اطلاعات تماس
  • 021913*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140002015098515990

اتوکد شناسی در 5 دقیقه

کد: 140002015098515990

https://bit.ly/3sJYSBX

، (اخبار رسمی): بدون شک همه آنهایی که روزی به عرصه طراحی و ترسیم (نقشه ها) پا می‌گذارند، خیلی زود با این سوال مواجه خواهند شد که اتوکد چیست؟ در این مقاله از صفر تا صد نرم افزار اتوکد را برای شما توضیح خواهیم داد و در انتها به پاسخ این سوال خواهید رسید.

اتوکد شناسی در 5 دقیقه
نرم افزار طراحی اتوکد (autocad)

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نرم افزار اتوکد (autocad) در اغلب شاخه های مهندسی از جمله عمران، مکانیک، معماری، الکترونیک، نقشه کشی، الگو سازی هوشمند، طراحی صنعتی، غیره کاربرد های وسیعی دارد

قبل از شروع بررسی نرم افزار اتوکد ، کمی تاریخچه این نرم افزار محبوب را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

1- تاریخچه ای از اتوکد

تا قبل از ارائه اولیه و معرفی جهانی آن در سال 1982، معماران، طراحان رایانه ای و مهندسین نقشه کشی با پروسه طاقت فرسایی برای کار خود روبرو بودند و تمام مراحل کار و طراحی آنها به صورت فیزیکی و دستی انجام می‌گرفت. اما ناگهان در مقابل پدیده‌‌ای نرم افزاری به نام اتوکد روبرو شدند که افق‌ های تازه ای را به روی آنها گشود و تا حد بسیاری زیادی از سختی ‌های کار آنها کاسته شد.

در اینجا بود که اتوکد ، به یکی از پرطرفدار ترین برنامه های کاربردی طراحی و نقشه کشی در سرتا سر جهان تبدیل گشت و امروزه میلیون ها کاربر را به خود اختصاص داده است.

قبل از معرفی اتوکد، بیشتر برنامه های CAD تجاری روی رایانه های اصلی یا مینی کامپیوتر اجرا می شدند و هر اپراتور CAD در یک پایانه گرافیکی جداگانه کار می کرد.

مخترع اتوکد یعنی مایک ریدل طراحی این نرم افزار را در سال 1970 با دارای پردازنده 64 بیتی و با حافظه‌ی در دسترس 64K شروع کرد و حاصل این اقدامات یک مفسر در محیط دو بعدی بود و از آن به عنوان اولین نسخه از نرم افزار اتوکد یاد می شود.

طراحی نسخه دوم و تعاملی تر اتوکد ، از سال 1977 شروع شد و در طی دو سال به اتمام رسید و این نرم افزار interact نام گرفت و در آخر این سرنوشت بود که ریدل و جان واکر موسس آینده شرکت Autodesk را به هم رساند!

2- واگذاری اتوکد

ریدل قصد فروش نرم افزار خود را داشت و در عین حال با بازار فروش نیز آشنایی زیادی نداشت و در همین حال با جان واکر آشنا و با وی قراردادی منعقد کرد.

ریدل به خوبی ارزش نرم افزاری که طراحی کرده بود را می دانست و در مذاکرات نیز اصرار بالایی بر دریافت حق درصد دائمی از سود فروش این نرم افزار را داشت و در آخر ریدل این نرم افزار را به قیمت 1دلار! ( حداقل مبلغ برای رسمی شدن قرار داد در آمریکا) به علاوه حق 10 درصدی از فروش محصول واگذار کرد.

در این جا بزرگ ترین شرکت نرم افزار های طراحی یعنی Auto desk متولد شد!

البته تولید نرم افزار های این شرکت به اتوکد محدود نشد،رویت یکی دیگر نرم افزارهای این شرکت است که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم.

3- حالا اصلا اتوکد چیست؟

اتوکد به نوعی مادری برای تمام نرم افزار های رشته های مهندسی هست اما در مورد سازه، زمانی که بحث معماری و مهندسی به میان می‌آید جایی برای خطا و اشتباه وجود ندارد و کوچکترین اشتباه می‌تواند عواقب فاجعه باری را به همراه داشته باشد.

در نرم افزار اتوکد، کاربران در محیط دو بعدی و سه بعدی قرار گرفته و در جهت ترسیم، اصلاح و بهینه‌سازی الگوها از آن استفاده می‌کنند.

نرم افزار اتوکد در عمران و معماری کاربردهای زیادی دارد و با استفاده از آن می توان پروژه های سریع تر ،هوشمندانه تر و دقیق تری را طراحی نموده و به اجرا در آورد.

اگر بخواهیم ترسیماتی دقیق، فنی و مهندسی داشته باشیم نرم افزار AutoCAD در صدر لیست پیشنهادات قرار میگیرد.

4- آیا استفاده از اتوکد رایگان است؟

شاید اولین سوالی که در مورد نرم افزار اتوکد برابتان مطرح شود این است  که آیا این نرم افزار برای کامپیوترهای خانگی به صورت رایگان است؟

جواب شما خیر است. کاربرانی که به این برنامه علاقه دارند و دوست دارند آن را رایگان دانلود کنند، یک دوره 30 روزه آزمایشی رایگان برای آن وجود دارد.

در عصر تکنولوژی و دنیایی که کامپیوتر حرف اول را می زند و تمام امور روزمره و تخصصی زندگی افراد در سرتاسر جهان، تحت تاثیر آن است، بدیهی است استفاده از نرم افزارهایی مانند اتوکد در تمام امور شخصی و کاری افراد و داشتن یک فضای حرفه‌ای در کار برای تمام صاحبین مشاغل و کسب وکار امری ضروری بوده و گریز از آن اجتناب ناپذیر است.

لازم به ذکر است به علت طیف گسترده و بسیار وسیعی که قابلیت‌های این نرم افزار در میان مشاغل و حوزه‌های صنعت دارد، بدیهی است که یکی از معیارهای استخدام برای هر کارفرمایی، تسلط کامل هر فرد جویای کار بر این نرم افزار است.

5- کاربرد های اتوکد چیست؟

برای درک بهتر و بیشتر شما از سوال ابتدای مقاله، لازم است در ادامه با کاربردهای این نرم افزار بیشتر آشنا شویم.

نرم افزار اتوکد در رایانه‌های خانگی، دارای مجموعه‌ای از ابزارهای تخصصی می‌باشد که برای تهیه و ویرایش در معماری، مهندسی مکانیک ، طراحی الکتریکی و نمونه سازی اولیه وجود دارد.

این نرم افزار در اغلب شاخه های مهندسی از جمله عمران، مکانیک، معماری، الکترونیک، نقشه کشی، الگو سازی هوشمند، طراحی صنعتی، غیره کاربرد های وسیعی دارد؛ به نحوی که به دلیل داشتن قابلیت‌های بسیار بالایی که برای مهندسین و طراحان در رشته‌های ذکر شده دارد، به سرعت و به طرز باورنکردنی، این روزها به عنوان یکی از برترین و پرکاربردترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی و الگو سازی از آن یاد می شود.

حال برخی از کاربرد های نرم افزار اتوکد را در رشته های مختلف بررسی می کنیم.

1 – معماران قادر به ایجاد نقشه های طبقه، بخش ها، دیوارها، پنجره ها، درها و سایر نقشه های طراحی ساختمان هستند.

2 – مهندسان برق می توانند نمودارهای شماتیک، طرح بندی پنل ها را طراحی کرده و از استانداردهای پروژه استفاده کنند.

3 – مهندسین عمران قادر هستند با استفاده از نقشه‌های سه بعدی، به فناوری های پیشرفته GIS دست پیدا کنند. همچنین آنها می‌توانند برای مدیریت وضعیت جغرافیایی و جمع آوری داده های مکانی از ابزارهای مخاص آن استفاده کنند.

همچنین از این نرم افزار می توانید در ترسیم نما و پلان که از اولین مهارت هایی است که در دوران دانشجویی می آموزید استفاده کنید ؛ البته هنوز هم در برخی دانشگاه ها همچنان به روش سنتی و رو کاغذهای پوستی انجام می شود که با توجه به حساسیتی که در این بحث در مورد اندازه گیری ها وجود دارد کار بسیار وقت گیری به حساب می آید.

لازم به توضیح نیست که نرم افزار اتوکد با اندازه گیری های دقیق و سرعت بالای خود زمان انجام و کشیدن این نماها را تا چه اندازه کاهش می دهد.

6- از کجا شروع کنم؟

همان طور که گفتیم  ترسیم پلان و برش ها اولین مرحله برای یادگیری است که لازمه ی آن عبارتند از :

1 – آشنایی با نحوه کارکرد اتوکد

2 – آشنایی با استاندارد ها و نحوه کشیدن  قسمت های مختلف ساختمانی

فراموش نکنید اتوکد هر مقدار هم که اتوکد نرم افزار پیشرفته ای باشد باز هم نیازمند به مهندسی است که ضوابط و استانداردهای نقشه کشی را بلد بوده و آن را با کمک این نرم افزار در سریع ترین زمان ممکن پیاده سازی کند.

البته در انتخاب دوره آموزشی اتوکد نیز بایستی کمال دقت را داشته باشید و در این راستا سعی کنید بهترین دوره اتوکد را انتخاب کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021913*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش