اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950811174425382

با توجه به نرخ نقش کلیدی ایران در برخی بازارها نظیر حوزه انرژی به ویژه نفت و گاز؛

ایران می تواند مرجع بین المللی، بورس شود

کد: 13950811174425382

https://goo.gl/5FOo7f

، تهران , (اخبار رسمی): نقش کلیدی کشور در برخی بازارها نظیر حوزه انرژی به ویژه نفت و گاز می تواند ایران را به مرجع بین المللی برخی تالارهای بورس تبدیل کند.

ایران می تواند به مرجع بین المللی، بورس تبدیل شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار ، شاپور محمدی رئیس این سازمان گفت: در برخی کالاهای صنعتی و کشاورزی نیز بورس ایران می تواند به مرجعی بین المللی برای قیمت گذاری بعضی تالارها تبدیل شود و رینگ های بین المللی بورس کالا و بورس انرژی برای تحقق این مهم آمادگی دارند.

توقف نمادهای معاملاتی
محمدی با اشاره به توقف برخی نمادهای معاملاتی گفت: اگر معاملات به قدری مبهم باشد که آسیب معامله بیشتر از توقف آن ارزیابی شود، توقف نماد به مصلحت خواهد بود. 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نمی توانیم در باره ابهام های موجود بی تفاوت باشیم، افزود: ابتدا باید ابهاماتی که در بازار درباره برخی سهام وجود دارد، برطرف شود و پس از آن نمادهای معاملاتی باز خواهند شد.

حرکت سپرده ها از بازار پول به بازار سرمایه
محمدی با اشاره به برخی گفته ها درباره حرکت سپرده ها از بازار پول به بازار سرمایه نیز گفت: سرمایه گذاران با استفاده از تحلیل های اقتصادی، تصمیم مناسب خود را اتخاذ می کنند اما باید ظرفیت ها و قابلیت ها موجود باشد.
وی با بیان اینکه استقبال مردم از بازار پول یا سرمایه بستگی به تحلیل های خودشان دارد؛ افزود: وظیفه بورس شفاف سازی و حمایت از حقوق سرمایه گذاران است اما تحلیل، وظیفه سرمایه گذاران است و ما به تشخیص آنان احترام می گذاریم.

تسهیل سرمایه گذاری خارجی در کشور
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از اهداف بورس را تسهیل سرمایه گذاری خارجی در کشور عنوان کرد و افزود: فراهم کردن شیوه نامه ای که بر اساس آن، شعبه های خارجی بانک های ایرانی بتوانند در فرآیند سرمایه گذاری به صورت «پرتفوی» دقیق تر و قوی تر عمل کنند، عملیاتی می شود.
سبد سهام یا پرتفوی (Portefeuille) ترکیبی مناسب از سهام یا سایر دارایی‌ها است که یک سرمایه‌گذار آن را خریداری کرده و هدف از تشکیل این سبد، تقسیم ریسک سرمایه‌گذاری بین چند سهم است تا سود یک سهم بتواند ضرر سهام دیگر را جبران کند. 
محمدی افزود: بانک ها معتقدند، شعب خارجی شان می توانند در FPI نقش خوبی داشته باشند، به هر حال ظرفیت های داخلی و بین المللی در این زمینه وجود دارد و با برخی بانک ها برای عملیاتی کردن موضوع صحبت هایی انجام شده است.
FPI علامت اختصاری Foreign portfolio investment به معنای سرمایه گذاری خارجی در پورتفوی است.
این نوع سرمایه گذاری خارجی که جذابیت بسیاری برای سرمایه گذاران خرد دارد، شامل سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی ساکن یک کشور، در اوراق مبتنی بر دارایی (سهام و حق تقدم سهام ) و اوراق مبتنی بر بدهی (انواع اوراق صکوک و استصناع و مرابحه و...) یک شرکت یا نهاد مستقر در کشور دیگر است که با هدف کسب سود انجام می شود.

ابزار بدهی 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: ابزار بدهی که دولت پیگیر آن است، با توجه به ظرفیت جذب بازار سرمایه عملیاتی خواهد شد.
به گفته این مقام مسوول، قانونگذار در این زمینه به دولت «اجازه» داده و الزامی بر استفاده از همه ظرفیت نداشته است.
محمدی تاکید کرد: بازار بدهی جایگزینی کاملی با بازار سهام ندارد و هر یک مخاطبان خاص خود را دارند و اوراق در اندازه ای منتشر می شود که قابلیت جذب آن در بازار سرمایه وجود داشته باشد.
مقام ارشد حوزه بورس و سهام در کشور یادآور شد: برخی از اوراق ممکن است زمان بندی متفاوتی داشته و در مقاطع مختلف عرضه شوند که این موضوع مطابق برنامه ریزی سازمان بورس خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان بورس و اوراق بهادار

هیئت وزیران در جلسه 14/12/1384 بنا به پیشنهاد شورای عالی بورس و اوراق بهادار و به استناد تبصره ماده (5) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1384- اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار را تصویب نمود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه