرایند به اسمز معکوس RO معروف است.
 
استفاده از آب شیرین کن در کشور های همسایه قطر
 
استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی، یک راه حل ایده آل و در حال اجرا برای کشور های حوضه خلیج فارس است. در حال حاضر 43 درصد از ظرفیت نمک زدایی جهان توسط کشور های شورای همکاری خلیج فارس (GCC) انجام می شود. با توجه به کمبود آب در این مناطق این کشور ها بزرگترین مصرف کنندگان آب در جهان به شمار می روند که به شدت به کارخانه های آب شیرین کن وابسته هستند.
 
از سال 1950 کشور های حاشیه خلیج فارس از پیشتازان آب شیرین کن بوده اند. به طوری که در قسمت جنوبی خلیج فارس بیش از 300 کارخانه تصفیه آب احداث شده است که بیشتر توسط کشور های عربستان، امارات، کویت و بحرین می شود.
 
عدم پایبندی میزبان جام جهانی به اثر نداشتن در تغییرات اقلیمی 
 
هزینه تامین انرژی آب شیرین کن ها وعده فیفا مبنی بر عدم استفاده از سوخت های کربنی را زیر سوال خواهد برد. هر چند گفته شده که بخشی از آب بازیافتی برای کنترل گرد و خاک و در توالت ها استفاده می شود. اما زمین های فوتبال کشور قطر برای ماه ها و در فصل تابستان آبیاری شده اند که از همین دستگاه های آب شیرین کن استفاده کرده اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنعتی آب سازه

گروه صنعتی آب سازه پیشرو در صنعت تصفیه آب و فاضلاب تولید کننده انواع پکیج تصفیه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ، دستگاه تصفیه آب و سایر تجهیزات آب و فاضلاب می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مکان‌های ورزشی