اطلاعات تماس
  • 021665*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108116805816118
در دسترس نیست

داکت اسپلیت چیست ؟

آشنایی با داکت اسپلیت

کد: 140108116805816118

، (اخبار رسمی): در این مقاله قصد داریم شما را با سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت بیشتر آشنا کنیم ونحوه ی عملکرد آ را برای شما عزیزان توضیح دهیم با تهران سرویس آنلاین ارائه دهنده خدمات تعمیرات داکت اسپلیت ، سرویس و نصب ان همراه شوید 02166593368

آشنایی با داکت اسپلیت
آشنایی با داکت اسپلیت

قصد داریم شما را با سیستم داکت اسپلیت بیشتر آشنا کنیم ونحوه ی عملکرد آ را برای شما عزیزان توضیح دهیم با تهران سرویس آنلاین ارائه دهنده خدمات تعمیرات داکت اسپلیت ، سرویس و نصب ان همراه شوید 02166593368

 داکت اسپلیت Duct Split به طور ساده می‌توان گفت که داکت اسپلیت در واقع همان اسپلیت (کولر گازی) است و با این تفاوت که در کولر گازی، یونیت داخلی به صورت دیواری یا سقفی روکار اجرا می‌شود.

ولی یونیت داخلی (یا هواساز) داکت اسپلیت به صورت توکار و درون سقف کاذب (یا قسمتی از سقف مثل راهرو یا ورودی اتاق ها) نصب می‌شود و سپس با کانال کشی به اتاق‌ها یا قسمت‌های مختلف یک واحد از یک ساختمان متصل شده و هوای تازه را بعد از فیلتر کردن و تنظیم دما در آنها توزیع می‌کند.

در شکل زیر نمایی از یونیت داخلی که به یونیت خارجی خارج از ساختمان با لوله کشی مسی متصل شده، نشان داده شده است. ظرفیت سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت (کولر گازی) بیشتر است و فضاهای بزرگتری را می‌توان با آن تهویه نمود.

داکت اسپلیت یکی از سیستم های رایج HVAC برای ساختمان های مسکونی و اداری به حساب می آید که از دو یونیت جداگانه تشکیل شده است:

یونیت خارجی (کندانسینگ یونیت شامل کمپرسور و کندانسور) که در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب می شود.

یونیت داخلی (هوارسان) که داخل ساختمان و در فضای سقف کاذب تعبیه می گردد.

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

داکت اسپلیت نیز از سیکل تبرید تراکمی بهره می گیرد. مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی بوسیله خط لوله مسی راهی یونیت داخلی شده و پس از عبور از شیر انبساط وارد کویل سرمایش DX می شود. از سوی دیگر، جریان هوای تازه ورودی به یونیت داخلی پس از فیلتر شدن از روی کویل عبور کرده و بعد از کاهش دما از طریق مسیر کانال کشی شده، در اتاق ها و یا فضاهای دیگر توزیع می گردد.

این در حالی است که جهت تأمین هوای گرم مورد نیاز توسط داکت اسپلیت، دو شیوه تعریف شده وجود دارد:

استفاده از کویل آب گرم: با پیش بینی یک کویل گرمایشی در پشت یونیت داخلی و با عبور آب گرم دیگ از آن، می توان جریان هوای گرم لازم را جهت گرمایش ساختمان تأمین کرد و این در شرایطی است که تنها فن های یونیت داخلی روشن بوده و یونیت خارجی شامل کمپرسور و فن های کندانسور، کاملاً خاموش می باشد.

معکوس کردن سیکل برودتی: می توان با معکوس نمودن جهت گردش جریان مبرد در سیکل کاری داکت اسپلیت همانند هیت پمپ (مشابه شیوه گرمایش در کولر گازی) جریان بخار داغ خروجی از کمپرسور را به جای عبور از کندانسور، وارد اواپراتور (کویل DX یونیت داخلی) کرده تا منجر به افزایش دمای هوای عبوری از روی کویل شود.

انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت بر مبنای نحوه کنترل ظرفیت کمپرسور (کنترل دور) به دو دسته تقسیم می شود:

  • معمولی (دور ثابت)
  • اینورتردار (دور متغیر)

در نوع معمولی، کمپرسور بعد از رسیدن دمای اتاق به نقطه تعریف شده (Set Point) توسط ترموستات اتاقی، خاموش و مجدداً با گرم شدن هوای اتاق، روشن می گردد.

در صورتی که در نوع اینورتردار، کمپرسور خاموش نمی شود، بلکه دور آن تا مادامی که دمای اتاق بالا نرفته، به حداقل می رسد. به همین دلیل تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور به مراتب کمتر شده که علاوه بر کاهش مصرف برق، منجر به افزایش طول عمر کمپرسور و کاهش صدای کارکرد یونیت خارجی نیز می شود. به همین علت داکت اسپلیت های اینورتردار با قیمت بالاتری در بازار به فروش می رسند.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت:

  • - گرما و سرما به طور یکنواخت از طریق کانال به فضاهای مختلف ساختمان هدایت می‌شود.
  • -داکت اسپیلت به شما این امکان را می‌دهد تا به‌صورت مجزا برای هر واحد از سیستم گرمایشی و سرمایشی آن استفاده نمایند.
  • -مستقل بودن هر واحد برای هزینه‌های سرویس، تعمیر و نگهداری داکت اسپیلت.
  • - داکت اسپلیت از نظر قیمت و کارایی مناسبی که دارد نسبت به سایر سیستم‌های تهویه هوا مناسب‌تر است.
  • -هوایی را که می‌خواهد به محیط انتقال دهد فیلتر می‌کند و هوای تازه و مطبوعی به محیط می‌دهد.
  • -راندمان سرمایشی و گرمایشی آن در مقایسه با سایر سیستم‌های تهویه مطبوع بهتر است.
  • -این دستگاه علاوه بر تأمین سرمایش کافی، گرمایش بسیار قوی دارد و می‌تواند بین 20 الی 30 درصد در مصرف برق در زمستان صرفه‌جویی کند.
  • -از آن جایی که در داکت اسپلیت از جداکننده روغن استفاده می‌شود، امکان لوله‌کشی بین یونیت‌های داخلی و خارجی با اختلاف ارتفاع 15 متر را فراهم می‌سازد که این امر موجب می‌شود در طولانی‌مدت کارایی دستگاه به‌خوبی حفظ شود.
  • -هزینه تعمیر و نگهداری پایین داکت اسپیلت نسبت به سایر وسایل سرمایشی.
  • -حذف رطوبت کولرهای آبی
  • -مقرون‌به‌صرفه بودن استفاده از داکت اسپلیت با کویل آبگرم، به دلیل تأمین آبگرم توسط موتورخانه یا پکیج.
  • -سبب صرفه‌جویی در مصرف آب در مقایسه با استفاده از کولرهای آبی می‌شود.
  • -این سیستم قابلیت استفاده از هوای برگشت را دارا است که این امر راندمان دستگاه را بالا برده و باعث می‌شود سوخت کمتری مصرف شود.
  • -مصرف برق داکت اسپلیت در مقایسه با اسپلیت‌های دیواری کمتر است.

معایب استفاده داکت اسپیلت:

  • - بهتر است بدانید که در این دستگاه امکان کنترل زوم وجود ندارد، بدین معنا که با روشن‌کردن این دستگاه تمامی فضاها اعم از تمامی اتاق‌ها، سالن‌ها، راهروها و ... با یکدیگر هم دما می شوند.
  • -داکت اسپلیت در مقایسه با چیلر یا مینی چیلر مصرف برق آن تا حدودی بالاتر است؛ ولی نسبت به اسپلیت دیواری مصرف برق آن کمتر است.
  • -داکت اسپلیت برای گردش هوای محیط تهویه شونده از فن استفاده می‌کند. ازاین‌رو در صورت وجود سکوت، صدای این فن شنیده می‌شود و ممکن است باعث ناراحتی افراد شود.
  • -یکی دیگر از معایب اسپلیت‌ها این است که سیستم گرمایشی ضعیفی دارند و باید از یک سیستم گرمایشی دیگر مانند پکیج و یا موتورخانه برای مکمل آن استفاده کنید.
  • -عدم کنترل صحیح برای دمای هر اتاق
  • -نیاز به کانال کشی توکار برای تمامی محیط مدنظر
  • -ایجاد صدای زیاد

گرمایش داکت اسپلیت ها 

البته داکت اسپلیت تنها در سیکل سرمایش مشابه کولر گازی عمل می کند و در سیکل گرمایش کاملا با آن متفاوت است. به طوری که در یونیت داخلی آن ، کویل آب گرم وجود دارد که در فصل زمستان ، آب گرمی که توسط پکیج یا موتورخانه ایجاد می شود ، درون کویل ها جریان می یابد و کویل را گرم می کند و با چرخش فن یونیت داخلی و در نتیجه برخورد هوا با سطح گرم کویل ، هوا گرم می شود و دیگر مانند کولر گازی از سیکل تبرید تراکمی (انرژی برق و کمپرسور) در گرمایش استفاده نمی شود و عملا یونیت خارجی دستگاه داکت اسپلیت در زمستان خاموش می شود. اگر دقت کرده باشید در کولرهای گازی می توان در فصل زمستان از دستگاه گرما گرفت ولی به خاطر مصرف برق معمولا چنین کاری کمتر انجام می شود ولی در دستگاه داکت اسپلیت دیگر نیاز نیست که کمپرسور برای گرمایش روشن شود و فقط کافی است که آبگرم پکیج یا موتورخانه را به آن متصل کنیم. این یکی از مزایایی است که دستگاه داکت اسپلیت دارد.

عملکرد سرمایشی داکت اسپلیت

داکت اسپلیت نیز مانند بسیاری از سیستم‌های سرمایشی بر اساس سیکل تبرید تراکمی عمل می‌کند. در واحد داخلی این سیستم کار اصلی توسط هواساز انجام می‌شود؛ جایی که مبرد خنک شده در واحد خارجی (مجموعه کنداسینگ) از طریق لوله مسی وارد کویل سرمایش (اواپراتور) می‌شود. از طرف دیگر، هوای تازه پس از تصفیه و کاهش رطوبت از کویل عبور می‌کند و گرمای آن توسط مبرد جذب می‌شود. پس از کاهش دما، هوا با دمیدن فن و از طریق کانال‌ها به فضاهای مختلف داخلی منتقل می‌شود و دما و رطوبت محیط موردنظر را به شرایط مطلوب می‌رساند.

از نظر فنی، عملکرد سرمایشی سیستم داکت اسپلیت مشابه عملکرد اسپلیت دیواری و کولرهای پنجره‌ای است. ولی از نظر توزیع سرما تفاوت‌هایی دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود.
داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی یک سیستم تهویه مطبوع است که از دو واحد داخلی و خارجی تشکیل شده است. واحد خارجی در داکت اسپلیت مجموعه کندانسینگ و واحد داخلی شامل دستگاه هواساز و کانال‌ها است.

خدمات داکت اسپلیت تهران سرویس آنلاین

تعمیر داکت اسپلیت 

تهران سرویس آنلاین با بیش از 7 سال سابقه در زمینه ارائه خدمات داکت اسپلیت در سطح شهر تهران همواره در تلاش است تا خدمات تعمیرات داکت اسپلیت با بهترین قیمت را به‌صورت 24 ساعته بدون تعطیلی به مشتریان عزیز ارائه دهد.

سرویس داکت اسپلیت

سرویس و نگهداری داکت اسپلیت خود را به متخصصان تهران سرویس آنلاین بسپارید، تا در تمام طول سال اوقاتی خوشی را برای خانواده خود به ارمغان آورید. سرویس داکت اسپلیت یک امر ضروری در نگهداری و استفاده از این سیستم سرمایشی محسوب می‌شود که باید به‌صورت منظم هر 6 ماه یکبار توسط شخص متخصص انجام پذیرد.

نصب داکت اسپلیت 

نصب داکت اسپلیت توسط متخصصان تهران سرویس آنلاین بیش از 7 سال است که در سراسر پایتخت به‌صورت پروژه در حال انجام و تحویل به مشتریان عزیز است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021665*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان