اطلاعات تماس
  • 041333*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140003025145516287

سامانه قانون کار

آشنایی با انواع قرادا و اضافه کاری

کد: 140003025145516287

https://bit.ly/3bOQ9sw

، (اخبار رسمی): مطمئنا در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است که مهمترین اثر این آشنایی و آگاهی را می توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست...

سامانه قانون کار
سامانه قانون کار

سامانه قانون کار در این مقاله شما را با انواع قرادا و اضافه کاری آشنا می نماید. مطمئنا در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است که مهمترین اثر این آشنایی و آگاهی را می توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست؛ بنابراین، امروز تلاش داریم تا موضوع «شیوه تنطیم قرار داد» را بررسی کنیم.

به طور کلی، قراردادنویسی امری تخصصی است و بهتر است قبل از نوشتن قرارداد‌ها، با انواع آن آَنایی لازم را داشته باشید.

سامانه الکترونیکی ملی کار در اقدامی سامانه جامع قانون کار را راه اندازی کرده است تا کلیه اطلاعات لازم در زمنیه قانون کار، شرایط بستن قرارداد توسط کارفرما و کارجو و... را به طور شفاف در اختیار هم وطنان قرار دهد.

یکی از موضوعات مهم برای هر کارجو و کارفرما بستن قرار داد می باشد، بله قرادادها در انواع مختلف و بسته به نوع همکاری تنظیم می شود و پیشنهاد می شود قبل از بستن قرار داد کلیه شرایط و ضوابط قید شده در آن را به طور کامل مطالعه نمایید.

در این مقاله به طور مختصر به نوشتن قرارداد می پردازیم و در مقالات بعدی انواع آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 
بخش نخست این اصول، شامل موارد شکلی و نکات کاربردی است که باید در کل قرارداد رعایت شود و دربرگیرنده ظاهر قرارداد، فونت، اندازه متون، ادبیات حقوقی و مواردی از این قبیل است.

بخش دوم، آیین نگارش را شامل می‌شود که به طور تخصصی وارد ماهیت آن شده و شاکله اصلی قرارداد از آن نشات می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به موضوع و مبلغ قرارداد، تعهدات طرفین، خاتمه قرارداد و حل اختلافات اشاره کرد.
 
 اصول شکلی قراردادنویسی

متن و عبارات قرارداد: عبارات قرارداد باید صریح و واضح باشند، به گونه ای که امکان چندین برداشت مختلف از یک عبارت منتفی باشد. همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که زیبایی و اختصار کلام نباید موجب مبهم شدن متن شود. قالب‌دهی مناسب به قرارداد: بدین معنی که قرارداد از قسمت‌های مشخصی تشکیل شده باشد و مطالب مرتبط با هم تحت یک عنوان خاص در قرارداد، جای گیرند.

امضای قرارداد: از آنجایی که همه قرارداد‌ها تک‌صفحه‌ای نیستند و عدم امضای همه صفحات قرار داد ممکن است اختلافاتی در خصوص اجرای قرارداد پدید آورد، پیشنهاد می‌شود که همه صفحات قرارداد توسط طرفین امضا شود و صرفا به مهر اکتفا نشود.

اضافه کاری چیست؟

در ابتدا بهتر است جهت آشنایی شما خوانندگان محترم یک تعریف کلی از اضافه کاری داشته باشیم.

ممکن است در نگاه اول  بگویید که اضافه کاری دارای مفهوم مشخص و ساده ای است و سوال “اضافه کاری چیست” تخصصی نیست؛ اما باید یاد آوری کنیم که اضافه کاری در قانون کار دارای قوانین مشخصی بوده و برای محاسبه حقوق اضافه کاری شرایطی وجود دارد.

در تعریف تخصصی، میزان کار محول شده از سوی کارفرما به کارمند در خارج از ساعت کار قانونی به عنوان اضافه کار محاسبه می شود.
به طور ساده تر اضافه کاری را اینطور می توان بیان کرد که اگر کارکرد یک فرد در طول روز یا ماه بیشتر از کارکرد موظفی باشد، مشمول دریافت حقوق اضافه کاری می شود و کارفرما موظف به پرداخت آن می باشد.

در قانون کار آمده است که کارگر موظف می باشد به مدت 8 ساعت در هر شبانه روز و 44 ساعت در هر هفته به کار های محول شده توسط کارفرما بپردازد. حال اگر میزان ساعات کار کارمند یا کارگر بیشتر از ساعات قانونی اعلام شده توسط وزارت کار باشد، مشمول دریافت اضافه کاری می شود.

ساعات کار قانونی برای مشاغل سخت و زیان آور 6 ساعت در شبانه روز و 36 ساعت در هر هفته می باشد.

با توجه به ماده 59 قانون کار درصورتی که خود کارگر موافق باشد اضافه کاری انجام دهد ، کارفرما می تواند ارجاع کار اضافی را به کارگر بدهد و همچنین بابت میزان اضافه کاری کارمند، باید 40% بیشتر از مزد هر ساعت کار عادی به کارمند پرداخت شود.

لازم به ذکر می باشد که ارجاع اضافه کار به کارگرانی که مشغول به انجام کار های شبانه هستند، کارگرانی که به کارهای خطرناک و سخت و زیان آور مشغول هستند و کارگران نوجوانی که بین 15 تا 18 سال سن دارند ممنوع می باشد. اگر در حین اضافه کاری این سه گروه از کارگران حادثه و یا اتفاقی برای کارگر به وجود بیاید، کارفرما باید مطابق قانون تمام خسارات به وجود آمده را پرداخت نماید.

لازم به ذکر می باشد که ارجاع اضافه کار به کارگرانی
که مشغول به انجام کار های شبانه هستند، کارگرانی که به کارهای خطرناک
و سخت و زیان آور مشغول هستند
و کارگران نوجوانی که بین
15 تا 18 سال
سن دارند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 041333*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام