اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060295745793

کشف گور و سازه‌های معماری جدید در املش

کد: 1395060295745793

http://goo.gl/kaoYpg

، تهران , (اخبار رسمی): دومین فصل پژوهش‌های میدانی در مجموعه باستانی «لیار سنگ بن» املش به شناسایی 24 گور از انواع مختلف دخمه‌ای و چاله‌ای و همچنین آثاری از سازه‌های معماری دوره‌های پارت و ساسانی شد.

کشف گور و سازه‌های معماری جدید در املش

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ،ولی جهانی، سرپرست هیات باستان‌شناسی گفت: مجموعه‌ی باستانی «لیارسنگ‌بن» املش که در نزدیکی روستای شیرچاک از توابع بخش رانکوه شهرستان املش قرار دارد، برای دومین‌بار مورد کاوش قرار گرفت که در سال 1392 و پس از تخریب توسط سوداگران اموال فرهنگی شناسایی شد و در سال 1393 با صدور مجوز پژوهشکده‌ باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای گمانه‌زنی و تعیین حریم، با کاوش در 21 گمانه مورد مطالعات میدانی قرار گرفت.

«جهانی» با بیان این‌که در دومین فصل از پژوهش‌های میدانی در بهار و تابستان 1395 با ایجاد 8 کارگاه در ابعاد مختلف، علاوه‌بر شناسایی چندین گور و سازه‌های معماری موفق به شناسایی مواد فرهنگی بسیار با ارزشی از انواع مختلف ظروف سفالی، زیورآلات و جنگ‌افزارها و بقایای بافت پارچه و چرم شدیم که بررسی اولیه‌ی انجام شده روی آن‌ها، قدمت‌شان را همزمان با حدود دوره‌های پارت و ساسانی نشان می‌دهد.

وی گفت: پژوهش روی این آثار همچنان در جریان است و نتایج آن به‌زودی منتشر می‌شود.

این باستان‌شناس افزود: در این فصل از پژوهش‌های مجموعه‌ باستانی لیارسنگ‌بن، همزمان مطالعات میان‌رشته‌ای ارزشمندی نیز در حال انجام است که از جمله این مطالعات میان رشته‌ای می‌توان پژوهش‌های ژنتیک انسان‌شناسی، انسان‌شناسی جسمانی، جانور باستان‌شناسی، انگل باستان‌شناسی، گیاه باستان‌شناسی و زمین‌شناسی نام برد.

جهانی تاکید کرد: بدون تردید با تکمیل مطالعات روی نمونه‌های گردآوری شده که برای نخستین‌بار در تاریخ دانش باستان‌شناسی گیلان صورت می‌گیرد، بسیاری از پرسش‌ها پیرامون فرهنگ، زیست‌بوم و معیشت ساکنان منطقه در دوران تاریخی حوزه‌ی فرهنگی البرز پاسخ داده خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]