اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950621121345793

احیای هنر صنعت گیوه بافی در مهریز

کد: 13950621121345793

http://goo.gl/Tbm0QM

، تهران , (اخبار رسمی): گیوه بافی در شهرستان مهریز جان دوباره ای گرفت.

احیای هنر صنعت گیوه بافی در مهریز

به گزارش  اخبار رسمی به نقل  ازروابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمدرضا فلاحتی مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز با بیان این خبر گفت: کارگاه گیوه بافی در روستای هنزا با حضور فرماندار شهرستان مهریز، بخشدار، مسئولین ادارات شهرستان، دهیار و اعضای شورای اسلامی و جمعی از اهالی این روستا در حمام قدیمی روستای هنزا به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: هنر چاقوسازی، سبدبافی و گیوه بافی از دیرباز در شهرستان مهریز رواج داشته و جز صنایع دستی این شهرستان به حساب می آیند و در این میان هنر چاقوسازی و سبدبافی شهرستان مهریز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان ساخت: گیوه بافی از جمله هنرهای دستی شهرستان مهریز می باشد که مواد اولیه آن را پارچه نخی، چرم گاو و نخ پنبه ای تشکیل می دهد. گیوه بافی شامل تخت کشی و رویه چینی می باشد. تخت کشی را به دلیل سخت بودن آن مردان  و روبار چینی یا رویه چینی را زنان انجام می دهند.

حمام هنزا در گذشته بلا استفاده و متروکه مانده بود و با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز، دهیاری روستا و همکاری شرکت تعاونی وحدت دهیاران مهریز با اعتباری بالغ بر چهارصد میلیون ریال مرمت گردید و هم اکنون به عنوان کارگاه گیوه بافی مورد استفاده قرار گرفته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]