اطلاعات تماس
  • 021665*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108096800516118
در دسترس نیست

پمپ پکیج

پمپ پکیج

کد: 140108096800516118

، (اخبار رسمی): پمپ پکیج چیست ؟ و عملکرد آن چگونه است - آموزش عیب یابی و نحوه تعویض و تعمیر پمپ پکیج را در این مقاله برای شما عزیزان توضیح داده ایم در صورت نیاز به تعمیر پکیج خود با شماره 02166593368 تماس حاصل نمایید.

پمپ پکیج
پمپ پکیج

پمپ پکیج چیست ؟ و عملکرد آن چگونه است - آموزش عیب یابی و نحوه تعویض و تعمیر پمپ پکیج را در این مقاله برای شما عزیزان توضیح داده ایم در صورت نیاز به تعمیر پکیج خود با شماره 02166593368

پمپ پکیج چه نقشی در کارکرد پکیج دارد؟ سوالی است، که اکثر افراد در هنگام استفاده و تنظیم پکیج‌های دیواری و شوفاژ با آن مواجه می‌شوند.

در یک جمله ساده می‌توان پاسخ سوال پمپ پکیج چیست؟ را بیان کرد. پمپ پکیج یکی از قطعات مهم مدار گرمایشی پکیج است و عامل ایجاد جریان آب گرم پیوسته به سمت رادیاتورهاست.

پمپ پکیج یکی از قطعات حساس و مهم در پکیج‌های دیواری است. با داشتن آشنایی پیرامون طرز کار و قطعات پمپ پکیج می توانید کار تست پمپ پکیج و در صورت لزوم تنظیم پمپ پکیج را خودتان انجام دهید. برای آموزش ساده این موارد با ما همراه باشید.

پمپ پکیج چیست؟

پمپ پکیج به عنوان یکی از انوع پمپ ها از متعلقات پکیج محسوب شده و وظیفه آن به گردش درآوردن آب در یک چرخه یا سیکل بسته جهت گرمایش محیط می باشد، برای درک بهتر این موضوع به شرح نحوه عملکرد پکیج می پردازیم، به طور کلی پکیج وظیفه ایجاد گرمایش و انتقال آن به آب را دارد، هنگامی که آب گرم توسط پکیج تولید شده و در لوله‌ های کفی و رادیاتور های نصب شده در محیط جریان می یابد، آب حرارت خود را به محیط انتقال داده و سردتر می شود. سپس آبی که دمای آن کاهش یافته مجددا به پکیج بازگشته تا دمای آن افزایش یافته و در لوله ها و رادیاتورها دوباره جریان یابد.

برای گردش آب در یک سیکل بسته میان پکیج و انتقال دهندگان حرارت در محیط از پمپ آب پکیج یا پمپ زیر پکیجی استفاده می کنیم. پمپ آب پکیج را می توان در هر سیستم گرمایشی جهت افزایش فشار آب استفاده کرد. شایان ذکر است موتور های پمپ سیرکولاتور پکیج یا پمپ زیر پکیجی معمولا به صورت سه حالته (دور) همراه با کلید یا پیچ تنظیم دور ارائه می شوند که سبب شده کارایی سیستم افزایش یابد.

مشخصات فنی پمپ سیرکوله پکیج

  • پمپ پکیج یا پمپ برگشت آب گرم از نوع خطی هستند.
  • حداکثر ارتفاع تولیدی پمپ پکیج 6 متر می باشد.
  • سایز دهانه مکش و دهش پمپ سیرکولاتور پکیچ معمولا 1 اینچ می باشد.
  • حداکثر توان الکتروموتور پمپ سیرکولاتور پکیج 120 وات می باشد.
  • پمپ سیرکولاتور یا پمپ برگشت آب گرم مصرفی مورد استفاده در پکیج ها به صورت سه دور یا تک دور می باشند.
  • طول پمپ آب پکیج معمولا از 13 تا 18 سانتی متر است.
  • زاویه دهانه ورودی و خروجی پمپ سیرکولاتور پکیج یا پمپ برگشت آب گرم مصرفی 180 درجه می باشد.

نحوه عملکرد پمپ آب پکیج یا پمپ سیرکولاتور پکیج در سیستم تک مبدله و دو مبدله متفاوت است که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:

عملکرد پمپ سیرکولاتور پکیج در سیستم های تک مبدله

در پکیج هایی که تک مبدل می باشند پمپ سیرکوله فقط در حالت گرمایشی روشن شده و در حالت مصرف آب گرم پمپ روشن نشده و مورد استفاده قرار نمی گیرد به عبارت دیگر پمپ سیرکوله پکیج تک مبدله فقط در فصول سرد و برای سیرکوله کردن آب گرم در مدار گرمایش شروع به کار می کند.

عملکرد پمپ سیرکولاتور پکیج در سیستم های دو مبدله

در پکیج های دو مبدله همواره پمپ سیرکوله در دو حالت، گرمایشی و مصرف آب گرم روشن است و کار می کند به همین دلیل موظف است آب گرم شده در مبدل اولیه را به سمت رادیاتور ها و مبدل ثانویه هدایت کند تا انتقال گرما انجام شود.

باکیفیت‌ترین مدل پمپ‌ها

  1. پمپ گرانفوس دانمارک  ۱۵/۵۰, ۱۵/۶۰, ۱۵/۶۵, ۱۵/۷۰ و ….
  2. پمپ‌های داب ۵۵/۱۳۰, ۶۵/۱۳۰, ۶۵/۱۸۰ و …
  3. پمپ‌های ویلو فرانسه ۱۵/۵-۳, ۱۵-۴/۳, ….

قطعات پمپ پکیج

قطعات تشکیل دهنده پمپ سیرکولاتور پکیج به شرح زیر می باشد:

  • استاتور یا سیم پیچ
  • روتور یا شفت
  • توربین یا پروانه
  • جعبه تقسیم برق
  • کلید تنظیم دور یا سرعت پمپ (سه حالته)
  • هوزینگ
  • خازن الکتروموتور (جهت راه اندازی الکتروموتور پمپ)
  • پیچ تنظیم جهت سرویس پمپ یا پیچ بازدید

نکات استفاده از پمپ زیر پکیج

پمپ سیرکولاتور پکیج توان مکش و هد منفی ندارند و حتما باید آب سوار پمپ باشد به عبارت دیگر آب همیشه در پشت پمپ در مدار وجود داشته باشد.

در پکیج ها همیشه اولویت مصرف همواره با آبگرم مصرفی ساختمان می باشد، به این صورت که تا شیر آب گرم باز نشود، سیستم، آب گرم را به سمت رادیاتور ها و مدار گرمایش ارسال می کند. به محض اینکه شیر آب گرمی باز و استفاده شود، سیستم شروع به گرم کردن آب مصرفی می کند و دیگر آب گرمی به سمت رادیاتور ها ارسال نمی شود تا زمانی که تمام شیر های آب گرم مصرفی بسته شود.

به هیچ عنوان هوا در سیستم و مدار گرمایشی نباید وجود داشته باشد زیرا در صورت وجود هوا در مدار، سیستم دارای عملکرد درستی نخواهد بود و راندمان کاری آن کاهش خواهد یافت و در بلند مدت می تواند به پمپ و تجهیزات پکیج آسیب برساند.

تنظیم سرعت پمپ پکیج

پمپ سیرکولاتور پکیج یا پمپ آب گرم را می توان توسط کلید سه حالته ای که بر روی پمپ تعبیه شده نسبت به نیاز و شرایط بر روی دور کم، دور متوسط و دور بالا تنظیم کرد. در واقع این کلید، الکتروموتور را در سه دور مختلف تنظیم می کند تا در شرایط مختلف کاربر توانایی کنترل توان پمپ را داشته باشد.

