اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13990529450376066

دستورالعمل‌های برگزاری مراسم ماه محرم و صفر مشخص شدند

کد: 13990529450376066

https://bit.ly/3aHVXlR

، تهران , (اخبار رسمی): دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعمل‌های برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را اعلام کرد.

دستورالعمل‌های برگزاری مراسم ماه محرم و صفر مشخص شدند
دستورالعمل‌های برگزاری مراسم ماه محرم و صفر مشخص شدند

در دستورالمعل دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ابلاغی آمده است: 

مسئولیت اجرای دستورالعمل مراسم عزاداری ماه محرم و صفر با سازمان تبلیغات اسلامی است که با تشکیل کارگروه برگزاری مراسم عزاداری و مشارکت نمایندگان هیئت‌ها، مداحان، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان بسیج، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط اجرا می‌شود.

مراسم عزاداری ماه محرم صرفاً باید در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار شود. زمان برگزاری مراسم حداکثر باید دو ساعت باشد، جابه‌جایی هیئت‌ها، دسته‌روی و استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است؛ اما برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم و بدون جا به جایی مجاز است.

استفاده مداوم از ماسک برای همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری است بوده فاصله گذاری حداقل دو متری در همه مراحل این مراسم باید رعایت شود، همچنین باید پیش بینی‌های لازم برای برگزاری مراسم جایگزین به صورت غیر حضوری در جاهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم حضوری نیست باید انجام شود.

در ادامه این دستورالعمل آمده است که برگزاری برخی مراسم‌های خاص مانند یوم العباس زنجان، نخل گردانی یزد، تشت گذاری اردبیل، شیرخواران، قالی‌شوران اصفهان و … به دلیل تجمع، تراکم و جا به جایی و ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است؛ این مراسم فقط باید در اماکن و فضاهای دارای مجوز سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود.

نماز جماعت در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت و رعایت فاصله گذاری حداقل دو متری از هر طرف و استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی باید برگزار شود.

هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است خواهد بود و نذورات صرفاً باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود؛ همچنین برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی؛ توزیع نذورات و چای در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است.

مسئولیت نظارت بر اجرای این پروتکل با سازمان تبلیغات اسلامی بوده و در صورت تخلف در مرحله اول به هیئت‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و مداحان تذکر کتبی داده می‌شود. در صورت تکرار تخلف ممنوعیت و قطع ارائه خدمات عمومی، یارانه‌ای و پشتیبانی اعمال خواهد شد و در مرحله سوم مجوز به مدت ۶ ماه لغو و متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

همچنین در این دستورالعمل، وظایف دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات، مدیریت حوزه‌های علمیه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، دادستانی کل کشور، سازمان بسیج، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور (کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی)، ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و رسانه‌ها تشریح شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز رویدادهای اخبار رسمی

مرکز رویدادهای اخبار رسمی یکی از دپارتمان های اخبار رسمی است که با هدف انتشار اخبار و وقایع مرتبط با همایش ها، جشنواره ها و رویدادهای مختلف در حوزه های متنوع (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی )در دنیا و ایران ایجاد شده است. در این مرکز تلاش دائمی می شود تا مخاطبان نخستین نیوزوایر ایران(اخبار رسمی) از تحولات و رویدادهای مهم صنایع و حوزه های خدماتی مختلف با خبر باشند .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه