اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011135677518140

تاثیر عمل لاغری اسلیو بر سندروم تخمدان پلی کیستیک

کد: 140011135677518140

https://bit.ly/3gfNWIn

، (اخبار رسمی): سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال غدد درون ریز است که شایع ترین علت ناباروری زنان به شمار می رود. اگرچه سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری منحصر به فرد برای زنان چاق نیست، اما تقریباً 50 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک از چاقی رنج می برند.

تاثیر عمل لاغری اسلیو بر سندروم تخمدان پلی کیستیک
تاثیر عمل لاغری اسلیو بر سندروم تخمدان پلی کیستیک

ثابت شده که کاهش 5 تا 10 درصد از اضافه وزن، علائم این اختلال را از بین برده و منجر به کیفیت زندگی بالاتر می شود. اما از دست دادن وزن، حتی به اندازه 5 درصد، به همین راحتی نیست. اکثر برنامه‌ های رژیمی و ورزشی در سال اول شکست می‌خورند و افراد معمولاً نمی‌توانند همان ۵ درصد کاهش وزن را در دراز مدت حفظ کنند. اما جراحی لاغری به وضوح خود را به عنوان کارآمدترین روش برای کاهش وزن در کوتاه مدت و بلند مدت معرفی کرده است. به همین دلیل، قصد داریم مزایای آن در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک را بررسی کنیم.

زمانی که بیماران مبتلا به چاقی و سندرم تخمدان پلی کیستیک در کاهش وزن مورد نیاز برای افزایش شانس باردار شدن ناکام باشند، جراحی های لاغری مثل عمل اسلیو معده می توانند در این راه کمک بزرگی کنند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟ هر خانمی که حداقل 2 مورد از نشانه های زیر را داشته باشد، احتمالا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلاست.

الیگومنوره و یا عدم تخمک گذاری

الیگومنوره وضعیتی است که در آن دوره های قاعدگی بسیار نامنظم است. سیکل قاعدگی طولانی تر از 35 روز ممکن است از علائم الیگومنوره باشد. عدم تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها در طول چرخه قاعدگی تخمک آزاد نکنند. به عبارت دیگر، تخمک گذاری انجام نمی شود. برای برخی از زنان، قاعدگی نامنظم ممکن است در طی یک چرخه منفرد و تصادفی رخ دهد، و این دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، زمانی که این اتفاق دفعات بیشتری رخ می دهد، منجر به عدم تخمک گذاری مزمن و ناباروری می شود. اولیگومنوره و عدم تخمک گذاری معمولاً باهم مرتبط هستند، اما ممکن است یکی بدون دیگری رخ دهد.
هایپرآندروژنیسم

وضعیتی است که در آن بدن زنان سطوح بالایی از آندروژن ها مانند تستوسترون را ترشح می کند. هایپرآندروژنیسم با علائمی مانند ریزش مو، رشد بیش از حد موهای بدن و صورت یا آکنه ظاهر می شود. همچنین منجر به عدم وجود یا کاهش تعداد سیکل های قاعدگی می شود.

تخمدان پلی کیستیک

این وضعیت شامل وجود بیش از 12 فولیکول در هر تخمدان یا افزایش حجم تخمدان است. فولیکول ها مجموعه کوچکی از مایعات هستند که در تخمدان جمع می شوند. داشتن تخمدان پلی کیستیک تنها علامتی نیست که برای تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک در نظر گرفته می شود. همه بیماران PCOS کیست تخمدان ندارند و بسیاری از زنان سالم بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک، کیست های کوچکی در تخمدان خود دارند. کیست تخمدان ممکن است در 25 درصد از زنان سالم دیده شود.

PCOS با دیابت نوع 2 مرتبط است

تحمل گلوکز در 35 تا 45 درصد از بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مختل می شود و 7 تا 10 درصد از دیابت رنج می برند. این سندرم همچنین با کارسینوم آندومتر، سندرم متابولیک و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

چاقی و سندرم تخمدان پلی کیستیک

کاهش وزن اولین درمان در زنان مبتلا به چاقی و سندرم تخمدان پلی کیستیک است که در تلاش برای باردار شدن ناموفق بوده اند. لاغری، مقاومت به انسولین و سطح لپتین را بهبود می بخشد که به نوبه خود به عملکرد بهتر تخمک گذاری کمک می کند. کاهش وزن همچنین به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند. سایر درمان ‌ها شامل اصلاح سبک زندگی، مصرف قرص‌های ضد بارداری، ضد آندروژن‌ها و حساس‌کننده ‌های انسولین است. اما اینها معمولاً در بیماران چاق به تنهایی مفید واقع نمی شوند.

مجامع بین المللی پزشکی تایید کرده اند که عمل لاغری در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند نقش موثری داشته باشد.

عمل اسلیو معده و درمان سندرم تخمدان

پلی کیستیک جراحی لاغری می تواند وسیله ای موثر برای کاهش وزن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد، به خصوص اگر ورزش و رژیم های لاغری برایشان فایده ای نداشته. تکنیک ‌های جراحی در عمل لاغری در طول زمان بهبود یافته ‌اند. به طور کلی، عمل های لاغری به ویژه عمل اسلیو به روش لاپاراسکوپی کمتر تهاجمی و ایمن‌تر شده است اما هنوز هم ابزار موثری برای کاهش وزن محسوب می شوند. به عبارت دیگر، اگر به سراغ بهترین جراح اسلیو بروید، می توانید منتظر نتایج مطلوب متعدد آن باشید.

جراحی اسلیو می تواند از سندرم متابولیک جلوگیری کرده یا آن را معکوس کند و همچنین مزایای باروری را به دنبال داشته باشد. عمل لاغری اسلیو همچنین در مقایسه با هزینه کلی مراقبت های پزشکی برای PCOS و ناهنجاری های متابولیک مرتبط مانند دیابت می تواند مقرون به صرفه باشد.

اسلیو معده مزایای غیر پزشکی هم برای بیمار دارد

 مطالعات نشان می دهد زنانی که جراحی لاغری انجام داده اند، بهبودهایی را در احساسات، تصویر بدن و کیفیت زندگی خود تجربه کرده اند. امروزه پارامترهای جراحی لاغری در حال گسترش است و اکنون شامل PCOS می شود. اگر چاق هستید و سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، بهتر است عمل اسلیو معده را به عنوان یک گزینه درمانی در نظر بگیرید. نشان داده شده است که عمل اسلیو اثرات مفیدی بر وزن، ام اس و باروری دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان