اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140004145312616349

ابر کامپیوتر هواوی رکورد جهانی را شکست

کد: 140004145312616349

https://bit.ly/3xpDNjq

، (اخبار رسمی): اخیراً در جریان کنفرانس International Supercomputing Conference (ISC21) جدیدترین رده‌بندی سریع‌ترین ابرکامپیوترهای دنیا موسوم به IO500 اعلام شد. در این فهرست، ابرکامپیوتر هواوی با مدل Peng Cheng Cloud Brain II در رتبه اول قرار دارد و موفق به شکستن چند رکورد جهانی و کسب دو جایزه شده است.

ابر کامپیوتر هواوی رکورد جهانی را شکست
ابر کامپیوتر هواوی رکورد جهانی را شکست

ابرکامپیوتر Peng Cheng Cloud Brain II که در همکاری با هوآوی توسعه یافته است و قدرت پردازشی خود را از پردازنده‌های Huawei Kunpeng و Ascend می‌گیرد، در زمینه سرعت ورودی-خروجی (IO) نزدیک به 20 برابر سریع‌تر از ابر کامپیوتر دوم این لیست ظاهر شده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

این ابر کامپیوتر هوآوی برای پژوهش در حوزه هوش مصنوعی و مواردی همچون بینایی کامپیوتر، اتومبیل‌های خودران، حمل و نقل هوشمند و محاسبات هوشمند سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابر کامپیوتر Peng Cheng Cloud Brain بر پایه کلاسترهای Huawei Atlas 900 AI ساخته شده است که قدرت محاسباتی آن به 1000 پتافلاپ می‌رسد. این ابرکامپیوتر با داشتن صدها پردازنده Ascend 910 AI، موفق به آموزش مدل تشخیص تصویر ResNet (به عنوان یک معیار برای سنجش سرعت پردازش) ظرف تنها 59.8 ثانیه شده که 10 ثانیه سریع‌تر از رکورد جهانی پیشین است.

قدرت محاسباتی بالای Atlas 900 به ویژه در هوش مصنوعی، درهای جدیدی را در حوزه پژوهش گشوده است و در خدمت نوآوری‌های آینده خواهد بود. همچنین Huawei Atlas 900 در سال 2020 موفق شده بود با نوآوری‌ها و طراحی بی نظیر خود، جایزه Red Dot Award 2020 را از آن خود کند.

تاکنون از ابرکامپیوتر Peng Cheng Cloud Brain II در پژوهش‌های علوم پایه چون تغییرات اقلیمی، تحقیق و توسعه در حوزه پزشکی، تحلیل ژنتیکی و مدیریت شهرهای دیجیتال استفاده شده است. این ابر کامپیوتر افزون بر قدرت پردازشی بالا در محاسبات هوش مصنوعی، دارای رابط‌های شبکه پرسرعت و متنوع است که با کاهش 10 تا 70 درصدی تأخیر، سرعت آموزش به مدل‌های هوش مصنوعی را به طرز چشمگیری بالا می‌برد.

همچنین این ابر کامپیوتر دارای فناوری نوآورانه iLossless است که از دست دادن اطلاعات (Packet Loss) را به صفر و تأخیر را به میکروثانیه رسانده است. ویژگی جالب دیگر این ابر کامپیوتر، سیستم دفع گرمای منحصر به فرد آن است؛ Atlas 900 از یک محفظه خنک‌سازی بسته استفاده می‌کند که مانع از انتقال گرما به محیط می‌شود. در این خنک‌کننده، گرما از طریق مایع خنک‌سازی به بیرون از آن منتقل می‌شود.

انتظار می‌رود با گسترش استفاده از ابرکامپیوترهای هواوی، این دستگاه‌ها بتوانند در آینده نزدیک سرعت انجام پردازش‌های پیچیده را بسیار کوتاه‌تر کرده و در زمینه فناوری‌های نوین پیشرفت‌های بزرگی را حاصل کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]