اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060397115793

آبشارالاشور ثبت ملی شد

کد: 1395060397115793

http://goo.gl/ViqpqS

، تهران , (اخبار رسمی): آبشار الاشور روستای نجارده در استان مازندران در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید.

الاشور ثبت ملی شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،آبشار الاشور روستای نجارده مربوط به دوره کرتاسه تا کوارترنری و سه اثر دریاچه چورت، درخت چنار کهنسال روستای کینج با قدمت 700 تا 750 سال و درخت کهنسال آزاد حسینیه روستای اسبوکلا با قدمت 400 تا 450 سال در استان مازندران در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید.

علی قمی اویلی،رئیس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: آبشار آلاشور روستای نجارده واقع در هفت کیلومتری شرق نوشهر ازجمله آثار طبیعی بکر استان مازندران است. این آبشار با 32 متر ارتفاع در حوزه جنگل های هیرکانی واقع شده و به دلیل قرارگیری در شیب تند شیوا دره که به دره مور معروف است تنها با تجهیزات کوهنوردی قابل دسترسی است.

اویلی، با اشاره به اینکه این آبشار و منطقه قرارگیری آن با گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری در حوزه استحفاظی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران است افزود: به همین دلیل و نبود دسترسی آسان این حوزه از آلودگی های زیست محیطی مصون مانده و از این رو یکپارچگی آن حفظ شده است.

این مسئول، دریاچه چورت واقع در شرق استان مازندران و جنوب شهر ساری را از دیگر آثار با ارزش طبیعی استان خواند و گفت: این دریاچه با 2.5 هکتار وسعت که نام خود را از روستای چورت واقع در نزدیکی این دریاچه گرفته است در سال 1300 خورشیدی بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه ای که در کنار دریاچه قرار دارد بوجود آمده است.

به گفته وی اطراف این دریاچه نیز که در شکاف دره ای با شیب زیاد شکل گرفته است دارای پوشش جنگلی بکر از درختان راش، افرا، ممرز، ملچ و پرنده گان گوناگون است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست