اطلاعات تماس
  • 021913*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139911204908115990

پایان جدال عمران و معماری

کد: 139911204908115990

https://bit.ly/3qjUA3I

، (اخبار رسمی): مهندسین معماری روح ساختمان و مهندسین عمران کالبد آن را خلق می کنند همچنین می توان گفت حوزه کاری مهندسی عمران و معماری، در بسیاری از موارد با یکدیگر هم پوشانی دارند و می‌توان کلید موفقیت در طراحی و اجرا یک سازه موفق همکاری این دو رشته با هم دانست.

پایان جدال عمران و معماری
پایانی بر جدال همیشگی عمران یا معماری

جدال بین مهندسین عمران و معماری مدت ها نقل تمامی مجالس ساختمانی بوده و هست؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در یک مقاله این بحث قدیمی را خاتمه دهیم. برای شروع از یک سوال شروع کنیم .آیا یکی از این دو رشته نسبت به دیگری برتری دارد؟ پاسخ این سوال قطعاً خیر می باشد هر دو این رشته ها شباهت هایی با هم دارند برای مثال رشته عمران و رشته معماری هر دو با صنعت ساختمان در ارتباط اند ولی تفاوت هایی نیز دارند که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

رشته عمران بیشتر به جنبه‌های محاسباتی و مقاومتی می‌پردازد، نیرو های وارده بر اعضای مختلف ساختمان، را مورد بررسی قرار می دهد سرش را با اعداد و ارقام فهرست بها گرم می کند.

اما در رشته معماری، بیش تر به جنبه های زیبایی شناختی فضا می پردازد و توجه اصلی را بر ایجاد یک محیط با بهترین هندسه ممکن می گذارد .

مهندسین معمار و مهندسین عمران، دغدغه های متفاوتی دارند. دغدغه اصلی یک مهندس معمار، نوآوری و جذابیت بصری و دغدغه یک مهندس عمران، ایمنی و مقاومت ساختمان است.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که حوزه های کاری مهندسی عمران و معماری، در بسیاری از موارد با یکدیگر هم پوشانی دارند و می توان کلید موفقیت در طراحی و اجرا یک سازه موفق همکاری این دو رشته با هم دانست.

حوزه تصمیم گیری

در زمینه ساخت، تصمیمات مختلفی اخذ می شود که گرفتن برخی از آن ها به عهده مهندسان معمار و برخی دیگر بر عهده مهندس عمران می باشد؛ در ادامه برخی از حوزه های تصمیم گیری را مورد بررسی قرار می دهیم .

تصمیماتی که اخذ آن ها بر عهده مهندس معمار است:

  • طراحی نما دکوراسیون داخلی پلان طبقات

تصمیماتی که اخذ آن ها بر عهده مهندس عمران است:

  • سازه و اسکلت ساختمان فونداسیون ستون ها تیرها بادبندها

به طور خلاصه رشته معماری به طراحی و زیبایی های بصری، دکوراسیون داخلی و فضاسازی های ساختمان توجه دارد و رشته عمران نیز بیش تر با ایمنی، محاسبات سازه ای و مقاومت ساختمان سر و کار دارد یا به عبارت ساده تر مهندسین معماری رویاپردازی میکنند و مهندسین عمران به این رویا پردازی رنگ واقعیت می بخشند.

اول معمارها بودند یا عمرانی ها؟

داشتن سرپناه همیشه از اولین و مهم ترین نیاز های بشر بوده و هست. اولین تمدن های بشری نیز با تصمیم انسان به پایان دادن کوچ نشینی و پیدا کردن مهارت ساخت سکونت گاه ها شکل گرفت. فرض کنید شما اولین انسانی هستید که قرار است خانه ای دائمی برای خود بسازید؛ این کار را چگونه انجام می دهید؟ بله، اول با استفاده از قدرت فوق العاده بشری خود یعنی تخیل که سر منشا پیدایش هنر و این ذوق هنری بی پایان انسان است.

خانه ای را مجسم می کنید و سپس با استفاده از دیگر قدرت فوق العاده بشریتان یعنی منطق و عقل شروع به ساخت پناهگاه خود می کنید.

حتی شما که به عنوان اولین فرد در تاریخ بشریت که موفق به ساخت یک سکونت گاه دائمی می شود نیز نمی توانید پروسه ساخت خانه خود را بدون حضور همزمان طراحی (کاری که معماران انجام میدهند) و محاسبه و اجرا (کاری که مهندسان عمران انجام می دهند) و به عبارتی نبود هر یک مهندسی های عمران یا معماری تصور کنید.

باید گفت دنیایی بدون مهندسین عمران دنیایی است که در آن انسان هرگز تصمیم به سکونت دائمی نگرفت و دنیای بدون معماران دنیایی است پر از سازه های بی رنگ و بی روح ،حتی بی رنگ و روح تر ازسازه هایی که الان در شهرهایمان می سازیم.

البته که با ساخته شدن یک سازه هنری و قابل تمجید دیگر کسی سراغ مهندسین عمران را نمیگرد و این مهندسین معماری هستند که قهرمان های واقعی شناخته می شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021913*****
[نمایش اطلاعات]