دلایل خرابی پمپ پکیج

یکی از سوالات متداول کاربران در ارتباط با پمپ پکیج این است که چه اقداماتی در راستای جلوگیری از خرابی پمپ سیرکولاتور پکیج انجام دهند تا نیازمند تعمیر پمپ سیرکولاتور پکیج نباشند به همین دلیل در زیر برخی از علل خرابی پمپ سیرکولاتور پکیج نوشته شده است:

وجود املاح و رسوبات در مدار به دلیل عدم استفاده یا خرابی فیلتر یا صافی نصب شده در سیستم

عدم وجود آب یا خشک کار کردن پمپ آب پکیج

گرفتگی یا مسدود شدن مسیر ورودی یا خروجی پمپ آب پکیج سیرکولاتور

عدم نصب صحیح و درست پمپ آب پکیج

رسوب و جرم گرفتگی و در نتیجه گیرپاژ کردن پمپ آب پکیج

داغ شدن پمپ پکیج

نکاتی در مورد نحوه نصب پمپ پکیج

زمان نصب پکیج در مسیر برگشت در قسمت ورودی پمپ پکیج حتما از صافی استفاده شود.

بعد از نصب پکیج، لوله کشی ها و شوفاژ ها شستشو و تمیز گردد تا ضایعات و براده ها از سیستم خارج شود.

قبل از راه اندازی و استارت دستگاه، از عدم گیرپاژ پمپ پکیج اطمینان حاصل نمایید. می توانید با یک آچار محور پمپ سیرکوله پکیج را به جهت راست و چپ چرخانده تا پمپ از وضعیت گیرپاژ خارج شود.

هنگام رسوب زدایی پکیج، حتما پمپ زیر پکیجی را از مدار خارج کنید.

مزایای پمپ پکیج

پمپ پکیج قابلیت تغییر دور موتور را نسبت به فشار مورد نیاز سیستم به کاربر ارائه می دهند.

مصرف برق در پمپ آب پکیج سیرکولاتور یا سیرکوله بسیار اندک است.

صدای کارکرد پمپ زیر پکیجی بسیار اندک می باشد.

قیمت پمپ پکیج

پمپ آب پکیج در قالب برند های متفاوتی تولید و روانه بازار می شود که موجب شده از قیمت های متفاوتی برخوردار باشند به همین دلیل توصیه می شود جهت اطلاع از قیمت پمپ سیرکولاتور پکیج با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

تست پمپ پکیج

روی هر پمپ پکیج یک قسمت بازدید وجود دارد. در صورت کار نکردن پمپ پکیج، می‌توان آن را باز کرده و نحوه عملکرد پمپ را بررسی نمود. در صورت گیرپاژ بودن پمپ با یک پیچ گوشتی محور روتور را بچرخانید، تا محور خلاص و به گردش در بیاید.

برای تست خازن، مولتی متر را در حالت تست ظرفیت قرار داده و مقدار ظرفیت آن را اندازه گیری کنید. این مقدار باید با مقدار نوشته روی آن مطابقت داشته باشد. موارد بیان شده، نمونه ای از تست پمپ پکیج است. در صورت بروز مشکل یا قبل از خرید برای تست درستی عملکرد پمپ پکیج می‌توانید، تست پمپ پکیج را انجام دهید.

اموزش تعمیر پمپ پکیج به چه صورت است؟

در قسمت‌های قبلی رفع گیرپاژ پمپ پکیج، تست خازن پمپ و تنظیم سرعت پمپ پکیج را به شما آموزش دادیم. یادآوری می‌کنیم که تعمیر پکیج در بیشتر موارد نیاز به تخصص و داشتن اطلاعات فنی در خصوص عملکرد قطعات پمپ پکیج می‌باشد. از این گذشته گاهی تعمیر پمپ پکیج با یک هواگیری یا تست سرعت برطرف نمی‌گردد.

در این موارد ممکن است، دلیل خرابی پمپ پکیج معیوب شدن یکی از قطعات اصلی باشد. بهتر است در مواجهه با مشکلات این چنینی به اموزش تعمیر پکیج از روی کتاب راهنما اکتفا نکرده و قبل از دستکاری پمپ و سایر قطعات پکیج، از فرد متخصص تعمیر و تنظیم پمپ پکیج کمک بگیرید.

در این مطلب سعی کردیم به زبان ساده، طرز کار پمپ پکیج و اهمیت آن در عملکرد مطلوب پکبج دیواری را توضیح دهیم. در ادامه شما را با قطعات پمپ پکیج و اجزای سیستم ایمنی آن آشنا کردیم.

داشتن آشنایی با اجزا پمپ پکیج کمک می کند تا بتوانید برای رفع علائم خرابی پمپ پکیج اقدام کنید. البته تصور نکنید که دانستن علائم خرابی پمپ پکیج و همین طور نحوه تست پمپ پکیج برای انجام تعمیر پمپ پکیج در منزل توسط خود شما کفایت می‌کند.

در صورت خرابی قطعات و یا بهم خوردن تنظیمات کلی پمپ پکیج بهتر است، از افراد متخصص در این زمینه بهره ببرید. زیرا تعویض قطعات و یا تنظیم پمپ پکیج نیاز به دانش و مهارت بیشتری در خصوص نصب و تعمیر پکیج دارد.

عیب یابی پمپ پکیج

برای تعمیر پمپ پکیج دیواری ابتدا باید عیب یابی آن انجام شود پس از اینکه مطابق با مراحل گفته شده پمپ را از پکیج خارج کردید با توجه به مشکل آن شروع به تعمیر پمپ پکیج کنید.

دمای پمپ کاهش یافته و به درستی کار نمی‌کند

در برخی موارد پمپ پکیج نمی‌تواند به درستی کار کند و در بعضی مواقع دمای آن کاهش پیدا می‌کند.
علت بروز این مشکل جرم گرفتن پمپ پکیج در طولانی مدت است که برای تعمیر پمپ پکیج در این حالت باید آن را شستشو داده و پس از آن به موقع سرویس کنید.

کار نکردن پمپ به صورت کلی

ممکن است پکیج شما کار کند ولی پمپ اصلا کار نکند علت بروز این مشکل می‌تواند نصب غیر اصولی پمپ پکیج باشد یعنی پکیج به درستی نصب نشده است.
زمانی که مشکل پکیج شما این است تنها راه تعمیر پمپ پکیج این است که پمپ را باز کرده و به صورت درست در جای خود قرار دهید.

کار کردن یکسره پکیج

در صورتی که با این مشکل مواجه شدید باید بدانید که مشکل از برد پکیج است و یا اینکه تنظیمات پمپ به هم ریخته است.
برای تعمیر پمپ پکیج دیواری در این حالت که برد خراب است باید قطعات را به کمک آمپرمتر بررسی کنید و هر کدام از آن‌ها که خراب بودن تعویض شوند و یا برد به صورت کلی تعویض شود.
و یا اینکه برای تعمیر پمپ پکیج زمانی که تنظیمات آن به هم ریخته است باید آن را مثل حالت اولیه خود تنظیم کنید.

نشتی آب از پمپ پکیج

در صورتی که پمپ پکیج آب می‌دهد برای عیب یابی آن باید چند نقطه را بررسی کنید.
چند مشکلی که باعث بروز نشتی پمپ می‌شوند این است که پمپ به درستی نصب نشده است، کاسه نمد شکسته و یا اجزاء داخلی پمپ پوسیده شده اند.
برای تعمیر پمپ پکیج باید این موارد را بررسی کنید و از نصب صحیح پمپ مطمئن شوید اگر کاسه نمد شکسته بود آن را تعویض کنید.
در آخر برای تعمیر پمپ پکیج دیواری آن را باز کرده و در صورت خرابی هر کدام از اجزاء داخلی آن، آن‌ها را تعویض کنید.

سر و صدای غیر طبیعی پمپ

زمانی که با این مشکل روبرو می‌شوید برای تعمیر پمپ پکیج باید آن را هواگیری کنید چرا که مطمئنا پمپ، هوا گرفته است.
برای تعمیر پمپ پکیج دیواری در این حالت هواگیری پکیج و پمپ پکیج را انجام دهید تا مشکل برطرف شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021665*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید