اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395050672035638

در سه‌ ماهه نخست امسال

1000 میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شد

کد: 1395050672035638

https://goo.gl/iEbmNG

، تهران , (اخبار رسمی): سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف 1000 میلیارد تومان کالای قاچاق در سه‌ماهه نخست امسال خبر داد.

1000 میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی ستاد مرکزی  مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، قاسم خورشیدی درباره نحوه شناسایی محموله‌های قاچاق، گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از 7 اسفند 1392 اجرایی شده، ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای برخورد با قاچاق کالا دارد. روح این قانون کاملاً جزایی و مجازاتی است و در آن یک فصل پیشگیری به کمک مجموعه‌ای از سامانه‌های الکترونیکی پیش‌بینی شده است؛ به نحوی‌که با اجرای این سامانه‌های الکترونیکی گردش کالا و پول در کشور کاملاً شفاف و قابل رهگیری بشود. فاز طراحی و پیاده سازی این سامانه‌ها در حال انجام است. از جمله این سامانه‌ها، سامانه جامع امور گمرکی است. این سامانه رفتار تمام فعالان اقتصادی را در مبادی ورودی کاملاً شفاف و قابل رهگیری می‌کند. از طرفی مجموعه دستگاه‌های مرتبط با واردات کالا به سامانه جامع امور گمرکی وصل شده‌اند. اطلاعات تجمعی این سامانه ظرفیت تقاطع‌گیری دستگاه‌های ضابط و ناظر برای کشف محموله‌های قاچاق را ایجاد کرده است.

وی درباره شناسایی بزرگترین محموله قاچاق 38 سال اخیر در بندر شهید رجائی، افزود: این محموله شامل 210 کانتینر است که از طریق رهگیری اطلاعات ثبت شده در سامانه‌ جامع امور گمرکی و تقاطع‌گیری کشف شد. از نظر سندی قاچاق بودن این محموله ثابت شده است. بیشتر کالاهای مرتبط با این محموله قاچاق از گمرک خارج شده است. این محموله بزرگ قاچاق، بدون طی تشریفات قانونی از گمرک خارج شده و مصداق بارز قاچاق محسوب می‌شوند. کل محموله کشف شده 10 کانتینر بیشتر نیست و مابقی کانتینرها از گمرک خارج شده و در بازار توزیع شده‌اند. ارزش گمرکی مجموع این محموله، 190 میلیارد تومان اعلام شده است.

خورشیدی با اشاره به شناسایی متهمین این پرونده، افزود: افراد دستگیر شده اقرار به قاچاق کالا کرده‌اند. در این ارتباط بیش از 40 نفر مظنون وجود دارد و تاکنون 9 نفر دستگیر شده‌اند. در میان افراد دستگیر شده، افراد مسئول در مبادی ورودی کشور و برخی اعضای شرکت‌های طرف پیمان این دستگاه‌ها هم وجود دارند. پیگیری پرونده از طریق دستگاه‌های قضایی در حال انجام است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور درباره برخورد با مصادیق کلان قاچاق و قاچاق‌چی‌های سابقه‌دار، تصریح کرد: در شرایط کنونی یک عزم جدی بین مسئولین برای مبارزه با قاچاق کالا در سطح کلان ایجاد شده است. باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده شود. برخی از متهمین همین پرونده 210 کانتینر، سابقه قاچاق کالا دارند. امکان این‌که افراد سابقه‌دار مجدد مرتکب قاچاق کالا شوند، وجود دارد. اما این‌که یک دستگاه یا مسئولین یک دستگاه به شکل سازمان یافته در قاچاق کالا دست داشته باشند، تاکنون مشاهده نشده است.

تشکیل کمیته مبارزه با قاچاق کالا در سطح کلان

وی درباره همکاری با سایر ارگان‌های مربوطه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ارتباط با ضرورت مبارزه با قاچاق کلان، کمیته مبارزه با قاچاق سازمان یافته را با حضور نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، گمرک جمهوری اسلامی، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی تشکیل داده است. تمام جهت‌گیری دستگاه‌های کاشف به سمت برخورد با قاچاق سازمان یافته و کلان هدایت شده است. موارد رصدشده قاچاق کالا در چند ماه اخیر سال 1395 مؤید این رویکرد در دستگاه‌های مرتبط است.

گزارش عملکرد سه ماهه اول سال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

خورشیدی در گزارشی درباره کشفیات اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: کالاهای مکشوفه 3 ماهه نخست سال جاری ستاد مجموعاً به ارزش 1631 میلیارد تومان بوده است. این رقم 9 برابر کشفیات ستاد در سه ماه اول سال 1394 (حدود 185 میلیارد تومان) است.
وی افزود: مهم‌ترین موارد کشف کالای قاچاق در سه ماهه نخست سال جاری توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شامل؛
کشف 2 انبار در اشتهارد معادل 57 هزار دستگاه یخچال، لباسشوئی، مایکروفر و سایر لوازم آشپزخانه
کشف 2 انبار در یزد معادل 593 تن ظروف آشپزخانه مانند بلوریجات (توسط سپاه الغدیر یزد)
کشف 1 انبار در پاکدشت معادل 22 هزار تخته پتوی خارجی
کشف 1 پارکینگ 5 طبقه در تهران شامل کالای قاچاق انبار شده
کشف 9 کانتینر پارچه گران قیمت ترانزیتی مرز بازرگان با مقصد خروج از بندر شهید رجائی
کشف 8 کانتینر پوشاک در استان کرمان (پوشاک کشف شده در سه ماهه اول سال جاری حدود 150 تن)
کشف 10 هزار تن برنج قاچاق
کشف 74331 دستگاه گوشی تلفن همراه
کشف 319530 دستگاه تجهیزان رایانه‌ای
کشف بیش از 5 میلیون و 976 هزار دستگاه لوازم منزل
و کشف بیش از 15 میلیون دلار، ارز قاچاق است.

این آمار فقط مربوط به سه ماهه نخست سال جاری است. 210 کانتینر قاچاق شناسایی شده اخیر جزء این آمار نیست. به نسبت وزنی و ارزش ریالی کشفیات سازمان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. فقط در استان تهران بیش از 40 انبار کالای قاچاق در سه ماهه اول امسال کشف و ضبط شده است. تمرکز بر قاچاق کالا در سطح کلان وجود دارد. دستگاه‌های کاشف با توجه به توسعه سامانه‌های الکترونیکی قدرت کشف بیشتری را پیدا کرده‌اند. از طرفی دستگیری قاچاق‌چی، نظم شبکه‌های قاچاق سازمان‌دهی شده را بهم می‌زند. میزان قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار سال 1392 به 19.8 میلیارد دلار در سال 1393و به 15.5 میلیارد دلار در سال 1394کاهش پیدا کرده است. انتظار کاهش میزان قاچاق در سال 1395هم وجود دارد. با توجه به گسترش سیستم‌های نظارتی و کنترلی قدرت کشف ستاد افزایش یافته و روند رو به جلویی در این خصوص داریم. ضریب نفوذ میزان کشفیات از 1 درصد در سال 1392 به 10 درصد در سال 1394 افزایش پیدا کرده است. با توجه به روند قابل قبول کشفیات ستاد در سال جاری، انتظار افزایش چشم‌گیر ضریب نفوذ در سال 1395 وجود دارد.

طرح رجیستری در مرحله تست فنی

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، گفت: یکی از مراحل اجرای طرح ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی تلفن همراه اجرای پایلوت طرح در اپراتورهای 3 گانه است. مقرر شده این تست برای 100 گوشی تلفن همراه توسط اپراتورها صورت بگیرد. طبق برنامه زمان‌بندی مرحله آزمایشی طرح رجیستری حداکثر 2 ماه زمان می‌برد و پس از شناسایی و رفع مشکلات اجرایی پروژه، به صورت سراسری اجرا خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

با صدور فرمان رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) ابتدا دفتر این کانون در محل وزارت کشور تشکیل و پس از آن در سال 1383 در قالب یک ستاد زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری فعالیت خود را گسترش داد. در سال 1383، محمدباقر قالیباف با حکم رییس جمهوری به عنوان رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد. پس از وی در آبان‌ماه سال 1384، محمدرضا نقدی، ریاست ستاد را عهده‌دار شد. سپس در تیرماه سال 1386، غلامحسین الهام، جایگزین نقدی شد و پس از الهام در اواخر آذرماه 1388، سعید مرتضوی و پس از وی در تیرماه سال 1391، فداحسین مالکی به ریاست ستاد رسید. در مهرماه سال 1392، با حکم حسن روحانی، رییس محترم جمهوری، حبیب‌الله حقیقی به عنوان رییس ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز انتخاب شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار