اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395042063905565

عمل جراحی فتق آسان شد

کد: 1395042063905565

https://goo.gl/eAU7XG

، تهران , (اخبار رسمی): نسل جدید مش های عمل فتق که بدون بخیه و با کمترین عوارض می تواند ترمیم ناحیه آسیب دیده را انجام داده و بیمار را از دردهای مزمن معمول یا بازکشت مجدد خلاص کنند این عمل جراجی را آسان کرده است.

عمل جراحی فتق آسان شد

فتق کشاله رانی یا مَغبِنی، به بیرون زدگی در ناحیه کشاله ران گفته می شود. گرچه اغلب تصور این است که این نوع فتق برای ورزشکاران بیشتر اتفاق می افتد اما این مساله می تواند برای همه افراد در هر سنی چه زن و چه مرد (در مردان شیوع بیشتری دارد) پیش بیاید.

فتق می‌تواند یک برجستگی بدون علائم (بدون درد و ناراحتی) باشد و یا دردناک و آزارنده، به خصوص هنگام فعالیت بدنی باشد. دلیل ایجاد فتق هنوز ناشناخته است اما بسیار شایع است به طوری که از هر 4 مرد 1 نفر را در طول زندگی‌اش درگیر می‌کند. فتق در زنان بسیار نادر است و از هر 100 نفر 2 نفر به آن مبتلا می‌شوند.

زمانی که محتویات شکمی برای مثال روده از یک قسمت ضعیف یا حفره‌ای در دیواره شکمی بیرون می‌زنند، فتق بوجود آمده و توده‌ای پدیدار می‌شود که می‌توان آن را لمس کرد یا دید. فتق‌ها گاهی کوچک و گاهی بزرگ هستند.

آیا می‌بایست نزد پزشک بروم؟

بله. اگر فکر می کنید که فتق اینگویینال دارید، پیشنهاد می شود هرچه زودتر نزد پزشک رفته تا شرایط شما بررسی شود. 

آیا به جراحی نیاز دارم؟

همه افرادی که دچار فتق هستند به جراحی نیاز ندارند اما در بعضی موارد که فتق ایجاد دردسری نمی‌کنند، می‌توان زمان جراحی را بسته به نظر و مشورت پزشک به تعویق انداخت. البته اغلب فتق ها می بایست توسط جراحی برطرف شوند. 

برای جراحی چه گزینه‌هایی پیش رو دارم؟

امروزه در جراحی به منظور درمان فتق، تنوع گسترده‌ای وجود دارد که انتخاب بهترین گزینه به اهداف، نیازها و همینطور شرایط بالینی شما بستگی دارد. اما به طور کلی این جراحی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

لاپاراسکوپی

که در آن برشی بر روی شکم انجام نخواهد شد و جراح تنها با ایجاد حفره‌های کوچکی (معمولاً 3 عدد) و به کمک ابزار خود و دوربینی که در اختیار دارد کار خود را به پیش می‌برد. در این روش معمولاً عمل به مدت یک ساعت به طول می انجامد.

عمل باز

این روش هنوز عمومی‌ترین روش در جراحی فتق است و جراح در آن با ایجاد برش در قسمتی از بالای توده فتق، از بیرون به داخل عمل ترمیم فتق را به پایان می‌رساند. ترمیم پوست معمولاً با چسب یا بخیه انجام می‌شود.

تفاوت در چیست؟

هر دو روش اثبات شده بوده و مزایا و معایب خود را دارند. عمل لاپاراسکوپی از لحاظ تکنیکی چالش برانگیز بوده و خطرات عمل لاپاراسکوپی را به همراه دارد و تقریباً در تمامی موارد، تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود که بیهوشی عمومی نیز خطرات خود را دارد.

از مزایای این عمل، سرعت بازگشت به کار/فعالیت‌های روزمره بعد از جراحی است. این روش بهترین گزینه برای کسانی است که در ناحیه کشاله ران عود فتق داشته‌اند.

جراحی باز عمومیت بیشتری دارد و از دید جراحان نیز عمل ساده‌تری است. مدت آن معمولاً 30 دقیقه طول می‌کشد و تحت بیهوشی موضعی و یا اسپاینال انجام شده و خطرات عمل لاپاراسکوپی را نیز ندارد.

بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کرده و با توجه به شرایطی که دارید، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایید. 

مش چیست و آیا از ایمنی لازم برخوردار است؟

امروزه عمومی‌ترین گزینه در هر دو نوع عمل باز و لاپاراسکوپی استفاده از مش های جراحی فتق است.

در گذشته برای ترمیم فتق جراح به این شکل عمل می‌کرد که بعد از شکافتن موضع، کیسه فتق را آزاد کرده و به داخل شکم بر می‌گردانده. سپس دیواره شکمی را با بخیه می‌بستند. اشکال در اینجاست که در این نوع عمل، بافت تحت تنش قرار می‌گیرد که این خود باعث ناراحتی و درد در بیمار می‌شود.

همچنین در بیشتر بیماران، به دلیل ضعیف بودن بخیه امکان عود و بازگشت همچنان وجود دارد. این مساله باعث شده تا جراحان به فکر تقویت این ناحیه با یک تکه مش بیفتند.

مزیت این روش کاهش تنش و تقویت بافت‌های طبیعی ران  مانند دوختن وصله در آستین لباس است. این وصله عموماً از ماده‌ای مصنوعی ساخته می‌شود که به آن «مش فتق» می‌گویند.

این مش را می‌توان بر روی فتق، زیر آن یا هر دو به کار برد. در لاپاراسکوپی معمولاً مش در زیر فتق قرار می‌گیرد که به این روش Underlay می‌گویند. در عمل باز، مش بالای فتق قرار می‌گیرد که به آن Onlay یا Lichtenstein می‌گویند. همچنین می‌توان مش را به شکل یک قیف که به آن توپی (Plug) می‌گویند در آورده و آن را در داخل حفره قرار داد.

هر چیزی که در داخل بدن قرار بگیرد مزایا و معایب خود را می‌تواند داشته باشد و هر بیمار به شکل متفاوتی واکنش نشان می دهد. مش ها یا ایمپلنت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. قبل از عمل با جراحتان در این زمینه مشورت کرده تا نسبت به مخاطرات وجود ماده خارجی در بدن آگاه شوید.

مزیت این تکنیک کار این است که تنش بسیار کاهش یافته و دیواره اینگویینال تقویت می‌شود. تحقیقات گسترده انجام شده نشان می‌دهد که کاهش درد و ناراحتی و امکان بازگشت بسیار پایین است.

مسائل عمده جراحی فتق چیست؟

به طور کلی عمل فتق چندان پچیده نیست و به عنوان یکی از ساده‌ترین عمل‌ها شناخته می‌شود. گرچه همانند هر جراحی، خطرات نیز وجود دارد. اما بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

این خطرات می‌توانند شامل پیچیدگی‌هایی در زمینه بیهوشی، عفونت، خونریزی و غیره باشند. اما عمل فتق مسائل منحصر به خود را دارد که لازم است از قبل نسبت به آن ها آگاه باشید.

ترمیم فتق شما می‌تواند همیشگی نباشد. یعنی امکان بازگشت آن وجود دارد و یا اینکه فتق جدیدی ظاهر شود. این مساله در چیزی حدود 1 تا 11 درصد فتق‌ها اتفاق می‌افتد. به این معنی که ممکن است شما نیاز به جراحی دوم داشته باشید.

به دلیل انجام شدن عمل در اطراف عروق بیضه که از بیضه منشعب می‌شود، آقایان ممکن است درد در ناحیه بیضه یا حتی از دست دادن یک بیضه را تجربه کنند.

 دردهای پس از عمل از عوارض شایع در ترمیم فتق می باشد. در روزهای اول پس از عمل این درد بر اثر برش جراحی در عمل‌های باز یا خود جراحی- به خصوص در فتق‌های بزرگ- پیش می‌آید. بسته به میزان درد که در هر بیمار متفاوت خواهد بود، ممکن است پزشک شما مسکن یا آرامبخش‌هایی تجویز کند.

مهم‌ ترین موضوع درد و ناراحتی مزمن است که دارای دلایل زیادی است. رشته اعصاب موجود در آن ناحیه در طول عمل ممکن است لمس شده، آسیب ببینند یا ملتهب شوند. جراح شما دقت زیادی به خرج می‌دهد که این اتفاق نیفتد اما این رشته اعصاب در هر بیمار متفاوتند.

اگر رشته اعصاب در مش یا ایمپلنت گیر بیفتند، می‌بایست در جراحی دیگری این مش بیرون آورده شود. در برخی موارد ممکن است مش «آب برود» (Shrinkage). که این مساله خود باعث درد، ناراحتی و حس وجود شیئ خارجی در بدن خواهد بود.

Freedom Inguinal Hernia System چیست؟

Freedom Inguinal System از راه‌حل‌های جدید برای ترمیم فتق، به روش بدون تنش (Tension Free) در عمل های باز است. این ایمپلنت مصنوعی بوده و به طور دائم در بدن می‌ماند، توصیه می‌کنیم با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

تفاوتFreedom System  در چیست؟

با وجود اینکه ProFlor از پلی پروپیلن-معمول‌ترین ماده در تهیه مش فتق- تهیه شده، تفاوت بسیاری با دیگر مش‌ها دارد.

مش های تخت (Flat Mesh) تنها به منظور پوشاندن فتق طراحی شده‌اند - نه اینکه حفره را پر کنند. برخی از پزشکان معتقدند با پر کردن این حفره ترمیم مقاوم تری و با دوام تری داشت.

برای همین منظور، ProFlor از طرفی دارای یک مش تخت برای پوشاندن حفره از پایین است و از طرف دیگر یک هسته گلبرگی شکل که در درون حفره جای می‌گیرد تا اسکلتی برای رشد بافت به وجود بیاورد.

تفاوت عمده دیگر این است که ProFlor مانند فنریست که می تواند فشرده شده و دوباره به حالت اول باز گردد که به جراح این امکان را می‌دهد تا ایمپلنت فشرده شده را در حفره فتق قرار داده تا پس از رهاسازی باز شده و تمام حفره را بپوشاند. در این حالت، مش خودش را گیر انداخته و دیگر جراح نیازی به بخیه برای اینکار نخواهد داشت. گفته می‌شود این بخیه‌ها، دلیل اصلی دردهای بعد از عمل هستند.

 نتایج تحقیقات بالینی نشان می دهند که  میزان درد بعد از عمل و همینطور تا بعد از یکسال بعد از عمل بسیار پایین بوده است. مدت زمان عمل نیز از 15 دقیقه تا 40 دقیقه ممکن است به طول بینجامد و بیمار می‌تواند ساعاتی بعد از عمل مرخص شود. 

بعد از جراحی چه می‌شود؟

طبق تحقیقات انجام شده، عوارض این مش بسیار نادر هستند. این تحقیقات همچنان نشان می دهند که میزان درد در بیمار به شدت کاهش داشته و تنها در هفته اول یا دوم بعد از جراحی مسکن تجویز شده است.  

آیا ProFlor برای من مناسب است؟

هیچ ایمپلنتی برای همه افراد مناسب نیست و همه این ها بسته به شرایط بالینی شما، نوع فتق، وضعیت سلامت و نیاز شما می‌تواند متغیر باشد. همینطور جراح شما می‌بایست در زمینه استفاده از این مش، آموزش و تجربه کافی را دارا باشد. برای دریافت پاسخ بهتر است در این ارتباط با پزشک خود مشورت کنید.

در نهایت شما بیمار هستید و بدنتان متعلق به شماست و شما هستید که انتخاب می‌کنید. یک مشاوره خوب و تمام و کمال در زمینه تمامی گزینه ها می‌تواند کمک کند تا انتخاب دقیق‌تری انجام دهید. 

رویارویی با هر نوع عمل جراحی می‌تواند نگران کننده باشد اما به طور کلی عمل فتق عملی بی‌خطر است که هر ساله دو میلیون نفر تحت این عمل قرار می‌گیرند. برای گرفتن نتیجه مناسب در جراحی، می بایست بعد از مشاوره و کسب آگاهی در مورد گزینه‌های موجود، مزایا و معایب آن‌ها، بهترین تصمیم را گرفت.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شایا طب ایرانیان

شرکت شایا طب ایرانیان واردکننده تجهیزات پزشکی و بیمارستانی با کادری مجرب در سال 1389 در تهران تاسیس گردید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان