اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960308250335029

جذاب غیرانگلیسی زبان

همه آنچه باید درباره تحصیل در آلمان بدانیم

کد: 13960308250335029

https://goo.gl/8PG2kZ

، تهران , (اخبار رسمی): اولین مقصد غیرانگلیسی‌زبان دانشجویان بین‌المللی که در مجموع هم بعد از آمریکا و انگلیس، سومین مقصد برتر این دانشجویان محسوب می‌شود؛ درباره آلمان صحبت می‌کنیم. کشوری پیشرفته و توسعه‌یافته که در زمینه آموزش عالی هم با داشتن دانشگاههای معتبر، از کشورهای پیشرو بحساب می‌آید.

دانشگاه آزاد برلین

اقتصاد و صنعت پیشرفته، دانشگاههای معتبر با شهریه‌های کم و امکان اقامت پس از پایان دوره درسی، تحصیل در آلمان را به یکی از گزینه‌های اصلی دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است.

درباره آلمان

 آلمان با اینکه کمتر از یک چهارم ایران مساحت دارد اما با حدود 80 میلیون نفر، جمعیتی به اندازه کشورمان دارد و بعد از روسیه، پرجمعیت‌ترین کشور قاره اروپا محسوب می‌شود. این کشور در مرکز اروپا واقع شده و از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک؛ از شرق با لهستان و جمهوری چک؛ از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند مرز مشترک دارد.

طبق سرشماری انجام شده در سال 2011 حدود 8 درصد از جمعیت 80 میلیون نفری آلمان در این سال را مهاجران تشکیل می‌داده‌اند که این رقم با احتساب کسانی که خود مهاجر نیستند اما در خانواده‌ای مهاجر به دنیا آمده‌اند به 19 درصد می‌رسیده است. در سال 2011 حدود 18 درصد از جامعه مهاجران آلمان، ترک‌تبار و 13 درصد هم لهستانی‌‌الاصل بوده‌اند و پس از آنها، روس‌تبارها، قزاق‌ها و ایتالیایی‌ها قرار داشته‌اند.

 

اقتصاد؛ مرده‌ای که زنده شد

آلمان که پس از جنگ جهانی دوم، با بحران‌هایی مانند کاهش شدید تولیدات غذایی و صنعتی، نابودی یک پنجم ساختمان‌های مسکونی و کمبود نیروی کار مواجه شده بود؛ با اعمال سیاست‌های اقتصادی جدید در اواخر دهه 40 میلادی توانست اقتصاد خود را متحول ساخته و به یک قطب صنعتی و اقتصادی در جهان تبدیل شود؛ تحولی که از آن با عنوان معجزه اقتصادی یاد می‌شود. آنها در این راه، از کارگران مهاجر (عمدتا ترک) بهره بردند.

اقتصاد آلمان حالا و با احتساب اتحادیه اروپا، پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا بر اساس شاخص تولید ناخالص ملی بحساب می‌آید. آلمانی‌ها همچنین توانسته‌اند نرخ بیکاری 9 درصدی کشورشان را در فوریه سال 2007 به 4.2 درصد در ژوئن 2016 برسانند.

 

نژادپرستی؛ بازوبندی بر دستان یک عرب

شاید آنچه خیلی از متقاضیان تحصیل و کار در خارج از کشور را برای انتخاب آلمان دچار تردید می‌کند، نژادپرستی باشد؛ در واقع ذهنیت و تصوری که آنها از آلمان بعنوان کشوری با سابقه نژادپرستی دارند. گرچه مسئله نژادپرستی در جهان، شاید هیچگاه بطور کامل حل نشود اما حضور مهاجران بسیار در آلمان پس از جنگ جهانی دوم و همچنین ترس از تکرار اتفاقات دوران حاکمیت نازیسم، رفته رفته این کشور را به یک کشور چندنژادی و چندفرهنگی تبدیل کرده که فرصت رشد و پیشرفت را برای تمام شهروندانش فراهم می‌کند تا جایی که برای مثال، یک فرد عرب‌تبار می‌تواند بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتبال این کشور را به بازو ببندد و بازیکنان مسلمان زیادی در آن تیم امکان حضور پیدا می‌کنند.

 

سردی آمیخته با گرمی

نکته دیگر در مورد فرهنگ آلمان، خلق و خوی مردم این کشور است. آلمانی‌ها به خونسرد بودن معروفند و این که روابط گرمی با دیگران ندارند. سازگاری با این روحیه بویژه برای کسانی که از کشورهایی مثل ایران، در این کشور حضور دارند می‌تواند سخت‌تر باشد. گرچه در این مورد هم جمعیت زیاد مهاجران حاضر در آلمان (از جمله ایرانیان پرشمار این کشور) می‌تواند شرایط را تعدیل کند.

 

تحصیل در آلمان؛ جذاب غیرانگلیسی زبان

یک کشور پیشرفته با دانشگاههایی معتبر و امکان تحصیل رایگان یا کم‌هزینه، حتما توجه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی را به خود جلب می‌کند. طبق اطلاعات مؤسسه QS آلمان سومین مقصد برتر دانشجویان بین المللی و طبق گزارش سازمان یونسکو در سال 2014، این کشور پنجمین مقصد جذاب این دانشجویان بوده است. تحصیل در آلمان چه ویژگی‌هایی دارد که دانشجویان بین‌المللی را به انتخاب آن ترغیب می‌کند؟

 

دانشگاههای دولتی و خصوصی؛ مزیت در مقابل مزیت

در آلمان، دانشگاهها به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند که هر کدام از این دو دسته مزایایی نسبت به دیگری دارد؛ مزیت اصلی دانشگاههای دولتی آلمان شهریه کم آنهاست (بعضا اصلا شهریه‌ای نمی‌گیرند) و مزیت دانشگاههای خصوصی آلمان هم شرایط آسان آنها برای پذیرش دانشجو است.

در واقع؛ دانشگاههای دولتی آلمان محدودیت‌هایی مثل زبان تدریس (در مقطع کارشناسی، بیشتر دوره‌ها به زبان آلمانی است)، نیاز به مدرک زبان (بسته به زبان تدریس؛ آلمانی یا انگلیسی) و محدودیت سنی دارند و در عوض، شهریه پایینی از دانشجویان می‌گیرند. دانشگاههای خصوصی، شهریه‌های بیشتری (6 تا 13 هزار یورو در سال) از دانشجویان می‌گیرند اما دوره‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی هم ارائه می‌دهند و بدون مدرک زبان و با هر سن و سالی هم می‌توان در این دانشگاهها تحصیل کرد.

 

دانشگاههای معتبر، شهرهای دانشجویی برتر

دانشگاههای آلمان جزو معتبرترین دانشگاههای جهان بحساب می‌آیند. 4 دانشگاه این کشور در بین 100 دانشگاه برتر رنکینگ QS‌ در سال 17-2016 قرار دارند که برترین آنها Technical University of Munich (دانشگاه فنی مونیخ) با رتبه جهانی 60 است.

این دانشگاههای معتبر در کنار برخی معیارهای دیگر مثل؛ مقرون به صرفه بودن تحصیل، تنوع ملیتی دانشجویان و وجود فرصت‌های شغلی برای آنها، دو شهر آلمان را در میان ده شهر برتر دانشجویی دنیا به انتخاب مؤسسه QS جای داده است؛ دو شهر برلین و مونیخ که به ترتیب ششمین و نهمین شهر دانشجویی برتر دنیا در سال 2017 معرفی شده‌اند.

 

امکانات دیگر

امکان اقامت 18 ماهه در آلمان برای پیدا کردن کار بعد از اتمام دوره تحصیلی؛ اجازه کار دانشجویی؛ امکان سفر به دیگر مناطق اتحادیه اروپا با استفاده از ویزای دانشجویی آلمان؛ صدور ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال دانشجویان متأهل؛  و امکان اخذ پذیرش از برخی دانشگاههای خصوصی آلمان با داشتن دیپلم 11 ساله و بدون مدرک زبان؛ در کنار هزینه پایین تحصیل و اعتبار دانشگاههای آلمان، راز و رمز جذابیت آلمان را برای دانشجویان بین‌المللی کاملا مشخص می‌کند. شرایط تحصیل در آلمان چگونه است؟

 

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی در دانشگاههای آلمان، یک دوره 3 تا 5 ساله است. برای گرفتن پذیرش این دوره از دانشگاههای دولتی آلمان، داشتن مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی الزامی است. برخی دانشگاههای خصوصی آلمان به کسانی که دیپلم 11 ساله دارند هم پذیرش می‌دهند.

دوره‌های کارشناسی دانشگاههای دولتی آلمان عموما به زبان آلمانی ارائه می‌شوند و برای گرفتن پذیرش، متقاضیان باید مدرک B1 یا B2 این زبان را ارائه دهند. در این مورد هم دانشگاههای خصوصی آلمان شرایط متفاوتی دارند و دوره های زیادی را به زبان انگلیسی هم ارائه می‌کنند و ضمنا بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی هم می‌توان برای گرفتن پذیرش از برخی دانشگاههای خصوصی آلمان اقدام کرد.

 

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاههای آلمان 1 تا 3 سال است و به زبان آلمانی و در برخی از دانشگاهها؛ انگلیسی ارائه می‌شوند.

دانشجویان ایرانی با داشتن مدرک کارشناسی از دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام نور و علمی-کاربردی و همچنین مدرک زبان آلمانی B1 یا آیلتس 6 به بالا (برای تحصیل به زبان انگلیسی) می‌توانند برای دریافت پذیرش دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی آلمان اقدام کنند.

شرایط دانشگاههای خصوصی هم کم‌وبیش مشابه است اما برخی از آنها بدون مدرک زبان و در صورت موفقیت داوطلب در یک آزمون داخلی زبان هم اقدام به صدور پذیرش می‌نمایند. این دانشگاهها در مقطع کارشناسی ارشد، دوره‌های  زیادی را به زبان انگلیسی هم ارائه می‌کنند.

 

هزینه تحصیل و رندگی در آلمان

شهریه دانشگاههای آلمان بسیار کم (و بعضا صفر) است اما دانشگاههای خصوصی این کشور بسته به مقطع، رشته، زبان تدریس و برخی فاکتورهای دیگر،‌ سالانه بین 6 تا 13 هزار یورو از دانشجویان شهریه می‌گیرند.

هزینه زندگی یک دانشجو در آلمان هم به صورت میانگین 700 تا 900 یورو در ماه است که قسمت عمده آن مربوط به اسکان می‌شود. 200 یورور برای خوابگاه یا 200 تا 650 یورو برای خانه‌های دانشجویی یا شخصی (در شهرهای شمالی آلمان اجاره خانه ارزانتر است)؛ 150 تا 200 یورو برای خورد و خوراک؛ 50 تا 100 یورو برای پوشاک؛ 30 یورو برای حمل‌ونقل؛ 50 تا 70 یورو برای تلویزیون، تلفن و اینترنت؛ و نهایتاً 100 یورو برای تفریح و اوقات فراغت، هزینه‌های مختلف یک دانشجو برای گذران زندگی در آلمان را تشکیل می‌دهند.

 

اقتصاد و صنعت پیشرفته، دانشگاههای معتبر با شهریه‌های کم و امکان اقامت پس از پایان دوره درسی، تحصیل در آلمان را به یکی از گزینه‌های اصلی دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. شما هم اگر به طور جدی به تحصیل در آلمان فکر می‌کنید می‌توانید خودتان بطور مستقیم یا با مراجعه به مؤسساتی مثل امیدار که بصورت مجاز در زمینه اعزام دانشجو به آلمان فعالیت می‌کنند، شرایط خود را ارزیابی و در صورت امکان، برای دریافت پذیرش و ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه مشاوران تحصیلی امیدار

ما در گروه مشاوران امیدار، با ایجاد یک شبکه از فارغ‌التحصیلان کشورهای مختلف، قصد داریم با تکیه بر تجربه‌های واقعی کار و تحصیل خود در محیط بین‌المللی، یک بستر مناسب برای تصمیم‌گیری منطقی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور بر مبنای شرایط فردیشان ایجاد کنیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی