اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011225700117646

خطر تکرار مشکلات شستا در عرضه سرخابی‌ها وجود دارد

کد: 140011225700117646

https://bit.ly/3uOugE3

، تبریز , (اخبار رسمی): مهدی حاجی وند، کارشناس خصوصی‌سازی نسبت به خطر تکرار مشکلات شستا در عرضه اولیه سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هشدار داد.

مهدی حاجی وند: خطر تکرار مشکلات شستا در عرضه سرخابی‌ها وجود دارد
خطر تکرار مشکلات شستا در عرضه سرخابی‌ها وجود دارد

مهدی حاجی وند در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره بحث ورود پرسپولیس و استقلال به فرابورس، اظهار داشت: این ماجرا از این بُعد قابل بررسی است که آیا نام عرضه سهام پرسپولیس و استقلال در بورس را خصوصی‌سازی می‌گذاریم و عرضه سهام منجر به انتقال مالکیت و مدیریت خواهد شد یا خیر.

وی افزود: بسیاری از مشکلات و فجایع حال حاضر فوتبال به دلیل عملکرد چهار دهه دولت در فوتبال و مخصوصاً دو باشگاه پرسپولیس و استقلال است. اگر دوستان به دنبال عرضه سرخابی‌ها در بورس هستند که کشف قیمتی اتفاق بیفتد و بر مبنای آن، کل سهام را بفروشند، حرکت می‌تواند قابل توجه باشد.

بیشتر بخوانید: نقدشوندگی بازار سرمایه از بین رفته است

این کارشناس خصوصی‌سازی، نسبت به تکرار مشکلات شستا در پرسپولیس و استقلال هشدار داده و یادآور شد: در صورتی که همانند عرضه شستا در بورس، قرار است 10، 15 درصد از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بازار سرمایه عرضه شود و مالکیت، مدیریت و تصمیم‌گیری کماکان با دولت باشد، بهتر است این کار را انجام ندهیم.

مهدی حاجی وند ادامه داد: به نظر می‌رسد دولت به دنبال تکرار ماجرای شستا در پرسپولیس و استقلال است تا 10، 15 درصد سهام آن را در بورس عرضه کند.سهام شستا نزدیک به دو سال است که در بورس عرضه شده، اما تغییری در مالکیت، مدیریت و کارایی آن اتفاق نیفتاده است که ممکن است پرسپولیس و استقلال به این سرگذشت دچار شوند.

وی با بیان اینکه «دومین جنبه‌ای که می‌توان از طریق آن به بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال پرداخت، بحث ارزش‌گذاری و کشف قیمت آنهاست»، تصریح کرد: برای ارزش‌گذاری برند باشگاه‌ها، دستِ کم 50 شیوه در دنیا وجود دارد که ما در بهترین حالت، تنها دو شیوه آن را بررسی کرده‌ایم. پرسپولیس و استقلال، دارایی و بدهی‌هایی دارند که می‌تواند در قیمت آنها اثرگذار باشد. از طرفی دیگر، این باشگاه دارایی و بدهی‌های پنهانی دارند که هیچ‌کس از آنها خبر ندارد.

این کارشناس اقتصادی در مورد مؤلفه‌های تأثیرگذار در قیمت‌گذاری سهام پرسپولیس و استقلال، گفت: در ارزش‌گذاری سهام باشگاه، تعداد بازیکنان ملی‌پوش، سن آنها، مبلغ قراردادها، مانده قراردادها، میزان موفقیت در لیگ‌های داخلی و خارجی؛ از جمله مسائلی است که در قیمت‌گذاری سهام باشگاه‌ها تأثیرگذار است. مهم‌ترین بخش واگذاری باشگاه‌ها، تغییر مالکیت و مدیریت است که من بعید می‌دانم این اتفاق رخ بدهد.

مهدی حاجی وند در مورد عرضه سهام پرسپولیس و استقلال در بازار پایه، تأکید کرد: بورس ایران به لحاظ ساختاری، فنی و روانی یک بورس پُر مشکل است. یک بحث این است که آیا در این مقطع زمانی، واگذاری پرسپولیس و استقلال کار درستی است یا خیر. باید امکان ورود سرخابی‌ها به بازارهای بالاتر مورد بررسی قرار بگیرد و مهم‌تر از همه اینها، متفاوت بودن بحث عرضه اولیه پرسپولیس و استقلال با سایر عرضه‌های اولیه است.

وی، مشکلات احتمالی پس از ورود پرسپولیس و استقلال به بورس را برشمرد و عنوان کرد: زمانی که سهام این باشگاه‌ها عرضه می‌شود، احتمالاً افراد بیشتری در آن شرکت کنند و سهام کمتری به آنها برسد؛ احتمال اینکه بسیاری از سهامداران قصد فروش آن را نداشته باشند زیاد است و در این شرایط، مشکل شناوری سهم نیز به وجود می‌آید؛ اگر سهم به صورت هیجانی رشد کرد؛ اگر یک عده با جمع‌آوری تعداد زیادی از سهام این دو باشگاه به دنبال کرسی مدیریتی باشند؛ اگر به‌طور مثال یک پرسپولیسی در استقلال کرسی گرفته و تصمیمات غلط بگیرد تکلیف چیست و …؛ از جمله سناریوهایی است که باید همه آنها را مورد بررسی قرار داد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره شیوه ارزش‌گذاری پرسپولیس و استقلال، گفت: صورت‌های مالی و قراردادهای باشگاه‌های ما شفاف نیست و همین مسئله، بحث ارزش‌گذاری آنها را سخت می‌کند. همچنین از این به بعد هر اتفاقی در این باشگاه‌ها اعم از رفت‌وآمد بازیکنان رخ بدهد، باید در کدال در مورد آن شفاف‌سازی کنند. با توجه به پُرحاشیه بودن پرسپولیس و استقلال، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند که به توقف طولانی‌مدت نماد آنها منجر شود. این موضوع به حیثیت باشگاه‌ها و بازار سرمایه آسیب می‌زند.

مهدی حاجی وند ادامه داد: اگر واگذاری پرسپولیس و استقلال در بورس به واگذاری مالکیت و مدیریت منجر می‌شود، خیلی خوب است، اما اگر این اتفاق رخ نمی‌دهد، امیدوارم خیلی زود به افکار عمومی پاسخ بدهند که هدف‌شان از عرضه سهام سرخابی‌ها در بورس چیست. انتقال مالکیت، مدیریت، افزایش درآمدزایی و دست کشیدن دولت از این دو باشگاه؛ از جمله اهداف خصوصی‌سازی است که باید ببینیم واگذاری 10، 20 درصدی سهام تأثیری در درآمدزایی آنها خواهد داشت یا خیر.

بیشتر بخوانید: ریزش تا کجا ادامه دارد؟

وی در پاسخ به این سؤال که «برای خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال چه شیوه‌ای را پیشنهاد می‌کنید؟»، اظهار داشت: بهترین شیوه، مدل پیمان مدیریت است که می‌توان به آن، به‌عنوان دوران گذر نگه کرد تا زیرساخت‌های واگذاری صددرصد سهام فراهم شود. این زیرساخت‌ها هم شامل مواردی از جمله درآمدزایی و قیمت‌گذاری سهام است که دوره‌ای 5 ساله بوده و قوانین آن وجود دارد.

این کارشناس خصوصی‌سازی افزود: در این حالت، دولت 5 سال از هزینه‌های این دو باشگاه خلاصی پیدا می‌کند و هم برای فراهم کردن مقدمات واگذاری کامل فرصت 5 ساله دارد. همچنین هر زمان که دولت احساس کرد واگذاری درست نیست، می‌توان آن را برگرداند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهر بورس

“شهر بورس” آمده است تا منبع رسمی دریافت اخبار و صدای سهامدار باشد. این رسانه که با شماره مجوز 87147 مشغول به فعالیت است؛ حاصل تلاش دوستانی است که عزم خود را جزم کرده‌اند تا در حوزه اطلاع‌رسانی به عهد خود وفا کنند. بنویسند از کمبودها و نقص‌ها و بدانند که کسانی هستند که می‌خوانند و تأثیر گذارند، آنانی که تلاش می‌کنند تا بازار سرمایه همواره موتور مولد اقتصاد کشور باشد. “شهر بورس ” به عنوان نخستین آژانس خبری تحلیلی تخصصی بازارهای مالی در شمال غرب کشور از صنایع ایران می‌نویسد از ظرفیت‌هایی که دارد و از آنچه می‌تواند باشد. در این وادی دست شهر بورسی‌ها را بگیرید چراکه برای تعالی نیاز به دیدگاه‌ها و اندیشه‌های ناب شما داریم. نیازی که از سر تعهد است. آژانس خبری-تحلیلی شهر بورس، حاصل تلاش گروهی از روزنامه‌نگاران ایرانی است که باهدف یاری به جریان اطلاع‌رسانی آزاد، راه‌اندازی شده است. این وب‌سایت کاملاً از داخل مرزهای ایران و با رعایت قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود. شهر بورس رسانه هیچ حزب و جناحی نیست، هرچند که در جریان مسائل اقتصادی روز ایران فعالانه حضور رسانه‌ای خواهد داشت. این رسانه با حفظ نگاه ویژه خود به مسائل کلان اقتصادی ضمن پرهیز از درگیری‌های کم‌فایده رسانه‌ای، آماده است تا با درج تحلیل‌ها و مقالات صاحب‌نظران و فرهیختگان، محمل مناسبی برای تضارب آرا و اندیشه‌ها و ارائه آن به عموم مردم فراهم آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تازه‌های ورزش