اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051879265757

از سوی شهردای ،آتش نشانی و شورای شهر صورت گرفت

اعلام هشدار برای ایمنی در تهران

کد: 1395051879265757

http://goo.gl/H4h42T

، تهران , (اخبار رسمی): رییس کمیته ایمنی شهر تهران و سخنگوی سازمان آتش نشانی و نماینده شهرداری تهران در نشستی وضعیت ایمنی در تهران را بررسی کردند و نسبت به سطح ایمنی در تهران هشدار دادند.

اعلام هشدار برای ایمنی در تهران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران ،معصومه آباد  عضو شورای شهر تهران در نشست خبری با تشریح اقدامات کمیته ایمنی در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این اقدامات گفت: همانگونه که استحضار دارید بسیاری از بیماری ها در جهان ریشه کن شده و تحت کنترل درآمده است اما نگرانی امروز سازمان های بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و علی الخصوص کشورهای منطقه خاورمیانه در زمینه بیماری های اجتماعی است، بیماریهایی که ریشه در نداشتن شرایط مطلوب زیست محیطی، نداشتن شرایط مطلوب ایمنی و نداشتن شرایط مطلوب بهداشتی دارد. ما در شورای سوم توانستیم مساله سلامت را برای مدیریت شهری و شورای شهر جا بیندازیم و همانگونه که توانستیم این مساله را پیگیری کنیم در شورای چهارم نیز مساله ایمنی را دنبال کردیم.
آباد افزود: ایمنی نزد بسیاری از مسئولین، تصمیم گیران و تصمیم سازان جامعه بجای اینکه در جایگاه واقعی آن به گونه ای که بتواند تأمین کننده اعتبارات لازم در این زمینه جهت پیشگیری و نهادسازی باشد و جنبه حیاتی داشته باشد، برای آنها جنبه ویترینی و دکوری دارد.

وی همچنین گفت: مردم نیز باید مساله ایمنی را خیلی جدی بگیرند و خطر را به عنوان یک بیمار قلبی اورژانسی ببینند که به احیای قلب نیاز دارد. لذا ما باید به کمک رسانه ها ایمنی را به فرهنگ تبدیل کنیم.
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران همچنین به گزارش آمار و ارقامی که سازمان آتش نشانی از حوادثی که در تهران رخ می دهد و در اختیار وی قرار می دهد اشاره کرد و گفت: من نمی دانم چگونه باید مردم را در جریان این آمار و ارقام ها قرار بدهیم که موجب التهاب جامعه نشود.

آباد افزود: متاسفانه تحقیقات نشان می دهد که شهر تهران در زمینه ایمنی در شرایط مطلوب به سر نمی برد و ما با شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم. لذا ما دوست داریم در روزهای باقیمانده بتوانیم این شرایط مطلوب را با سیاست گذاری ها، در تصمیم گیری ها و اعطای اعتبارات لازم بوجود بیاوریم.
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از موانع تحقق اهداف HSE (سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست)، عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری است و مادامی که ما نتوانیم مدیریت یکپارچه را از از حالت شعاری آن خارج و به عمل تبدیل کنیم قادر به رسیدن به اهداف مورد نیاز نخواهیم بود.

آباد افزود: تذکرات HSE نباید درگیر بروکراسی ها قرار بگیرد. آنها خطر را شناسایی می کنند و تذکر لازم را به افراد و بخش های مربوطه می دهند اما رفع خطر باید توسط طرف مقابل ( نهاد و یا وزارتخانه ) صورت بگیرد.
وی همچنین از زحمات و فعالیت های سازمان آتش نشانی تقدیر و تشکر کرد و از نبود پشتوانه حقوقی لازم برای انجام کارهای سختگیرانه در زمینه ایمنی و حوزه پیشگیری حوادث توسط سازمان آتش نشانی گلایه کرد.رئیس کمیته ایمنی شورای شهر در این زمینه گفت: سازمان آتش نشانی سعی می‌کند سختگیری کند اما چون پشتوانه حقوقی ندارد، بسیاری از تلاش ها آن به نتیجه نمی‌رسد.

برنامه هایی برای کاهش ریسک شهروندان

در ادامه  مجید شرافتی نژاد معاون فنی سامانه مدیریت HSE شهرداری تهران نیز به تشریح دستاوردهای سامانه مدیریت HSE شهرداری تهران در حوزه شهروندی، مدیریت شهری و در داخل بدنه شهرداری پرداخت و در تشریح دستاوردهای حوزه شهروندی به فعالیت در چهار محور سالمندان و معلولین، اصناف، کودک و نوجوان و اماکن تفریحی فرهنگی و ورزشی اشاره کرد.

وی همچنین به استقرار نظام مدیریت HSE (سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در مناطق 22 گانه و 18 شرکت سازمان تابعه شهرداری تهران اشاره کرد و از برگزاری بیش از 186 سمینار آموزشی HSE برای پیمانکاران شهرداری تهران خبر داد.
معاون فنی سامانه مدیریت HSE شهرداری تهران همچنین به برگزاری بیش از 4700 نفر ساعت آموزشی چهره به چهره و آکادمیک به صاحبان ریسک اشاره کرد و گفت: ما تا کنون بیش از 2500 برنامه عملیاتی کاهش ریسک برای بهبود وضعیت در حوزه شهروندی داشتیم.
آمار صعودی حوادث در تهران
همچنین در ادامه سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری به تشریح بخشی از فعالیت های سازمان آتش نشانی پرداخت و با اشاره به حمایت های کمیته ایمنی از سامان آتش نشانی و پرسنل آن گفت: حضور فعال خانم آباد در شورای شهر را به عنوان هوادار و حامی آتش نشانان و سازمان آتش نشانی غنیمت می‌دانیم و از تلاش های ایشان تشکر می کنیم.

ملکی افزود: از سال 1382 تا 1392 آمار حوادث ما سیر صعودی و افزایشی داشته است؛ اما با اتخاذ رویکردهای لازم و مناسب توانستیم حوادث را کنترل و حتی آن را کاهش دهیم.
وی همچنین گفت: چند وقت قبل با مدیر عامل آتش نشانی مشهد صحبت می کردم و او می گفت ما با 65 ایستگاه آتش نشانی اگر روزی با 30 حادثه مواجه شویم، آن روز روز شلوغ ما خواهد بود. حال تصور کنید کلان شهری مانند تهران با 250 الی 280 حادثه در روز چه وضعیتی دارد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: در سال 92 در کلانشهری مثل تهران 16 نفر فوتی در حوادث و حریق در شهر تهران داشتیم در حالی که در سال 93 این رقم به 15 فوتی رسید و سال گذشته این رقم به 13 فوتی کاهش یافت و ما شاهد روند نزولی آمار فوتی حوادث و حریق در شهر تهران هستیم.

ملکی همچنین گفت: تغییر رویکردی که از سه چهار سال قبل تا کنون داشتیم و افزایش اقدامات پیشگیرانه و با الگو قرار دادن کشورهای پیشرفته دنیا، تلفات حوادث و حریق در تهران کاهش یافته است.
ملکی در خصوص سختگیری سازمان آتش نشانی در بحث ایمنی ساختمان های مسکونی و تاییدیه سیستم ایمنی گفت: متاسفانه بعضی از بساز بفروش ها بخاطر سود بیشتر زیر بار ایمنی ساختمان نمی روند و وقتی به ما مراجعه می کنند می گویند ما ساختمان را گچ کاری و نقاشی کردیم حال کجا باید سیستم ایمنی نصب کنیم؟! آنها پول سیتم ایمنی را از مردم می گیرند اما برای سود بیشتر خود ساختمان را به سیستم ایمنی مجهز نمی کنند. آنها گاهی حتی مشتریان خودرا با ما رو در رو می کنند و می گویند سازمان آتش نشانی مانع اعطای تاییدیه ساختمان شماست. با این حال با افتخار اعلام می کنیم که در سه چهار سال گذشته تعداد حوادث و آتش سوزی‌هایی که در ساختمان های بیش از 6 طبقه تهران اتفاق می افتد حدود 90 در صد کاهش یافته است و این به دلیل نظارت و انجام سختگیری ها در زمینه ایمنی ساختمانها از سوی سازمان آتش نشانی است.
سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: با دخالت دادن مردم و مشارکت آنها در رعایت مسائل ایمنی و تبدیل کردن ایمنی به یک فرهنگ در جامعه می توانیم آمار حوادث و حریق را کاهش بدهیم، تنها مشکل ما در حال حاضر اصناف است که با عدم رعایت مسائل ایمنی جان و مال خود را در معرض خطر قرار می دهند. من خیابان جمهوری را به یک بمب تشبیه می کنم و دلیل آن را رعایت نکردن مسایل ایمنی از سوی بسیاری از مغازه های آن خیابان می دانم. هزاران کارگاه تولیدی وجود دارد که کاربری مسکونی داشتند اما اکنون به کارگاه تولیدی تبدیل شدند و فاقد ایمنی لازم هستند. بازار تهران و مناطق دارای بافت فرسوده نیز همین مشکل را دارد که امیدواریم با تبدیل کردن ایمنی به یک فرهنک در جامعه و ادامه دادن رویکرد پیشگیری و آموزش بتوانیم آمار حوادث و حریق در تهران را کاهش بدهیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران جایگاهی حقوقی است که 31 عضو آن از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. وظیقه شورای شهر قانون گذاری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری را بر عهده داشته و یکی از مهمترین وظایف موردی آن انتخاب شهردار برای مدت 4 سال است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | تبلیغات و روابط عمومی