اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140004265330016349

با قابلیت‌های امنیتی سیستم عامل HarmonyOS هواوی آشنا شوید

کد: 140004265330016349

https://bit.ly/2UUNM1D

، (اخبار رسمی): سیستم عامل اندروید با تمام مزایایی که دارد،ازامنیت مطلوبی برخوردار نیست که ریشه در معماری این سیستم عامل دارد. اما هواوی از همان نقطه صفر توسعه‌ی HarmonyOS توجه ویژه‌ای به امنیت و محافظت ازحریم خصوصی کاربران داشته است.در این نوشتار به شماخواهیم گفت که HarmonyOS نسبت به اندروید چه مزایای امنیتی دارد.

با قابلیت‌های امنیتی سیستم عامل HarmonyOS هواوی آشنا شوید
با قابلیت‌های امنیتی سیستم عامل HarmonyOS هواوی آشنا شوید

افراد مجاز؛ اطلاعات مجاز؛ دستگاه‌های مجاز

هواوی در طراحی سیستم عامل هارمونی از یک سیستم امنیتی همه‌جانبه استفاده کرده است که تضمین می‌کند فقط افراد مجاز، آن هم تنها به اطلاعات متعلق به خود دست پیدا کنند و افراد غیرمجاز به داده‌های شخصی کاربران دسترسی پیدا نخواهند کرد. اما این امر چگونه تحقق پیدا می‌کند؟

هنگامی که کاربران با HarmonyOS دستگاه‌های مختلفی همچون گوشی موبایل، تبلت و کامپیوتر شخصی خود را به یکدیگر متصل می‌کنند تا یک اَبَر دستگاه (Super Device) ایجاد شود، احراز هویت چندعاملی با استفاده از همه دستگاه‌ها انجام می‌شود.

این مکانیزم امنیتی که به عنوان «احراز هویت مشارکتی» شناخته می‌شود، تضمین می‌کند که تنها کاربران مجاز قادر خواهند بود به وسایل خود دسترسی پیدا کنند و جلوی دسترسی‌های غیرمجاز را می‌گیرد.

همچنین دستگاه‌ها تنها زمانی قادر به عضویت در یک Super Device خواهند بود که تأیید امنیتی را با موفقیت طی کنند و دارای قابلیت‌های امنیتی برای محافظت از داده‌های کاربر نیز باشند. به لطف مکانیزم‌های امنیتی پیشرفته که در هارمونی پیاده‌سازی شده است، اگر یک دستگاه مورد حمله قرار بگیرد یا کنترل آن به دست افراد غیرمجاز بیفتد، بلافاصله این دستگاه از Super Device خارج می‌شود تا داده‌های کاربر با تهدید روبرو نشود.

ازسوی دیگر،HarmonyOS  تنها به دسترسی تجهیزات و افراد مجاز به داده‌ها بسنده نمی‌کند؛ بلکه در این سیستم‌عامل، داده‌ها نیز طبقه‌بندی می‌شوند. در Super Device تنها وسایلی که امنیت آنها مورد اطمینان باشد (آن هم کاملاً بسته به ضریب امنیتی) قادر به دسترسی به داده‌ها خواهند بود و وسایل با امنیت پایین‌تر بدون اجازه کاربر به داده‌های با طبقه‌بندی امنیتی بالاتر دسترسی نخواهند داشت. همچنین در این سیستم عامل، دستگاه‌های با امنیت پایین‌تر قادر به کنترل دستگاه‌های با امنیت بالاتر نیستند.

به این ترتیب وسایل غیر ایمن و غیر مطمئن هرگز اجازه دستیابی به داده‌های حساس کاربر را نخواهند داشت و حتی اگر مورد حمله قرار بگیرند، تهدید امنیتی جدی متوجه داده‌های شخصی نخواهد بود.

فروشگاه  AppGallery هواوی؛ مکانی امن برای دریافت اپلیکیشن و بازی

سیستم عامل هارمونی راهکاری جامع برای اطمینان از امنیت اپلیکیشن‌ها دارد و کاربران با خیال آسوده می‌توانند اپلیکیشن‌ها و بازی‌های دلخواه خود را از طریق فروشگاه نرم‌افزاری AppGallery نصب کنند. تنها در صورتی اپلیکیشن‌ها مجوز انتشار بر روی فروشگاه AppGallery را پیدا می‌کنند که امنیت آن‌ها به طور کامل بررسی شده باشد. در واقع امکان انتشار اپلیکیشن‌ها بدون بررسی جامع آنها در اپ‌گالری وجود ندارد.

برای انتشار یک برنامه بر روی AppGallery پیش از هر چیز باید هویت توسعه‌دهندگان یا ناشر آن احراز شود. سپس اپلیکیشن‌ها تحت بررسی جامع قرار می‌گیرند و از نظر وجود هرگونه کُد مخرب، حفره امنیتی، بدافزار و نقض حریم خصوصی کاربران، بررسی می‌شوند.

افزون بر قوانین سخت‌گیرانه فروشگاه AppGallery برای انتشار اپلیکیشن‌ها و نظارت دائمی بر رفتار توسعه‌دهندگان، خود سیستم عامل HarmonyOS نیز اپلیکیشن‌ها را هنگام نصب از نظر آلوده نبودن به هرگونه کُد مخرب بررسی می‌کند. همچنین این سیستم عامل هواوی، دارای فناوری‌های پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند تهدیدهای ناشناخته را شناسایی و متوقف کند.

آنچه که اشاره شد تنها ادعاهای هواوی نیستند و رویه‌ی امنیتی فروشگاه AppGallery و همچنین سیستم عامل HarmonyOS موفق به کسب تأییدیه‌های معتبر شده‌اند. برای نمونه هسته امنیتی TEE OS بکار رفته در HarmonyOS گواهی + EAL5 را اخذ کرده که بالاترین گواهی برای هسته سیستم عامل‌های تجاری است. خود سیستم عامل HarmonyOS  نیز دارای گواهی + EAL4 است که امنیت آن را تأیید می‌کند.

امنیت بالاتر با حالت Pure Mode

یکی دیگر از قابلیت‌های امنیتی برجسته HarmonyOS یک حالت ویژه به نام Pure Mode  است. این حالت اختیاری که توسط کاربر قابل فعال‌سازی است، تنها اجازه نصب اپلیکیشن‌های موجود بر روی فروشگاه AppGallery را می‌دهد تا از این طریق کاربر در برابر نصب اپلیکیشن‌های تأیید نشده محافظت شود. با بهره‌گیری از قابلیت Pure Mode  کاربران می‌توانند همواره مطمئن باشند که فقط اپلیکیشن‌های مورد تأیید بر روی گوشی‌های آنها در حال اجراست و بدین صورت از اپلیکیشن‌های نامطمئن در امان خواهند بود.

هواوی در طراحی HarmonyOS از همان ابتدا به امنیت آن توجه کامل داشته و در همکاری با نهادهای استانداردسازی معتبر جهانی نظیر GSMA و ETSI، یک سیستم عامل امن‌ طراحی کرده است. امنیت بالای HarmonyOS نسبت به اندروید تنها یک ادعا نیست و این سیستم عامل بالاترین تأییدیه‌های امنیتی در دنیای سیستم عامل‌های تجاری را کسب کرده است.

با توجه به اولویت‌ هواوی در حفظ امنیت و حریم خصوصی، کاربران هارمونی می‌توانند با اطمینان بیشتری از وسایل دیجیتال خود استفاده کنند و نگرانی بسیار کمتری نسبت به داده‌های حساس و شخصی خود داشته باشند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]