اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951014213515757

در جلسه مشترک دولت ،مدیریت شهری و مجلس در راستای بافت فرسوده ،مطرح شد

لزوم تامین اعتبارات دولتی تا تغییر نحوه نوسازی ها

کد: 13951014213515757

https://goo.gl/sKT9n6

، تهران , (اخبار رسمی): در جلسه بررسی مشکلات نوسازی بافت فرسوده که با حضور نمایندگان دولت ، مدیریت شهری و نمایندگان مجلس برگزار شد لزوم تامین اعتبارات دولتی و نیز تغییر نحوه نوسازی بافت ها مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

لزوم تامین اعتبارات دولتی تا تغییر نحوه نوسازی ها

به گزارش اخبار رسمی به نقل از  اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی مشکلات مربوط به تسهیلات نوسازی بافت فرسوده شهر تهران جلسه ای با حضور مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران ، احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ، محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا ، پروانه مافی نماینده مجلس شورا ،حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهر سازی ، عبداله فتح الهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران ،نماینده استانداری و مدیر عامل بانک مسکن برگزارشد .

نبود بودجه لازم در راستای تامین اعتبارات تسهیلات لازم مهمترین محور این جلسه بود.
چمران : امروز تسهیل گری و روان سازی در امور بانکی مهمترین خواسته شهروندان است
مهدی چمران در پایان این جلسه گفت : بافت فرسوده بعد از آلودگی هوا و ترافیک مهمترین معضل شهر تهران است اما با این وجود باید گفت اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته به رغم تدابیر مناسبی که اندیشیده شده است .
رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود : در نوسازی بافت فرسوده ما دو نوع کار داریم نخست انبوه سازی است که مدلی موفق است چرا که در آن صورت قاعده ی شهر سازی و معماری و تامین سرانه های خدماتی بهتر رعایت می شود. نوع دوم تک واحد هایی است که از نوسازی بلوک ها باقی مانده اند که هر دوی این دو مدل را باید جلو ببریم.
چمران گفت : با توجه به روند جلسات گذشته در این زمینه می توان گفت گره اصلی کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی است چرا که امروز تسهیل گری و روان سازی در امور بانکی مهمترین خواسته شهروندان است .
رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد : امروز شهرداری تهران 100 درصد عوارض ساخت را در بافت فرسوده نمی گیرد اما مشاهده می کنیم به دلیل عدم تامین اعتبارات مورد نیاز در بخش دولتی اقدام خاصی در نوسازی بافت های فرسوده صورت نمی گیرد.
وی ادامه داد : شهرداری 9 درصد از سود 18 درصدی تسهیلات بانکی را تعهد کرده و این در حالی است که دولت نیز می بایست 5 درصد را تامین اعتبار کند حال آنکه این 5 درصد تامین اعتبار نشده است.
چمران یاد آور شد :در خصوص این موضوع همه فکر ها و همه راهکار ها اندیشده شده ولی آنجا که باید بودجه تامین شود ما به مشکل بر می خوریم .
دنیا مالی : انبوه سازی راهکار نوسازی بافت فرسوده
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در این جلسه گفت : اگر به دنبال نوسازی این بافت های هستیم باید منابع لازم را هم تامین کنیم غیر از این باشد کاری از پیش نخواهیم برد و این یک ظلم بزرگ در حق مردم است.
احمد دنیا مالی ادامه داد : ما امروزه ظرفیت بزرگی در بخش انبوه سازی داریم چرا نباید از این ظریفت بهره ببریم.
وی افزود : در نوسازی بافت های فرسوده باید هر چه بیشتر از مداخله دستگاه های دولتی بکاهیم و این کار را به انبوه سازان واگذار کنیم که در اینصورت تامین سرانه های خدماتی هم بهتر میسر می شود.
دنیا مالی تصریح کرد : وقتی صحبت از نوسازی بافت های فرسوده می کنیم تنها بحث ما بر موضوعات کالبدی شهر نیست بلکه موضوعات اجتماعی نیز برای مهم است از اینرو می بایست نوسازی در سطح وسیعی و یکپارچه انجام شود تا سرانه های خدماتی از جمله خدمات اجتماعی نیز شکل گیرد.
محمد سالاری :نوسازی بلوک شهری باید در اولویت قرار گیرد
رییس کمیسیون شهر سازی و معمایر نیز در این جلسه گفت : ایجاد ستاد بازآفرینی یکی از اقدامات خوبی بوده در نتیجه تشکیل این نشست ها و همکاری سازمان های دولتی و مدیریت شهری به وجود آمده است.
محمد سالاری ادامه داد : نحوه اقدام ما در بافت فرسوده نحوه نوسازی پارسل به پارسل است و باید بررسی کنیم که این مدل تا چه اندازه بازدهی داشته حال آنکه اگر این نوسازی بلوک به بلوک باشد چگونه خواهد بود .
رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا اظهار داشت : گرچه نوسازی بلوک به بلوک هم دارای اشکالاتی است از جمله این که تعلق خاطر از بین می رود اما باید در نظر داشت که نوسازی واحد به واحد در شرایطی که زلزله یک خطر بالقوه است و نیز همچنین نیاز شهر به تامین سرانه های خدماتی، می توان گفت راه حل بهتری است .
سالاری خاطر نشان ساخت : در حال حاضر نوسازی واحد ها به گونه ی تقاضایی است در شرایطی که با تغییر مدل شاهد نوسازی یک بلوک به صورت همه جانبه خواهیم بود.
وی افزود: امروزه نوسازی یک بلوک شهری از ایجاد یک بزرگراه ضرورت بیشتری دارد لذا می بایست در این زمینه قانون نیز حمایت بیشتری به عمل آورد . به عنوان مثال وقتی یک بزرگراه در حال احداث است اگر معارضین راضی به واگذاری نشوند ماده 9 از شهرداری حمایت می کند در این زمینه در نوسازی بلوک شهری نیز قانون می بایست حمایت بیشتری به عمل آورد.
حامد مظاهری معاون وزیر راه و شهر سازی نیز در این زمینه گفت : نوسازی بافت های فرسوده شاهد همکاری خوب دولت ، مجلس و مدیریت شهری هستیم که اگر در آن موفق شویم مدل خوبی از مدیریت یکپارچه خواهد بود .
وی ادامه داد : امروزه شهر ها به ثبات رسیدند که متعاقب آن مسئله اصلی افزایش کیفیت در شهر ها و حومه شهر هاخواهد بود .
مظاهریان گفت : یکی از اقدامات دولت این بوده که محدودیت سقف وام بافت فرسوده را بردارد تا از این طریق یک مشوق خوب برای کسانی باشد که می خواهند در این بافت اقدام به خرید یا عرضه کنند.
مظاهریان همچنین افزود : در مورد نرخ نیز نرخ وام بافت فرسوده کمترین نرخ را دارد و یک و نیم درصد پایین تر از نرخ 9 درصد بقیه شهر است و ما حتی محدودیت زوجین نداریم در صندوق پس انداز یکم نداریم و در حال حاضر 120 هزار نفر در این بخش سپرده گذاری کردند .
معاون وزیر راه و شهر سازی اظهار داشت :در حوزه بافت فرسوده دولت تصویب کرده بود 300 هزار وام در بافت فرسوده تامین شود که درصد ناچیزی از آن محقق شد اما به طور جدی پیشنهاد شد 100 هزار وام بافت فرسوده با مابه التفاوت 5 درصد محقق شود .
در ادامه جلسه همچنین پروانه مافی نماینده مجلس اظهار داشت که در بودجه 96 هیچ سهمی برای نوسازی بافت فرسوده تهران از سوی دولت در نظر گرفته نشده است که ما پیشنهاد داریم برای بافت فرسوده ردیف جدای از بافت تاریخی تعریف شود .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران جایگاهی حقوقی است که 31 عضو آن از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. وظیقه شورای شهر قانون گذاری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری را بر عهده داشته و یکی از مهمترین وظایف موردی آن انتخاب شهردار برای مدت 4 سال است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه