اطلاعات تماس
  • 041333*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140002185119516287

سامانه جامع قانون

کد: 140002185119516287

https://bit.ly/3f2NLzk

، (اخبار رسمی): سامانه جامع قانون کار به شانی اینترنتی http://ghanoonekar.com/ در راستای ارائه خدمات قانون کار به کارفرمایان و کارکنان بنا نها شده است.

سامانه جانع قانون کار
سامانه جامع قانون کار http://ghanoonekar.com/

سامانه جامع قانون کار در نظر دارد در این مقاله شما را با مباحثی از قانون کار آشنا نماید.

ماده 1 : کلیه کارفرمایان ، کارگران ، کارگاه ها ، موسسات تولیدی ، صنعتی ، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می باشند .

ماده 2 : کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند .

ماده 3 : کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند . در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است .

ماده 4 : کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند . از قبیل موسسات صنعتی ، کشاورزی ، معدنی ، ساختمانی ، ترابری ، مسافربری ، خدماتی ، تجاری ، تولیدی ، اماکن عمومی و امثال آنها .

ماده 5 : کلیه کارگران ، کارفرمایان ، نمایندگان آنان و کارآموزان و نیز کارگاه ها مشمول مقررات این قانون می باشند .

ماده 6 : بر اساس بند چهار اصل چهل و سوم و بند شش اصل دوم و اصل نوزدهم ، بیستم و بیست و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، اجبار افراد به کار معین و بهره کشی از دیگری ممنوع و مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ ، نژاد ، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود و همه افراد اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و هر کس حق دارد شغلی را که به آن مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند .

 تفسیرها

* تفسیر * مطابق با ماده دو قانون کار کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند .

* تفسیر * بر اساس ماده ۳ قانون کار در جمهوری اسلامی ایران، کارفرما را می توان اینگونه تعریف کرد که کارفرما یک شخص حقیقی و یا حقوقی می باشد که کارمند به خواسته او در مقابل پولی که به عنوان مزد دریافت می کند کار می کند. در کل می توان اینگونه گفت که کلیه مدیران و مسئولان و یا تمامی افراد چه حقیقی و چه حقوقی که این امور را بر عهده دارند و یک سری افراد را برای رسیدن به اهداف خود استخدام می کنند و در مقابل کاری که آنها انجام می دهند، حقوق پرداخت می‌کنند اصطلاحا به آنها کارفرما گفته می شود. همانطور که بیان کردیم کارفرما هم میتواند حقیقی باشد و هم می‌تواند حقوقی. حال این موضوع را مطرح میکنیم که کارفرمایان حقوقی چه کسانی هستند؟ آنها مجموعه ای هستند همانند شرکت‌هایی که ثبت شده‌اند، موسسات و یا تعاونی ها که باید دارای اساسنامه و یا صورتجلسه باشند.

* تفسیر * بین کارفرما و کارمند یا کارگر یکسری روابط خاصی وجود دارد که قانون آنها را مشخص کرده است کارفرما در مقابل این افراد، دارای وظایفی می باشد.

* تفسیر * از آنجا که مدیریت کارگاه بر اساس قانون کار در اختیار کارفرما قرار گرفته است و کارفرما به شخصه و یا با واسطه دیگری عهده دار مدیریت کارگاه می باشد ، سازماندهی ، برنامه ریزی ، هماهنگی و اداره کارگاه از سوی کارفرما اعمال خواهد شد . با این حال ، علیرغم مالکیت و مدیریت کارگاه توسط کارفرما ، وی موظف است تا برخی از مسائل قانون کار را در محدوده کارگاه مشمول قانون کار مورد رعایت قرار بدهد که در غیر این صورت ، ممکن است با ضمانت اجراهای قانون کار مواجه گردد . به عنوان نمونه می توان به حفاظت فنی در کارگاه اشاره نمود . علاوه بر این ، تبعیت کارگاه از قانون کار واجد آثار حقوقی مهمی نیز هست که از جمله آنها می توان به امنیت شغلی کارگران اشاره نمود که در ضمن ماده 12 این قانون مقرر شده است . بر اساس ماده مذکور : هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه ، از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل ، تغییر نوع تولید ، ادغام در موسسه دیگر ، ملی شدن کارگاه ، فوت مالک و امثال اینها ، در رابطه قراردادی کارگرانی که قرارداد کار آنها قطعیت یافته است موثر نمی باشد و کارفرمای جدید ، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود .

جهت مشاده ادامه مطلب به لینگ زیر مراجعه کنید.

منبع

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 041333*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام