اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394091650210100

مشارکت عمومی در اجرای پروژه طراحی فضای آسایشگاه سالمندان

کد: 1394091650210100

https://goo.gl/3y6rsj

، تهران , (اخبار رسمی): پروژه «لحظه‌ها» با هدف تامین سرمایه لازم برای اجرای طرح منظر جهت محوطه یک آسایشگاه سالمندان راه‌اندازی شد. 40 بانوی سالمند که نیمی از آنها به اختلال حافظه دچارند، بیشترین ساعات روز را در سکوت سپری می‌کنند و کمتر تمایل به گفت‌وگو با یکدیگر دارند. تنها سهم این سالمندان از دنیای بیرون، محیط آسایشگاه است و بر همین اساس طراحی این پروژه یک سال پیش انجام شده، اما طرح به دلیل نبود بودجه تاکنون اجرا نشده است.

طرح اولیه پروژه بر اساس بودجه حداقلی انجام شده و قابلیت تغییر و بهتر شدن دارد.

پروژه «لحظه‌ها» قصد دارد علاوه بر اینکه آغازگر شیوه نوینی در بهبود کیفیت محیط فیزیکی برای فضاهای عمومی و نیمه‌عمومی شهر است، تعریف زمان کهنسالی را از یک دوره ناتوانی و کسالت، به زمانی برای فراغت و آسایش تغییر دهد.

به گزارش روابط‌‌ عمومی دونیت، در این آسایشگاه یکی از مشکلات افرادی که دچار اختلال حافظه هستند ناتوانی در برقراری رابطه با لحظه حال و ارتباط با حواس پنجگانه‌شان است، به این دلیل دست‌اندرکاران در تلاش هستند تجربه شادتری از لحظات باقیمانده زندگی‌شان به آنها ببخشند، به طوری که ایجاد فضای سبز بدون شک می‌تواند در بهبود حال این سالمندان مثمرثمر باشد.

طراحی پروژه لحظه‌ها (آفرینش سبز لحظه‌های سالمندی)، سال گذشته به سفارش مدیریت آسایشگاه صورت گرفت. برخلاف پروژه‌های معمول که بیشتر بر خواسته‌های کارفرما متمرکزند، طراحان این پروژه در زمان طراحی از نظرات تمامی بانوان ساکن آسایشگاه سالمندان استفاده کردند. در حقیقت آنها برای رسیدن به ایده‌های اولیه طراحی مصاحبه‌هایی با ساکنان آسایشگاه انجام داده‌ و سعی کردند نظرات آنها را در طرح اعمال کنند. این پروژه به لحاظ استفاده از ایده «طراحی مشارکتی» در ایران یک پروژه پیشرو به حساب می‌آید، اما با وجود خلاقانه بودن فرآیند طراحی و تاثیر بالای اجتماعی پروژه، اجرای آن به دلیل نبود بودجه با مشکل مواجه شد.

پس از یک سال تعلیق، آشنایی طراحان با وب‌سایت دونیت و مقوله کراودفاندینگ، آنها را بر آن داشت تا با کمک کسانی که شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و تاثیرگذار برایشان اهمیت دارد هزینه‌های اجرای این پروژه را تامین کرده و در اجرای پروژه‌ای که به صورت مشارکتی طراحی شده است از تامین سرمایه جمعی استفاده کنند. طراحان این پروژه هزینه‌های اجرا را به حداقل رسانده‌اند و قصد دارند در صورتی که مبلغ بیشتری جمع‌آوری شد بر اساس بودجه، طرح را بهتر کنند و نتیجه را به رویایی که سالمندان ساکن آسایشگاه برای سال‌های پایانی زندگی خود داشته‌اند نزدیکتر کنند.

طراحان پروژه لحظه‌ها، حساسیت معماران و طراحان نسبت به مسائل اجتماعی و خلق فضای بهتر برای اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند را بخشی از مسئولیت اجتماعی خود و همکارانشان می‌دانند و امیدوارند این پروژه نقطه شروعی برای طراحی و اجرای پروژه‌هایی باشد که هرچند مقیاس کوچکی دارند، اما می‌توانند در ارتقای کیفیت زندگی استفاده‌کنندگان بسیار موثر باشند؛ تغییرات کوچکی که محیط فیزیکی شهرها و محلات ما بسیار به آنها نیازمند است.

این پروژه خاص قصد دارد علاوه بر اینکه آغازگر شیوه نوینی در بهبود کیفیت محیط فیزیکی برای فضاهای عمومی و نیمه‌عمومی شهر است، تعریف زمان کهنسالی را از یک دوره ناتوانی و کسالت، به زمانی برای فراغت و آسایش تغییر دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دونیت

دونیت بستری است که در وب فارسی به طور رسمی و تخصصی به تامین مالی جمعی برای پروژه هایی که اثر اجتماعی دارند می‌پردازد. تامین بودجه برای پروژه ها در دونیت به روش کراودفاندینگ صورت می گیرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]