اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140007085456017076

فایبرگلاس چیست و قالب فایبرگلاس چطور ساخته می شود؟

کد: 140007085456017076

https://bit.ly/3A2C4AY

، تهران , (اخبار رسمی): قالب کامپوزیت و فایبرگلاس در صنعت کاربرد زیادی دارد. پره توربین، فن صنعتی، بدنه خودرو، قایق و قطعات بکار رفته در دکوراسیون جزو مواردی هستند که در آنها می توان از کامپوزیت استفاده کرد. در این مقاله می خواهیم شما را با کامپوزیت ها بخصوص فایبرگلاس بیشتر آشنا کنیم و خواص و ویژگی های آن را شرح دهیم.

فایبرگلاس چیست و قالب فایبرگلاس چطور ساخته می شود؟
فن، بلید و پره فایبرگلاس

کامپوزیت چیست و به چه موادی کامپوزیت می گوییم؟

به قطعاتی که با استفاده از دو یا چند ماده مختلف ساخته می شوند و وظیفه هر جزء، بهتر کردن خواص مکانیکی قطعه است، کامپوزیت(Composite) می گویند. یکی از عمومی ترین نمونه هایی که عملکرد آن شبیه مواد کامپوزیت باشد، بتن مسلح است.

در بتن مسلح، بتن تنش فشاری را تحول می کند و تنش و نیروی کششی توسط میلگرد تحمل می شود. شاید تصور کنید که کامپوزیت یک ترکیب جدید است که در طی قرنهای اخیر مورد استفاده قرا گرفته است، اما جالب است بدانید استفاده از مواد کامپوزیت، تاریخچه ای بسیار طولانی دارد.

 یکی از نمونه های دیگر مواد کامپوزیت که از زمان قدیم مورد استفاده قرار می گرفت کاهگل است. در ملات کاهگل، کاه به بالا رفتن استحکام کششی کمک می کند و گل تنش فشاری را بهتر تحمل خواهد کرد. فایبرگلاس و فیبر کربن از نمونه های دیگر کامپوزیت ها هستند. برای تولید این قطعات، قالب کامپوزیت یا فایبرگلاس نیاز است. 

فایبرگلاس(FRP,GRP) از چه اجزایی تولید می شود؟

فایبرگلاس یک نوع از مواد کامپوزیت است که در صنایع مختلف و با هدف ساخت قطعات با استحکام و سبک و در عین حال با قیمت مناسب، بکار می رود. مواد اصلی تشکیل دهنده فایبر گلاس، الیاف شیشه و رزین هستند که بر روی قالب های تهیه شده به صورت لایه لایه قرار می گیرد. در کاربردهای صنعتی، کامپوزیت فایبر گلاس با نام های زیر نیز شناخته می شود.

GRP-Glass Reinforced Plastics

FRP-Fiber Reinforced Plastics Polymer

در قطعه فایبرگلاس و به صورت کلی کامپوزیت، دو بخش رزین و الیاف، هر کدام یک نوع تنش را تحمل می کنند. رزین وظیفه تحمل تنش فشاری را بر عهده دارد و الیاف شیشه باعث بالا رفتن مقاومت کششی قطعه می شود. قطعه فیبر کربن(فایبرکربن) از انواع دیگر کامپوزیتها است که در آن الیاف کربن جایگزین الیاف شیشه خواهد شد.

انواع الیاف فایبرگلاس(الیاف شیشه)

الیاف مورد استفاده در تولید قطعات فایبر گلاس به دو نوع سوزنی و الیاف حصیری تقسیم می شود.

الیاف حصیری فایبرگلاس

لایه حصیری به عنوان عامل افزایش استحکام در ساختار قطعات فایبر گلاس شناخته می شود. بکارگیری الیاف حصیری در قالب، نیازمند زمان و دقت زیاد است. در عین حال الیاف حصیری بدلیل تراکم بالا، وزن قطعات را افزایش میدهد و همچنین قیمت آن نسبت به پارچه سوزنی بالاتر خواهد بود. دلیل استحکام بیشتر قطعه های که با الیاف شیشه حصیری ساخته می شوند، نوع بافت این نوع لایه است که به صورت تار و پود در هم تنیده شده اند. به همین علت است که الیاف حصیری در مقابل تنش کششی مقاومت بیشتری دارد.

الیاف سوزنی فایبرگلاس(FRP)

استفاده از پارچه سوزنی باعث کاهش وزن قطعه کامپوزیت می شود. الیاف حصیری نسبت به الیاف فایبر سوزنی از وزن و استحکام بیشتری برخوردارند اما از نظر قیمت گرانتر هستند.

ما در تولید قطعه و قالب فایبر گلاس با کیفیت، از ترکیب الیاف حصیری و سوزنی استفاده می کنیم تا علاوه بر افزایش استحکام، وزن قطعه فایبر نیز سبک بوده و قیمت مناسبی داشته باشد.

خواص مکانیکی فایبرگلاس

تنش تسلیم و استحکام قطعات فایبر گلاس با توجه به نوع رزین و الیاف مورد استفاده، از 150 تا 300 مگاپاسکال تغییر می کند. جرم حجمی(چگالی) فایبرگلاس، بین 1600 تا 2200 کیلوگرم بر متر مکعب است. محصول تولید شده با فایبرگلاس در مقابل نفوذ آب مقاوم است و در عین حال نور مستقیم آفتاب و حرارت بر روی آن اثر منفی ندارد.

البته تمام این موارد در صورتی است که تولید کننده از رزین باکیفیت و بدون فیلر(پودر کربنات کلسیم) استفاده کند. برای رنگ کردن Fiberglass به صورت حرفه ای از ژل کوت استفاده می شود که مقاومت آن در مقابل ضربه و خرش، از رنگ های کوره ای بیشتر است.

رزین مورد استفاده در تولید فایبرگلاس

همانطور که گفتیم وظیفه رزین در قطعات فایبر گلاس پر کردن منافذ و افزایش استحکام فشاری است. استحکام کششی محصول فایبرگلاس را هم الیاف کامپوزیت تامین می کند. البته رزین با پر کردن منافذ و حفره ها از نفوذ آب و مایعات به داخل قطعه هم جلوگیری می کند. انواع رزین ها در ساخت فایبرگلاس عبارتند از رزین پلی استر، رزین ونیل استر و رزین اپوکسی فایبر گلاس.

قالب FRP و قطعه فایبرگلاس و کامپوزیت

محصولات صنعتی معمولا از متریال مختلفی تولید می شوند. همانطور که پیشتر گفتیم یکی از انواع متداول قطعات صنعتی و تولیدی، قطعات فایبرگلاس و کامپوزیت است. مزیت قطعه های فایبرگلاس وزن سبک آنها و استحکام و مقاومت نسبتا بالا است. در عین حال برای تیراژ های پایین و تولید قالب فایبرگلاس معمولا بصرفه تر از روش تزریق پلاستیک یا ریخته گری است.

بعضی از کاربرد های قطعه های فایبرگلاس در صنعت عبارت است از :

- تولید بدنه کولر صنعتی و برج خنک کننده

- ساخت بدنه قایق های سبک، جت اسکی و غیره

- تولید قالب و بدنه پره توربین با فایبر

- ساخت قطعه و قالب فایبرگلاس دکوراتیو

- مهندسی معکوس و تولید پره و فن کامپوزیت فایبرگلاس

- تولید قطعات صنایع نظامی و خودرو

- تولید قطعات هلیکوپتر، پهباد و هواپیماهای آموزشی

برای سفارش ساخت قالب فایبرگلاس پره، فن و بلید، قطعات دکوراسیون و تجهیزات صنعتی با ما تماس بگیرید.

09124780268

https://araco.ir

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت آراکو

تمرکز ما در شرکت آراکو بر روی خدمات مهندسی معکوس، بومی سازی، طراحی صنعتی و بهینه کردن ماشین آلات و خط تولید است. علاوه بر این موارد به صورت تخصصی هموژنایزر روتور استاتور برای صنعت رنگ، مواد غذایی، سم و کود، مواد دارویی و محصولات آریشی بهداشتی تولید می کنیم. ما در زمینه نرم افزار سالید ورک با سابقه ای بیش از 10 سال پروژه های مختلفی را انجام دادهایم که نمونه بعضی از این پروژه ها در وبسایت شرکت آراکو قابل مشاهده است. در زمینه طراحی و ساخت قالب های فایبرگلاس و کامپوزیت بخصوص فن نیز سوابق خوب و درخشانی داریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]