اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103246134418983

اهمیت خواندن کتاب کودک برای فرزندان و نکات مهم کتابخوانی با عمو کتابی

کد: 140103246134418983

https://bit.ly/3zDKt1u

، (اخبار رسمی): در این مطلب تاثیرات مهم کتابخوانی برای کودکان و همچنین راهکارهای افزایش جذابیت کتابخوانی برای کودکان بیان شده است

اهمیت خواندن کتاب کودک برای فرزندان و نکات مهم کتابخوانی با عمو کتابی
اهیمت خواندن و خرید کتاب کودک - عمو کتابی

اهمیت کتاب خواندن برای کودکان

 با گذر زمان و رشد روز افزون تکنولوژی، تربیت فرزندان و رشد صحیح کودک از لحاظ روحی روانی و فکری سخت تر شده است و نیاز به دقت بیشتری دارد. خودمان می‌‌دانیم که این روزها بازی با تلفن همراه و رایانه برای کودکان جذابیت بیشتری نسبت به سرگرم شدن با کتابخوانی و یا بازی در کوچه دارد. باری همین لازم است تا بیشتر با فواید خواندن و خرید کتاب کودک برای فرزندانمان آشنا شویم. این روزها کتاب های کودکانه در رده بندی های سنی مختلف و با موضوعات متنوع و با ظاهری زیبا چاپ می‌‌شوند تا علاوه بر این که در بطن داستان کتاب، موضوعاتی به کودک یاد دهند، برای کودکان جذابیت بصری نیز داشته باشند.

تاثیر کتاب خواندن برای کودکان

اما به راستی به جز مورد بالا، چرا باید برای کودکانمان کتاب بخوانیم و آنها را کتابخوان بار بیاوریم؟

1- تقویت توجه و قوه شنیداری کودک

به گزارش عمو کتابی شنیدن کتاب با صدای بلند توسط کودک شما موجب تقویت قوه شنیداری او و همچنین افزایش درک مطلب او می‌‌شود. شاید فکر کنید که تفاوتی بین کتاب صوتی با کتاب فیزیکی که توسط والدین خوانده می‌‌شود در این مورد نباشد، ولی اگر از ما بپرسید، ما صدای آشنای پدر و مادر را برای کودک بیشتر پیشنهاد می‌‌کنیم.

2- افزایش دایره واژگان کودک

طبیعی است که کودک با شنیدن کتاب و یا خواندن آن (بعد از هفت سالگی) با کلمات جدید آشنا شوند که معانی آنها را نمی‌‌دانند و احتمالا از شما می‌‌پرسند: "مامان این کلمه یعنی چی؟" و سپس آن را یاد می‌‌گیرند و خودشان نیز سعی می‌‌کنند در صحبت‌هایشان از آن کلمات استفاده کنند. هر چقدر هم واژگانی که کودک شما می‌‌داند بیشتر باشد، می‌‌تواند از او فرد بااعتماد به نفس تری بسازد.

3- افزایش قدرت تخیل و خلاقیت کودک

وقتی برای کودک داستانی می‌‌خوانید او سعی می‌‌کند تمام ماجراهای کتاب را برای خودش تصویرسازی کند و خودش را درون داستان و گاهی جای شخصیت اصلی بگذارد و فکر کند که اگر چنین اتفاقی برای او می‌‌افتاد واکنش او چه بود؟ وقتی درون کتاب یک دایناسور وجود دارد که در دنیای واقعی وجود ندارد، کودک با استفاده از تصاویر کتاب و قدرت ذهن خود، توی ذهنش دایناسور خلق می‌‌کند. تمامی‌‌ این موارد باعث می‌‌شود کودک قوه تخیل قوی تری داشته باشد و در آینده خلاق تر باشد.

4- سرگرم شدن کودک

همانطور که گفتیم کودک شما به جای بازی های رایانه ای که برای او می‌‌توانند مضر باشند، اگر با کتاب سرگرم شود علاوه بر اینکه آسیبی نمی‌‌بیند، مفاهیم زیادی را نیز یاد می‌‌گیرد و در رشد فکری او موثر است. البته برای رشد فکری و یادگیری مفاهیمی‌‌ چون همکاری و ... راه های دیگری نیز است. یکی از آنها خرید بازی فکری کودک از عمو کتابی است که در روند بازی کودکان را با قوانین آشنا می‌‌کند و قدرت تفکر آنها را تقویت می‌‌کند و کودک را علاوه بر سرگرم کردن، خلاق تر نیز می‌‌کند و قوه تفکرش را رشد می‌‌دهد. بازی های فکری نیز رده بندی سنی دارند و متناسب با سن کودک می‌‌توانید بازی فکری تهیه نمایید.

5- یادگیری مفاهیم مهم

گاهی برای پدر و مادر سخت که کودک را با مفهومی‌‌ مانند محبت کردن یا اهمی‌‌ت راستگویی آشنا کنند ولی کودک می‌‌تواند در غالب کتاب داستان با این مفاهیم آشنا شود. مفاهیمی‌‌ چون همکاری، محبت، دروغگویی، غم و شادی، تنهایی، ترس، بی حوصلگی، قهر و آشتی و ... اصول مهمی‌‌ استند که کتاب می‌‌تواند کودک را با آنها آشنا کند.

نکات مهم کتاب خواندن برای کودک

کتابخوانی برای کودکان قطعا آثار مهم دیگری نیز دارد اما در این مقاله به همی‌‌ن 5 مورد بسنده می‌‌کنیم و در ادامه نکاتی مهم را بیان می‌‌کنیم تا کتاب خواندن برای کودک شما را هم جذاب تر و هم موثر بکند.

1- کتاب را به حالتی جذاب برای او بخوانید

سعی کنید حین خواندن کتاب از لحن های مختلفی استفاده کنید یا حتی کتاب را به صورت نمایشی برایش اجرا کنید و بخوانید. پس از پایان هر کتاب به او هدیه ای کوچک دهید. از او بپرسید که اگر جای شخصیت داستان بود چه می‌‌کرد؟ و سعی کنید به هر نحوی او را با کتاب همراه کنید تا هم کتاب بخوانید، هم فرزندتان بازی کند.

2- همیشه بخوانید (جوگیر نشوید)

اینگونه نباشد که در روز اول 5 کتاب برای کودکتان بخوانید و تا هفته دیگر هیچ کتابی نخوانید. اینگونه هم کتاب خواندن را برای او یک تجربه فرسایشی خواهید کرد و هم او به کتابخوانی به شیوه صحیح و موثر عادت نمی‌‌کند.

3- گاهی از بین کتاب‌هایی که برای کودک مفید استند، انتخاب را به عهده خودش بگذارید، این امر باعث می‌‌شود او با علاقه بیشتری به کتاب توجه کند.

در این مقاله به اهمی‌‌ت، تاثیر و نکات مهم کتابخوانی برای کودک پرداختیم تا بتوانید روند رشد کودک خود را بهبود ببخشید. تجربه‌های خود برای ما در کامنت برای ما بنویسید

منبع: عمو کتابی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش