کد: 139312154320114

گروه تحلیل شبکه اجتماعی منتشر کرد

"دهکده اجتماعی" ترازوی اندازه گیری میزان سرمایه اجتماعی‌ اشخاص

کد: 139312154320114

https://goo.gl/vgXkyp

، تهران , (اخبار رسمی): "دهکده اجتماعی" نام راهکار تحقیقاتی جدید تولید شده توسط گروه تحلیل شبکه اجتماعی است که به کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی امکان آشنایی با مرتبط‌ترین دوستان‌، اطلاع از وضع سلامت و میزان سرمایه اجتماعی‌شان را می‌دهد.

"دهکده اجتماعی" ترازوی اندازه گیری میزان سرمایه اجتماعی‌ اشخاص

از دیگر تفاوت‌های بارز این راهکار تحقیقاتی با موارد مشابه جهانی، امکان مقایسه دهکده اجتماعی کاربر در شبکه‌های اجتماعی مختلف با یکدیگر است که به صورت ارائه تصویر مقایسه‌ای مرتبط‌ترین‌ها انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی گروه تحلیل شبکه اجتماعی، پس از شش ماه فعاالیت و پژوهش میان رشته‌ای، راهکار تحقیقاتی و اپلیکیشن گروه تحلیل شبکه اجتماعی برای مطالعه نحوه استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی مجازی و سنجش سرمایه اجتماعی مجازی مبتنی بر ترکیبی از رویکردهای نظری شبکه اجتماعی و سرمایه اجتماعی تهیه و از دو هفته پیش تا کنون در حال فعالیت است که استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی فیس‌بوک و گوگل پلاس از این راهکار تحقیقاتی تا کنون خوب بوده است.

این راهکار که «دهکده اجتماعی» نامگذاری شده است و هدف آن کمک به کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی مختلف جهت آشنایی با نزدیکان و مرتبط‌ترین افراد به آنها در این شبکه‌هاست، تلاش می‌کند دهکده‌ای که خاص هر کاربر است را به آنان معرفی کند. در این راهکار از امکان سوشال لاگین یا (Social Login یا Oauth) بهره گرفته شده که از جمله امن‌ترین راه‌های ارائه دسترسی به اطلاعات فعالیت در شبکه اجتماعی توسط فرد است و امکان شناسایی فرد توسط اپلیکیشن را فراهم می‌آورد و هیچ کدام از اطلاعات محرمانه مانند آی دی و یا پسورد فرد را در اختیار اپلیکیشن قرار نمی‌دهد. در این نحوه ارائه دسترسی کاربر خودش تصمیم می‌گیرد که چه اطلاعاتی را در اختیار اپلیکیشن قرار دهد یا چه اطلاعاتی را ارائه نکند.

در طراحی این راهکار از شاخص‌هایی برای سنجش سرمایه اجتماعی، کیفیت زندگی، میزان شهروند شبکه بودن، سلامت عمومی و همچنین میزان نفوذ و اعتبار فرد نزد دوستانش بهره گرفته شده است. این شاخص ها کمک می‌کنند ضمن انجام تحقیقی علمی مبتنی بر رویکرد نظری شبکه اجتماعی و سرمایه اجتماعی و همچنین بهره‌گیری از نگاه روش‌شناختی تحلیل شبکه اجتماعی، خود کاربران نیز نسبت به این شاخص‌ها با ارائه تفسیرهایی مناسب و ساده شناخت کسب کنند و بدانند فعالیت آنها در فضای مجازی در مقایسه با دوستان‌شان چه وضعی دارد.

همچنین پس از پاسخگویی به دو پرسشنامه استاندارد که بر اساس شاخص کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و نیز شاخص بهداشت عمومی 28 سوالی (GHQ28) تهیه شده‌اند کاربر می‌تواند امتیاز سلامت و کیفیت زندگی خود را مشاهده کند.

یکی از دیگر تفاوت‌های بارز این راهکار تحقیقاتی با موارد مشابه جهانی، ارائه امکان مقایسه دهکده اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی مختلف به کاربر است به این معنا که شما می‌توانید مرتبط‌ترین افراد به خودتان در فیس‌بوک و گوگل پلاس (و در آینده نزدیک توییتر و لینکدین) را با یکدیگر مقایسه کنید و در دو تصویر دارای اندازه‌های بامعنی و مشابه این افراد را مشاهده کنید و نسبت به کسانی که در این دو شبکه بیشترین تعامل را با شما و محتوایی که به اشتراک می‌گذارید دارند شناخت بیشتری کسب کنید.

تصور کنید شما نویسنده، خبرنگار، طنزپرداز و یا فعال در حوزه‌ی تجاری خاصی هستید که نیاز دارید بدانید که کدام کاربران در شبکه‌های اجتماعی مجازی ارتباط بیشتر و نزدیک‌تری با محتوای تولیدی و منتشرشده توسط شما برقرار کرده‌اند. بنابراین با بهره‌گیری از این راهکار تحقیقاتی می‌توانید این مخاطبان را بشناسید و برنامه‌ ویژه‌ای برای ارتباط بیشتر و مناسب‌تر با آنها تدوین کنید.

اعضای گروه تحلیل شبکه اجتماعی جمعی از فارغ‌التحصیلان علوم اجتماعی و مدیریت رسانه و مهندسی صنایع هستند. این گروه پس از انجام  مطالعات گسترده در حوزه رسانه‌ها اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مجازی، اقدام به انجام فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی و برگزاری کارگاه، سخنرانی در زمینه شبکه‌های اجتماعی مجازی کردند.

علاقه مندان میتوانند با مراجعه به وبسایت دهکده اجتماعی بخش‌های مختلف این راهکار را مشاهده کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه تحلیل شبکه اجتماعی

رویکرد اصلی گروه و سایت تحلیل شبکه اجتماعی بررسی علمی و موشکافانه شبکه‌های اجتماعی واقعی و مجازی با استفاده از روش‌های به روز علمی و به خصوص روش تحلیل شبکه اجتماعی می‌باشد. با توجه به اینکه این وب‌سایت به هیچ ارگان و سازمان دولتی و غیردولتی وابسته نمی‌باشد، لذا هدف اصلی آن بررسی علمی پدیده‌های اجتماعی با رویکرد نظری و روش تحلیل شبکه اجتماعی و تعاملات میان محققان حول این موضوعات می‌باشد.

لینکهای مرتبط:
http://www.onlinesna.com/
وبسایت گروه تحلیل شبکه اجتماعی
http://app.socialvillage.ir/
لینک دهکده اجتماعی