اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950713150135757

در نشست مشترک با نمایندگان مجلس مطرح شد:

بررسی و حل معضلات پایتخت جزو اولویت های ویژه

کد: 13950713150135757

https://goo.gl/hBuKDT

، تهران , (اخبار رسمی): اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواستار رسیدگی و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حل معضلات پایتخت از جمله آلودگی هوا ، وضعیت آموزشی و درمانی ، آسیب های اجتماعی و نیز ضرورت تشکیل مدیریت یکپارچه شدند.

آلودگی هوای تهران رسیدگی شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، در نشست مشترک اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس مشکلات و معضلات شهر تهران مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
در این نشست اعضای شورا نقطه نظرات خود در راستای رفع این معضلات را بیان کردند.

 توسعه مترو بخش اعظمی از ترافیک تهران را حل خواهد کرد
رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران گفت : برای حل مشکلات پایتخت باید کار مطالعاتی و اقدامات کارشناسی انجام شود و شورای شهر در حال حاضر دارای مشکلات قانونی است که این مشکلات به دست مجلس حل خواهد شد.

وی افزود: اعضای شورا نسبت به لایحه مدیریت یکپارچه شهری که مراحل بررسی خود در دولت را می‌گذرانند نقد داشته و امیدواریم در مجلس دهم تصمیم‌ بزرگ مدیریت راهبردی کشور را بگیریم و شاهد یک جهش در مدیریت شهری در سطح شهر تهران باشیم.
وی گفت: برای حل مشکل ترافیک راه‌حل‌های خوبی وجود دارد و حل مشکل حمل و نقل ریلی نیازمند همت نمایندگان و مسئولان می‌باشد و باید بار سنگین ترافیک را با توسعه حمل و نقل ریلی کاهش داد. راه حل اصلی این است که بخش اعظم حمل و نقل به زیر زمین منتقل شود اگر مترو توسعه یابد بخش اعظم ترافیک تهران حل خواهد شد.

در کلان شهر ها به ازای هر 200 هزار نفر یک نماینده شورا
غلامرضا انصاری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران گفت: جلسات مستمر و مشترک به صورت ماهیانه امکان برقراری اش باشد.
وی ادامه داد: مصوبه‌ای در مجلس نهم در ارتباط با تعداد اعضای شورا تصویب شد و با توجه به پیگیری لایحه نظام جامع مدیریت یکپارچه شهری که دولت در دست تدوین دارد تقاضا داریم نمایندگان در قالب طرحی در تعداد اعضا و اختیارات شورا تجدیدنظری داشته باشند.
انصاری گفت: پیشنهاد من این است که در کلان شهر ها به ازای هر 200 هزار نفر یک نماینده ببینیم .همچنین در کلان شهر ها شهردار انتخابی باشد و پیشنهاد من این است که در 7 شهر بزرگ به علاوه تهران این امر پیش بینی شود که مغایرتی با لایحه دولت نخواهد داشت .

با حذف مالیات ارزش افزوده از درآمد های شهرداری، تهران به شدت ضرر خواهد کرد

دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: برای حل مشکلات تهران پیشنهاد می‌شود که کمیته‌های چندگانه میان شورا و نمایندگان مجلس شکل گیرد و فعال شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: ارزش افزوده 3 هزار میلیارد در سال است جز درآمد های پایدار شهرداری ها حساب می شود در حالی که دولت می خواهد این درآمد را استانی کند که در اینصورت تهران به شدت ضرر خواهد کرد.
وی ادامه داد: بدهی دولت ها به شهرداری در بحث توسعه مترو و موضوعات حمل و نقلی یکی دیگر از مشکلات امروز شهرداری می‌باشد که در بحث توسعه مترو و بهره برداری از حمل و نقل ریلی اثر بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: مشکل دیگر در پایتخت بحث سهمیه‌بندی در مناطق چندگانه برای پذیرش دانشجو می‌باشد که برای رفع این مشکل باید به سمت محل تولد فرد متقاضی در مراکز آموزش عالی حرکت کرد.

مشکلات آموزشی و درمانی تهران در شهرهای دیگر قابل مشاهده نیست
نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای الامی شهر تهران گفت: متاسفانه نمایندگان استان تهران فکر می‌کنند نمایندگان کل کشور هستند و به حل مشکلات پایتخت توجهی نمی‌کنند اما حساسیت نمایندگان باید نسبت به استان تهران افزایش پیدا کند. در حالی که نمایندگان دیگر شهرستان ها حساسیت ویژه ای به حوزه انتخابی خود دارند.
عضو شورای شهر تهران افزود: در پایتخت 500 مدرسه فرسوده وجود دارد، همچنین بیمارستان‌های فرسوده بسیاری نیز فعالیت می‌کنند از سوی دیگر به 4 هزار تخت بیمارستانی نیز نیازمند هستیم که این مشکلات در هیچ یک از استان‌های کشور با این شدت دیده نمی‌شود. ما در هیچ کدام از استان ها دیگر مانند تهران مشکلات آموزشی و درمانی نداریم . تهران از کهکیلویه و بویر احمد در آموزش محروم تر است .

ساختار بهزیستی با رشد آسیب های اجتماعی تناسب ندارد
رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: فعالیت هایی که در سطح مدیریت شهری انجام می دهیم به نتیجه نخواهد رسید جز اینکه قوانین مجلس که مرتبط با آسیب های اجتماعی تصویب می شود متناسب با پدیده های جدید آسیب های اجتماعی باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: غفلت در حوزه آسیب‌های اجتماعی باعث شده در بسیاری از موارد با خلاء قانونی و یا قوانین مبهم روبه‌رو شویم بنابراین در کمیسیون اجتماعی و قضایی مجلس باید کارگروه اختصاصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود.
وی با انتقاد از عدم جذب نیرو در بهزیستی تصریح کرد: ساختار بهزیستی متناسب با رشد آسیب‌های اجتماعی نیست.

آلودگی هوا معضل جدی شهر تهران
رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از تهدیدهای اصلی پایتخت آلودگی هواست. شما هر روز صبح که وارد خیابان ها می شوید بوی گوگرد را استشمام می کنید و این در حالی است که گوگرد و ذرات کمتر از 2.5 میکرون سرطان زا است و با چشم خودمان می بنیم مردم از بین می روند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 50 هزار زن مبتلا به سرطان سینه در پایتخت زندگی می‌کنند که سالی 10 هزار نفر به این تعداد افزوده می‌شود.
حافظی افزود: علت اصلی آلودگی هوای ما موتور سیکلت ها هستند، یک موتور سیکلت معادل 6 خودرو آلودگی تولید می کند و در حال حاضر 3 میلیون موتور سیکلت در شهر تهران داریم که معدادل 18 میلیون خودرو آلودگی تولید می کنند. این در حالی است که ما همچنان بر تولید و ورود موتور سیکلت های اینچنینی اصرار داریم حال آنکه از سرمایه گذار برای ورود موتور سیکلت های برقی حمایت نشده است.
وی گفت: 10 هزار سرویس توسط خودروهای دیزلی از ساعات پایانی شب صورت می‌گیرد که فعالیت این خودروهای دیزلی نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا دارد.
حافظی تاکید کرد:خودروهای دیزلی منبع اصلی تولید گوگرد هستند. گوگرد استاندارد باییستی زیر 20 پی پی ام باشد ولی در یک مقطعی در 5 سال قبل تا 700 ، 800 پی پی ام داشتیم البته سال گذشته این میزان به زیر 200 پی پی ام رسید ولی در فصل سرما باز شاهد بالا رفتن آن خواهیم بود. از اینرو باید سازنده خودرو دیزلی ملزم به نصب فیلتر دوده کنیم .
وی خاطر نشان ساخت که تهران نیاز به کانال مشترک تاسیاست شهری دارد.

90 درصد احکام ماده 100 رسیدگی نمی شود
رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای پویا بودن جلسات میان اعضای شورا و نمایندگان مجلس باید حداقل 5 اقدام به نتیجه برسد، همچنین از نمایندگان تقاضا می‌شود با تهران‌گردی، از نزدیک با مشکلات پایتخت آشنا شوند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: معابر شهری برای تردد معلولان و جانبازان باید ساماندهی شود.
وی افزود: بافت فرسوده معضل جدی شهر تهران است که نیازمند به کمک مجلس است.
شاکری تصریح کرد: برخی از دوستان از روند ساخت و ساز ها گلایه دارند و این در حالی است که در کمیسیون ماده 100 که باید قلع و قمع کند ساخت و ساز های غیر مجاز را به 90 درصد احکامش رسیدگی نمی شود .

حوزه اجتماعی نیازمند توجه بیشتری از سوی نمایندگان است
رییس ستاد توان افزایی و حمایت از سمن های شهر تهران گفت: شورا و مجلس می توانند همکاری و تعاملی خوبی داشته باشند و این امر را در دستور کار خود قرار دهند.
وی ادامه داد: با توجه به مهاجرت بی رویه ای که به شهر تهران می شود نمایندگان محترم دغدغه هایشان باید خیلی بیش از این باشد. برای آینده بایستی در حوزه اجتماعی که مردم نیاز دارند باید بیشتر توجه شود. ایجاد زمینه های مناسب برای اشتغال و کار آفرینی جوانان که مقدمه ای است برای زندگی سالم نیاز هر شهری است که نمایندگان محترم باید به ان توجه کنند.

معاینه فنی نیازمند توجه بیشتر نمایندگان مجلس
رییس کمیته ایمنی شورا گفت: با توجه به مردودی 35 درصدی خودروها از معاینه فنی در مراجعات مهر ماه می طلبد که حمایت بیشتری از این امر صورت گیرد . این در حالی است که ما در آستانه شرایط وارونگی هوا قرار داریم .
محسن سرخو : صنایع مکلف به تولید موتور سیکلت برقی شوند
رییس کمیته حمل و نقل شورا گفت : تهران 10 گسل دارد که سه گسل خطر زلزله بالای 7 ریشتر را در سابقه شان دارند. این در حالی است که ما بافت های فرسوده ریز دانه ای داریم که از بالای بام ها تشییع جنازه می کنند.
وی ادامه داد: ما در برنامه 5 ساله دوم تکلیف کردیم که معابر بافت هاتی فرسوده باز شود و مردم خود تجمیع کنند .
سرخو افزود: موتور سیکلت ها بنزینی روزانه 900 هزار جابجایی در شهر انجام می دهند و با توجه به حجم آلودگی زیادی که تولید می کنند می بایست شرایطی فراهم شود تا زمینه ورود موتور های برقی ایجاد شود. از نمایندگان می خواهیم شرایطی به وجود آورند که صنایع ما مکلف شوند به جای موتور های بنزینی موتور های برقی تولید کنند.

وقت آن رسیده مدیریت یکپارچه شهری عملیاتی شود
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در جلسات باید نمایندگان استاندارد و شهردار هم حضور یابند، گفت: با تعامل و همکاری میان دستگاه‌ها می‌توان مدیریت یکپارچه شهری را عملیاتی کرد.مدیریت یکپارچه را عمالیاتی کنیم.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در برنامه ششم باید فصلی برای شورا و مدیریت شهری در نظر گرفته شود البته بسیاری از فسادهای مالی شهرداری ناشی از درآمدهای ناپایدار است که مجلس باید برای تامین درآمد پایدار شهری برنامه‌ریزی کند.
وی گفت: قوانین اجازه نمی‌دهد که شورا بر شهرداری نظارت داشته باشد و شورا ابزار نظارت بر شهرداری ها را ندارند.

شورای چهارم کارنامه قابل قبولی داشته است
عضو هیات ریسه شورا نیز در این جلسه تاکید کرد: اقدامات قابل قبولی در پایتخت صورت گرفته و نباید غیر منصفانه با این موضوع برخورد شود. شورای چهارم کارنامه قابل قبولی داشته است. بسیاری از زیر ساخت هایی که در بستر توسعه انجام شده دو تا چند برابر شده حتی مخالفان جمهوری اسلامی هم قائل به این هستند که در تهران کار شده است.
وی افزود: این جلسه باید جلسه ای باشد در راستای منافع مردم و از سیاست زدگی که همه را نابود می کند بپرهیزیم.
پیرهادی گفت : 99 درصد مسائل شهری غیرسیاسی است و باید به این موضوع توجه کرد.

شوراها مهمترین نهاد های تبلور حکمرانی محلی هستند
محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر 71 درصد جامعه شهری شده و درصد زیادی از افراد در 13 کلانشهر بزرگ زندگی می‌کنند، همچنین اینکه سکونتگاه‌های بسیاری در اطراف شهر در حال ساخت است که باعث افزایش جمعیت شده است. این در حالی است که در قانون اساسی جایگاهی برای شوراها برای برون سپاری وظایف حاکمیتی وجود دارد ولی اعتنایی به آن نمی شود.
سالاری ادامه داد: همه کشور های توسعه یافته حکمرانی محلی را در کنار حکمرانی ملی شکل داده اند و ما برای تحقق برنامه های بلند مدت و اسناد توسعه باید این حکمرانی محلی را به وجود آوریم و مهمترین نهادی که می تواند حکمرانی محلی را متبلور کند شوراهای اسلامی هستند.
وی گفت: در برنامه ششم لایحه مدیریت شهری باید تعیین تکلیف شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران جایگاهی حقوقی است که 31 عضو آن از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. وظیقه شورای شهر قانون گذاری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری را بر عهده داشته و یکی از مهمترین وظایف موردی آن انتخاب شهردار برای مدت 4 سال است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه