اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394090549860100

ترویج‌ کتابخوانی با حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه فرهنگ و هنر

کد: 1394090549860100

https://goo.gl/mJJqXa

، تهران , (اخبار رسمی): با شروع هفته کتاب و کتابخوانی، حرکت گسترده‌ای برای ترویج این فرهنگ در میان رسانه‌ها و متولیان این موضوع به راه افتاد و دومین جشنواره ترویج کتابخوانی برگزار شد. از میان 450 طرح و اثر ارائه‌شده به این جشنواره، سه نامزد از میان نامزدهای برگزیده بخش ویژه، گروه‌هایی بودند که از دونیت برای تامین سرمایه فعالیت ارزشمند خود کمک گرفته بودند. اما داستان پروژه‌های مربوط به ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای فرهنگ عمومی در دونیت به همین جا ختم نمی‌شود.

پروژه کوله کتاب در دونیت به همت انجمن حامی (حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی) راه اندازی شد.

دو گروه از برگزیدگان جشنواره ترویج فرهنگ کتابخوانی، موسسه نیک‌گامان جمشید و گروه گوزن زرد، از دونیت برای تامین سرمایه پروژه خود کمک گرفته بودند. پروژه کوله کتاب که به تازگی در دونیت شروع به کار کرده است می‌کوشد تا فرصت‌های عادلانه‌ای برای کسب دانش و آگاهی برای تمامی کودکان ایران فراهم کند.

در دومین جشنواره ترویج فرهنگ کتابخوانی از میان 450 طرح و اثر که از نقاط مختلف کشور به دست هیات داوران رسید، سه نامزد از میان نامزدهای بخش ویژه، گروه‌هایی بودند که از دونیت برای تامین سرمایه فعالیت ارزشمند خود کمک گرفته بودند و دو گروه از این سه گروه به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند که عبارتند از:

- موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید: پروژه تجهیز کتابخانه‌های مدارس استان بوشهر به وسیله این موسسه و توسط دونیت با هدف تجهیز کتابخانه 8 مدرسه شروع به کار کرد. خوشبختانه این پروژه به حمایت‌های فراتر از انتظاری دست یافت و در نهایت توانست حوزه نفوذ خود را به 18 مدرسه گسترش دهد.

-  گروه گوزن زرد: جایزه ادبی گوزن زرد اولین جایزه کتاب در ایران است که کتاب سال را از نظر پدرها و مادرها و کودکان معرفی می‌کند. این گروه در نظر دارد با پشتیبانی افراد نیکوکار و علاقه‌‌مند به کتابخوانی، کتاب‌های مناسب کودکان و نوجوانان را به دست خانواده‌های کم‌‌درآمد برساند.

 

ادامه حمایت دونیت از ایجاد فرصت‌های برابر کسب دانش و آگاهی برای تمامی کودکان ایران

در میان نامزدهای جشنواره، نام انجمن «حامی» نیز به چشم می‌خورد. این انجمن به تازگی و همزمان با هفته کتاب، یک پروژه با عنوان کوله کتاب حامی در دونیت راه‌اندازی کرده است که تا دهم دی‌ماه ادامه خواهد داشت. هدف این پروژه رساندن کتاب به روستاییان بالاخص کودکان و زنان روستاهای محروم و دورافتاده استان سیستان و بلوچستان است که به دلیل محرومیت، دوری از مراکز فرهنگی و پراکندگی روستاها امکان دسترسی به کتاب را ندارند.

کوله کتاب یک کوله ساده و جادار و قابل حمل با هر نوع وسیله نقلیه است که در آن، بسته به قطر کتاب‌ها، حدود 150 جلد کتاب برای مطالعه کودکان و زنان روستایی قرار داده شده است. هر کوله به مدت یک ماه در یک مکان عمومی در روستا مستقر می‌شود و ساکنان روستا می‌توانند با مراجعه به محل، کتاب‌های مورد علاقه خود را به امانت بگیرند و بخوانند. یک نیروی داوطلب در هر روستا مدیریت این کتابخانه کوچک را بر عهده دارد. ماهی یک بار، کوله کتاب روستا تعویض می‌شود و کوله کتاب جدیدی در اختیار ساکنان روستا قرار می‌گیرد. فاز اول این پروژه با 25 کوله کتاب آغاز خواهد شد و 25 روستا برای مدت حداقل دو سال به کتابخانه‌ای با حدود 3000 جلد کتاب دسترسی خواهند داشت.

این پروژه در همین مدت زمان کم توانسته توجه اهالی فرهنگ و اندیشه را به خود جلب و بخش قابل‌توجهی از سرمایه مورد نیاز خود را تامین کند؛ اما برای ادامه راه هنوز به کمک و حمایت بیشتری نیاز دارد. علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این طرح و مشارکت می توانند به صفحه پروژه در وب‌سایت دونیت مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دونیت

دونیت بستری است که در وب فارسی به طور رسمی و تخصصی به تامین مالی جمعی برای پروژه هایی که اثر اجتماعی دارند می‌پردازد. تامین بودجه برای پروژه ها در دونیت به روش کراودفاندینگ صورت می گیرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]